Nog steeds geen ‘voedselnood’ bij de Tilburgse Voedselbank

TILBURG – Het kabinet kondigde afgelopen september aan Voedselbanken Nederland (VBNL) extra steun te willen bieden in tijden van de aanhoudende coronacrisis, om zo voedseltekorten te voorkomen. In Tilburg is dit nog niet nodig: het aantal cliënten stijgt niet en dus is er nog altijd genoeg voedsel om alle monden te voeden. De journalist loopt een middag mee.

Door: Emmely Kokshoorn, 19/02/2021

Vandaag wordt ook wel ‘vrijdag, uitdeeldag’ genoemd. Het is druk in de loods van de Tilburgse Voedselbank waar een stuk of twintig vrijwilligers, gekleed in fel oranje hesjes, voorbereidingen treffen voor de ontvangst van cliënten. Er klinkt hippe muziek en overal hoor je gelach van vrijwilligers.

“Iedereen heeft hier een vaste plek”, vertelt vrijwilliger Paul van Hal, terwijl hij druk bezig is om het vlees in de vriezers te sorteren. “Je mag natuurlijk wel eens van plek wisselen, maar over het algemeen heeft men een sterke voorkeur voor een bepaalde plek en taak”.

Paul heeft, zoals elke vrijwilliger die hier vandaag aanwezig is, een persoonlijke drijfveer om zich hier elke vrijdag actief in te zetten. Hij bezit verschillende groentetuintjes in Tilburg. Het eten dat hij hiervan overhield, bracht hij zelf naar de voedselbank, om zo verschil te maken in het leven van mensen met een armoedeprobleem. Dat dacht hij tenminste. “Toen ik acht jaar geleden besloot om als vrijwilliger bij de Tilburgse Voedselbank te helpen, om te zien hoe het er hier aan toe ging, merkte ik dat het eten dat ik binnenbracht, veel te weinig was. Ik maakte, voor mijn gevoel, te weinig verschil voor de door armoede getroffen mensen. Daarom besloot ik hier als vaste vrijwilliger te blijven en zoals je ziet ben ik hier nog steeds. Elke vrijdag, met veel plezier!” vertelt Paul enthousiast, “Heb je al een rondleiding gehad?”

De locatie beschikt over een groot magazijn, verschillende koel- en vriescellen en een centrale loods waar de cliënten hun voedselpakketten op kunnen halen.

“Daar is normaal ook een plek waar de cliënten de mogelijkheid hebben elkaar te ontmoeten. Er staan dan broodjes, wat te drinken en soms zelfs een pan met soep. Door de coronacrisis kan dit helaas niet meer. Dat is de grootse verandering sinds de uitbraak van dit virus”, vertelt vrijwilliger Piet, terwijl hij naar een hoek van de loods wijst.

De Tilburgse Voedselbank is dus veel meer dan alleen het uitdelen van eten: cliënten kunnen hier lotgenoten ontmoeten. Ze hoeven zich hier niet te schamen voor de situatie waarin zij verkeren en kunnen op deze manier zorgeloos contact leggen. Dat dit, in verband met de huidige crisis, op dit moment niet meer mogelijk is, is voor hen een groot gemis.

Volle boodschappentassen en rijen winkelwagens

Na een kop koffie en een broodje in de kantine wordt iedereen aan het werk gezet, zo ook de journalist. Er zijn cliënten, die zelf niet in staat zijn de pakketten op te halen. Aan ons de taak om deze pakketten, volgens het juiste aantal personen per huishouden, te vullen.

Terwijl er aan de lopende band winkelwagens met kratten gevuld worden, staan de eerste cliënten (met een scootmobiel) te wachten tot ze het terrein op mogen om een voedselpakket op te halen.

“Zou jij de zwaarste tas tussen mijn voeten willen zetten en de andere aan mijn rugleuning willen hangen?”, vraagt een cliënt, wanneer ik met twee gevulde tassen bij haar terugkom. “Ik doe het altijd zo, dus dit keer moet het ook lukken!”, maakt ze me duidelijk. “Dankjewel meisje, fijne middag nog”, en door naar de volgende.

“Sinds de uitbraak van corona verwachten wij een enorme toename van cliënten, maar die piek is hier nog steeds niet geweest”, vertelt vrijwilligster Ans Gatzen. Hoe dit komt, is haar niet duidelijk, maar verassend vindt ze het niet. “Je moet niet vergeten, dat het ook wel eens ‘goed komt’! Dit wordt vaak vergeten. Er zijn genoeg mensen die er weer bovenop komen en ons uiteindelijk niet meer nodig hebben. Mits ze bereikbaar zijn en openstaan voor hulp”, benadrukt ze nog wel.

De drempel om je aan te melden voor de Voedselbank wordt steeds lager. Het is tegenwoordig mogelijk om je via de site in te schrijven. Volgens Ans Gatzen gaat tegenwoordig zo’n 20% van de aanmeldingen via de website. Ook zijn er steeds meer ‘via-via-aanmeldingen’. Mensen lopen steeds vaker binnen, omdat ze via bestaande cliënten over De Tilburgse Voedselbank hebben gehoord. Dit is volgens haar positief. “Je ziet, vooral in deze coronatijd, dat mensen die in de problemen komen, eerst het spaargeld op maken. Dit om het hoofd boven water te houden en niet naar de voedselbank te hoeven, maar spaargeld raakt op en met een lening bouw je enorme schulden op. Hierdoor raak je alleen maar dieper in de problemen”, vertelt Ans Gatzen. “Laat de voedselbank helpen, dat scheelt een hoop ellende”, adviseert ze tenslotte.

Een nieuwe stroom cliënten wandelt de loods binnen. Zij zijn zelf in staat de winkelwagens te vullen en hebben dus geen hulp meer nodig. Nou ja, bijna geen hulp dan: “Heb jij misschien een extra tas?”, vraagt een cliënt met een winkelwagen vol etenswaren. “Oh wacht! Ik zie mijn vriend al, ik vraag het hem wel!”, roept hij enthousiast, terwijl hij naar een vrijwilliger loopt, die hem opgewekt begroet. Ze grappen wat met elkaar en even later loopt de man weer naar buiten, het zonnetje in. Bepakt met drie grote boodschappentassen vertrekt hij naar huis, “Tot volgende week hé!”. Hij steekt zijn hand op.

Tijd voor een laatste kopje koffie en een bolletje met kaas.