Winterberg gaat toekomst rooskleurig tegemoet door kartfabriek

Door de redactie

WINTERBERG – Met de missie om ‘het roer om te gooien’, trok Jan Wessels tien jaar geleden van Hamburg naar Winterberg en is sindsdien eigenaar van Kartfun Neuastenberg. Destijds begon hij met een plan om indooractiviteiten in de regio aantrekkelijk te maken, met het oog op de klimaatopwarming en het gebrek aan natuurlijke sneeuw. Dat werpt ondertussen zijn vruchten af, volgens de rasondernemer. ‘’De ontwikkelingen in Winterberg liggen voor op de van de Alpen.’’

 

Een kartfabriek in een wintersportgebied, waarom?
”Winterberg kende ik vanwege een vriend die hier eigenaar is van een hotel in het Rothaargebirge. Alle ondernemingen hier zijn deel van het Trust Company, een overkoepelende organisatie van alle ondernemers in Winterberg. Veel bedrijven in Winterberg liepen slecht toen ik hier tien jaar geleden naartoe kwam. Het Trust Company heeft mij toen gevraagd of ik wilde onderzoeken of Winterberg een soort herstart kon maken. Deze hal was vroeger al een kartfabriek, maar stond lang leeg. Er kwam geen publiek op af. Ik wist dat Winterberg een indooractiviteit als deze nodig had. De kartfabriek is sinds drie jaar zelfs winstgevend.’’

Heeft u dit toen alleen gedaan?
”Nee, zoiets kan ik niet in mijn eentje. Daar had ik het hele dorp voor nodig. Toen ik hier met een vriend begon, hebben we in Winterberg een bestuur opgezet die de zaken op orde moest stellen. Alle eigenaren van grote bedrijven deden met ons mee. Ik was toen de jongste en had al veel ervaring met mijn kartfabriek in Hamburg.

Er waren hier veel problemen: de eigenaren gingen richting hun pensioen en hun kinderen wilde het bedrijf niet overnemen. Daarnaast was Winterberg afhankelijk van het weer; geen sneeuw betekende toen geen (of minder) toeristen. Andere ondernemers waren daar destijds nog niet mee bezig. Tot slot moesten we ook nog zorgen dat toeristen naar Winterberg willen blijven komen. Dat hangt af van het aanbod, maar ook de prijzen.’’

Waarom kiezen toeristen nu voor Winterberg?
”We moeten concurreren met alle bestemmingen in Duitsland, sinds vorig jaar is Winterberg de populairste bestemming. Dat is te zien aan de hoeveelheid hotelboekingen in Winterberg, die zijn gestegen met zo’n twintig procent tussen april en oktober, het voormalige laagseizoen. Toeristen komen graag naar Winterberg, omdat er voor iedereen iets te doen is: skiën, karten, bowlen, goede restaurants, après-ski en er zijn ontzettend veel wandel- en fietsroutes.

Dit hebben we vooral de afgelopen zes jaar voor elkaar gekregen, toen werden de bedrijven overgenomen door jongere ondernemers. Die komen voornamelijk uit Nederland en zij hebben er overduidelijk goed over nagedacht. Zo hebben we nu de ‘Summer Card Winterberg’, waarmee een bezoeker voor 1000 euro drie nachten verblijven in een hotel naar keuze. Alle activiteiten die zijn ondernemen in Winterberg zijn daarbij inbegrepen. Dit maakt het aantrekkelijk voor mensen.’’

Waarom willen de jongere generaties de bedrijven niet overnemen?
”Het wegtrekken van jongeren uit Winterberg is een serieus probleem in het dorp. Buiten de toeristenindustrie is hier geen werk. Ze vertrekken naar steden waar ze gaan studeren en ze zich vervolgens settelen.

Ze zouden in Dortmund kunnen wonen, wat relatief dichtbij is. Helaas zijn er maar twee wegen in- en uit Winterberg, wat zorgt voor ellenlange files. Ook zijn de huizenprijzen de afgelopen zes jaar flink gestegen, als gevolg van de grote hoeveelheid bezoekers. Winterberg is een durewoonplaats geworden. Jammer, want jongeren zijn ontzettend belangrijk. Door het tekort hebben veel bedrijven moeite om personeel te vinden.’’

Hoe ziet de toekomst van Winterberg eruit?
”In Winterberg hebben wij een grote voorsprong, omdat wij al tien jaar geleden zijn begonnen met de voorbereidingen voor een toekomst met minder of zelfs zonder sneeuw. Wij hebben genoeg te bieden, het toerisme is de afgelopen jaren ontwikkeld en we hebben een goede naam. Daarin lopen we voor op gebieden zoals de Alpen. Ik durf zo’n dertig jaar vooruit te kijken. Die jaren zien er rooskleurig uit, vanwege de indooractiviteiten en nepsneeuwkanonnen.’’