‘Negatieve aspecten zijn er eigenlijk niet, ik vind werken in de studio heel leuk om te doen’

Jeroen van Boven werkt als redacteur bij tv-programma’s zoals LEGO Masters. Maar is dat in 2020 nog wel zo rooskleurig als dat het lijkt? “Door corona slapen we op een vakantiepark en mogen we niet naar huis.”

Het maken van een tv-programma is voor velen een droom. Als kijker zien wij alleen het eindresultaat van het programma. Maar er zitten maanden van voorbereiding aan vast voordat er gefilmd kan gaan worden. Jeroen vertelt wat er achter de schermen gebeurt en hoe een tv-programma gemaakt wordt.

Jeroen van Boven in de tv-studio

Wat houdt het werk dat je doet in?

“Ik ben redacteur bij tv-programma’s. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de casting, de verhaaltjes over de kandidaten en de inhoud van het programma. Bij het maken van tv heb je 2 stromingen: redactie of productie. De redactie bedenkt de inhoud en de productie regelt alles daar omheen. De productie zorgt voor licht, geluid, camera’s, studio’s, locaties en dat soort dingen. De redactie zorgt ervoor dat er verhaaltjes zijn, dat we leuke kandidaten hebben en dat de kandidaten allemaal op de hoogte zijn. Daar zit ook een stukje begeleiding in.”

Hoe ben je uitgekomen bij dit werk?

“Ik heb zelf journalistiek gestudeerd en zo’n 6 jaar geleden heb ik mijn diploma gehaald. Ik heb journalistiek gekozen omdat ik richting tv wilde, het schrijven vond ik wat minder leuk. Meestal kom je dan als redacteur aan de bak, maar toen ik ging werken waren er zoveel redacteuren dat het moeilijk was een baan te krijgen. Zo ben ik voor de eerste paar jaar bij productie beland. Ik heb op een gegeven moment een jaar The Voice Of Holland gedaan als productie en toen dacht ik: Wat wil ik nou eigenlijk het liefst? Ik heb toen ook met oud-klasgenoten gesproken over hun werk als redacteur. Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om de overstap te maken naar redactie.”

Wat is nog een uitdaging voor jou op je werk?

“Het is af en toe een hard wereldje met mensen die goed weten wat ze willen en dat soort dingen. Ik ben af en toe nog wel eens te lief, dat is soms wel eens lastig. Als iemand stampij gaat maken, dan denk ik: ‘ik ga het maar doen’, terwijl mijn eigen idee soms ook goed is. Dat vind ik zo nu en dan lastig. Maar goed ik denk dat dat wel in elk vakgebied een beetje speelt.”

Wat is het verschil tussen een werkdag op kantoor en een werkdag in de studio?

“In augustus ben ik begonnen met dit programma, we beginnen met de casting, dat doen we op kantoor. We krijgen duizenden aanmeldingen binnen voor dit programma en die moeten we allemaal bekijken. Dan komt de tweede ronde, dat was via Zoom. Zo zien we alle eventuele kandidaten en hebben we een gesprekje met ze. Daarna hebben we een castingdag georganiseerd. Dan moeten ze laten zien wat ze kunnen, zodat wij een keuze kunnen maken wie er in de show komen. Dat is vooral het werk aan de voorkant. In de studio is het zo dat we meestal ‘s morgens om 7 uur beginnen. Mijn werk bestaat uit achter de schermen mee te kijken naar de kandidaten. Zodat als er iets interessants gebeurd ik dat kan noteren voor de editors.”

Wat doe je dan als je bijvoorbeeld op de camera iets interessants ziet?

“Dat houden we bij in een Excel lijst, een loglijst heet dat. Dat is voor de editors die de aflevering in elkaar zetten. Die kunnen dan alles van die lijsten bekijken en zien van dit gebeurt er hier, dit gebeurt er daar. Je hebt ook altijd een verslaggever, die loopt in de studio en maakt met de beelden van de gewone camera verhaaltjes. Die camera filmt bijvoorbeeld hoe het gaat met de kandidaten. Dan gaan we op een gegeven moment kijken, ook met onze loglijsten erbij, van wat past bij elkaar zodat het een mooi geheel wordt in de uitzending.”

Zijn er ook negatieve aspecten van zo’n dag?

“Ik vind het echt heel leuk om te doen dus nee, negatieve aspecten zijn er eigenlijk niet. Soms is het wel moeilijk omdat je te maken krijgt met lange dagen. Maar ik vind mijn baan leuk en ik vind het programma dat ik nu maak leuk om te maken dus wat dat betreft niet echt moeilijkheden.”

Door corona zit je nu in een ‘bubbel’, wat voor impact heeft dat op je sociale leven?

“Best wel een impact, bij tv maken moet je altijd heel flexibel zijn. Momenteel maak ik dagen van 7 uur ‘s ochtends en kom ik een keer om 22 uur ‘s avonds thuis. Dat zijn wel lange dagen en dit is dan nu 6 weken achter elkaar. Maar je hebt ook af en toe projecten dat het gewoon zo kort gepland is en zo stressvol is dat je echt moet aanpoten. Bij dat soort projecten komt het voor dat je elke dag moet overwerken en tot laat op kantoor zit. Je gaat natuurlijk met al je energie aan zo’n programma beginnen, wat ik heel leuk vind. Maar soms is het ook wel heel veel.”

Zitten jullie dan altijd in zo’n bubbel of is dat echt door corona?

“Dat is inderdaad door corona gekomen. We hebben de kandidaten nu op een vakantiepark en we vinden het belangrijk dat iemand van de productie daar is. Zodat als er wat is, wij in de buurt zijn. We zijn toch verantwoordelijk voor die mensen. Normaal kan je dat afwisselen met je collega’s, met alle productie en redactieleden. Nu was het zo dat we getest moesten worden en in die bubbel kwamen. Vandaar dat ook wij nu de hele tijd ook op het park slapen en niet naar huis gaan.”

Dat heeft natuurlijk ook een impact op je privéleven, hoe is dat voor je omgeving?

“Die zijn eraan gewend. Ik zeg ook altijd tegen mijn vrienden: Ja sorry jongens ik zit weer in de studio, dus ik zie jullie even 6 weken niet. Dat is dan even wat is het is, iedereen snapt dat ook, want dat hoort er nou eenmaal bij.”