Besterd: een wijk als vanouds naast de drukte van de Spoorzone

Besterd is een wijk ten noorden van de Spoorzone. Wie het spoor de rug toe keert, zal onmiddellijk de grote, spierwitte appartementencomplexen van het Clarissenhof opvallen. Het is een indrukwekkend stukje nieuwbouw, maar het verschil met de achterliggende wijk is groot. Besterd is een dichtbebouwde wijk met veel oude arbeiderswoningen, in krappe rijtjes aan elkaar geplakt. Toch valt het op dat het niet druk is op straat. Er wonen veel verschillende leeftijdsgroepen, maar wel grotendeels alleenstaand.

“Groot contrast tussen nieuw en oud”

Wat voor bewoners prettig is aan deze wijk, is dat alles dichtbij is. Binnen een paar stappen sta je in de supermarkt, ben je bij een basisschool om je kind op te halen, of ben je op het station. Een buurt bewoonster (67) vertelt dat ze om deze reden hierheen is verhuisd. “Eerst woonde ik in Reeshof, maar toen mijn kinderen uit huis waren, ben ik hierheen verhuisd. Dat is een goede keus geweest.”

Wat opvalt is de hoeveelheid geparkeerde auto’s in de wijk. Per twee vierkante kilometer zijn dit er wel 3.377. Het gemiddelde in Nederland is slechts 249. Will Dirks (69), woont al dertig jaar in Besterd en heeft door de jaren heen opgemerkt dat er ontzettend veel verkeer in de wijk is. Meneer Dirks vertelt: “Sinds de invoering van betaald parkeren is het aantal geparkeerde auto’s gelukkig wat afgenomen, maar voorheen parkeerde iedereen die bij het station moest zijn de auto in onze de wijk. Hier heb ik wel last van gehad.” Annicka (31), woont aan de rand van Besterd en merkt dat er te weinig parkeerplekken zijn voor het aantal mensen dat in de wijk woont. “De gemeente bouwt veel voor woongelegenheid, maar denkt er niet aan dat er te veel auto’s zijn en te weinig parkeerplekken.”, zegt Annicka terwijl ze naar Clarissenhof wijst. “Als hier nog meer mensen komen wonen hebben we echt een probleem.”