Mantelzorger voor de mantelzorgers ‘als het met mij niet goed gaat als mantelzorger, gaat het met de ander ook niet goed’

Nanny Bergmans is moeder van drie kinderen, ze verloor haar man na langdurig ziekbed, ze weet als geen ander hoe het is om mantelzorger te zijn. Nu traint ze zelf mantelzorgers om hen te helpen bij stress.

Nanny is tijdens de ziekte van haar man mantelzorger voor hem geweest. Ze vertelt dat dit een stressvolle tijd is geweest en dat ze geen tijd voor haar zelf heeft gehad. Voordat haar man ziek werd deed Nanny zelf aan tai chi, maar toen haar man ziek werd had ze hier geen tijd meer voor. Tai chi gebruikt de bewegingen van kung fu, dus de gevechtsbewegingen, maar dan op een hele langzame manier en zorgt voor ontspanning. Na het overlijden van Nanny’s man is ze heel hard gaan werken vanwege haar drie kinderen, het huis en haar baan. Ze heeft gemerkt dat ze op deze manier een bepaalde tijd door kon gaan, maar uiteindelijk enorm hard tegen een muur aan liep. Thuis was het heel streng en Nanny ‘zat enorm in haar hoofd’, ze heeft gemerkt dat ze door meer rust te nemen en even te relaxen, door middel van tai chi, ademhalingsoefeningen en zelfmassage, ze zelf in een andere manier van doen kwam waardoor de ander ook weer anders op haar reageerde.

‘Elke twee weken ga ik twee uur met een groep van 10 mantelzorgers bewegen, we doen ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen, zelfmassage, meditatie en tai chi. De mantelzorgtraining is georganiseerd door gemeente Waalwijk, omdat zij het belangrijk vinden dat de mantelzorgers goed voor zichzelf zorgen. We organiseren dit om de mensen even tijd voor zichzelf te geven, maar ook willen we de mantelzorgers leren om de oefeningen door de dag heen toe te passen als ze gestrest zijn.Mantelzorgers zijn altijd bezig met de ander en dat is voor de gemeente ook erg belangrijk, want daar heeft zij belang bij, dus is het voor de gemeente ook belangrijk dat de mantelzorger het kan volhouden.

Nadat mijn man overleden was ben ik in contact gekomen met een kleine organisatie, toplife, die dat soort mensen -mantelzorgtrainers- opleidt, een soort coaches eigenlijk. De gemeente wist dat ik ben opgeleid door toplife en toen hebben ze mij gevraagd om de mantelzorgtraining te doen.’

Je maakt gebruik van tai chi, hoe werkt dit?

‘De bewegingen van tai chi lijken heel makkelijk, maar je hebt alle concentratie nodig om ze op de goede manier te doen. Het is een manier van bewegen die je heel lang kan doen tot op hoge leeftijd en die maakt dat je eigenlijk heel flexibel in je lijf zit. Door de tai chi oefeningen word je soepeler en in een soepel lijf kan je ook soepel omgaan met wat er op je afkomt. Lichaam en geest zijn één, je traint je lichaam en ondertussen ben je bezig om eigenlijk ook je geest te trainen.

Ik deed zelf al tai chi een paar jaren voor ik bij toplife kwam, maar door toplife heb ik geleerd dat het een heel goede manier is om uit je denken te komen. In een split second kunnen je gedachtes omslaan en kan je je verdrietig voelen. Muziek of gedachtes kunnen bepaalde emoties oproepen en met tai chi maak je bewegingen met een positieve gedachte, het gaat om de combinatie van gedachte en beweging.’

Ben je door je eigen ervaring begonnen met andere mensen helpen?

 ‘Ja, zeker, je ziet stress bij de ander en dan denk ik bij mezelf, deze methoden van tai chi en ademhalingsoefeningen moeten veel meer mensen weten. Als je mantelzorger bent, ook in de tijd dat ik zelf mantelzorger was, zeiden mensen -allemaal goed bedoeld- ‘joh je moet wel goed voor jezelf blijven zorgen’, maar je hebt geen idee hoe je dat moet doen, want daar heb je helemaal geen tijd voor. Toen ik mantelzorger was ervoer ik veel spanning en stress en dat werkte ook door in mijn gezin. Het is belangrijk te leren ademhalen tijdens stress, anderzijds krijg je een blikvernauwing door de stress en ga je geen oplossingen meer vinden. Toen ik zelf mantelzorger was stopte ik met tai chi en toen merkte ik ‘als het met mij niet goed gaat, gaat het met de ander ook niet meer goed’. Toen mijn man overleed zei mijn dochter een dag na de crematie ‘mama, het is hier een stuk rustiger’.’

Merk je dat de mantelzorgers ook minder stress ervaren?

‘Zodra de deelnemers binnenkomen hebben ze vaak hoofdpijn en zijn ze heel druk, maar als ze weggaan zijn ze een stuk meer ontspannen en ze slapen goed. De oefeningen hebben echt effect. Ik heb geen metingen gedaan of ze ook daadwerkelijk minder stress hebben, maar ik merk wel dat ze bewuster zijn geworden. De mantelzorgers hebben naast de mantelzorgtrainingen ook lotgenotenavonden, waar ze hun ei bij elkaar kwijt kunnen en kunnen praten over lastige situaties. Ik vertel bij de mantelzorgtrainingen juist dat ze hun tasje met ‘ellende’ bij de deur mogen zetten, omdat we het daar niet over gaan hebben hier. De mantelzorgtraining is écht voor jou om even tijd voor jezelf te mogen nemen.