“Social media is de plek om beter te zijn dan iemand anders”

Tim de Vries is een van de eindredacteuren van de bekende Instagram pagina ‘The best social media NL’ en heeft met zijn flinke dosis humor de baan die op zijn lijf geschreven staat. Met veel ervaring op het gebied van social media ervaart Tim dat er onzekerheid heerst onder volgers van het account ‘The Best Social Media NL’, maar ook bij zichzelf…

– De tekst linksonderaan wordt rechts vervolgd –

Het social media platform Instagram geeft aan likes te verbergen om het competitieve aspect te verminderen. Wat betekent dit voor accounts van zowel influencers als Instagramgebruikers en dus ook voor jullie pagina?

“Het verbergen van likes gaat ontzettend veel schelen voor zowel ons account als voor andere Instagramgebruikers. Tegenwoordig krijg je namelijk snel een vertekend beeld: je kunt heel veel volgers hebben, maar als er dan maar een paar accounts jouw foto’s liken, heb je niets aan die volgers. Dat zou voor influencers en pagina’s als ‘The best Social’  niet goed zijn, je hebt immers weinig publiciteit in dit geval. De verhouding tussen likes en volgers klopt niet altijd en zorgt voor een ongewild competitief aspect. Het aantal likes en volgers kan vergeleken worden met elkaar en kan zorgen voor onzekerheid. Het competitieve aspect hangt overigens wel af van wat je verder doet in het dagelijks leven.

“Ik denk dat micro-influencers de toekomst zijn”

Als voorbeeld neem ik een sporter; die heeft bijvoorbeeld trainingen en wedstrijden om beter te kunnen zijn dan iemand anders. Anderen hebben dit misschien niet en gebruiken social media als de plek om – kort door de bocht gezegd – beter te zijn dan iemand anders. Dan begrijp ik dat het weghalen van de likes zal gaan helpen om het competitieve aspect tegen te gaan.” 

Kijken naar de toekomst  

 

Tim: De ‘Anna Nooshins’ van deze tijd hebben ontzettend veel invloed op jongeren en met name vrouwen, want daar is dat “cijfertje” van volgers en likes wel heel belangrijk. Ik denk dat micro-influencers met “maar” een paar duizend volgers de toekomst zijn. Géén negatieve invloed uitoefenen op anderen in de maatschappij moet toch kunnen lukken?
Een negatief zelfbeeld hebben als gevolg van het vergelijken van jezelf met bijvoorbeeld influencers, het komt steeds vaker naar voren in nieuwsberichten. Ook snel een oordeel vormen over iemand op social media die je niet kent blijkt een veel voorkomend probleem. Merk jij zelf dat je sneller een oordeel vormt óver, of jezelf vergelijkt mét iemand op basis van het aantal volgers en likes?

“Bij mij zal het pas echt invloed hebben als het account gelijk is aan mijn interesses, ik voel me dus niet zo snel minder dan iemand en vorm niet snel een oordeel. Je moet ergens gelijkenissen hebben, anders kun je je denk ik ook niet vergelijken met iemand en wordt je zelfbeeld ook niet negatief beïnvloed. Meestal wordt het voor mij interessanter me te vergelijken met iemand met meer dan duizend volgers. Als ‘kenner’ kijk je daar dan toch wel wat anders naar. Het moet wel een serieus account zijn wil het indruk op me maken wil ik er ook iets over kunnen zeggen.

The Best Social Media NL gaat als Dora ‘The Internet Explorer’ door het social medialandschap

Wie is ‘The best social media NL’ , en wie is Tim de Vries?

Het Instagram account ‘The Best Social Media NL’ wordt steeds bekender op Instagram. De Instagram pagina bereikt bijna 200 duizend volgers en noemt zichzelf het zoeklicht in de digitale chaos. Ze gaan als Dora ‘The Internet Explorer’ door het social medialandschap, waar (woord)grappen centraal staan. Eindredacteur Tim (26) woont in Onna (Overijssel) en is ook werkzaam als wielrenverslaggever bij Wielerflits. Hij mist niks op social media en zegt dan bijna trots FOMO (Fear Of Missing Out – Angst om iets te missen) te ‘hebben’.

Foto door Rob de Lang (DeLaVrie Media)
Het AD publiceerde de uitslagen van een gezondheidsonderzoek waaruit bleek dat met name jongeren gevoelens van angst en tekortkomingen kennen. Merk jij dit alleen onder berichten van het ‘Best Social’ account?  Of heb jij deze ervaring ook?

“Ik merk dat er heel veel onzekerheden en tekortkomingen zijn onder (jongere) volgers. Zelf betrapte ik me er ook op… Zo kreeg ik vorig jaar een outfitje opgestuurd en werd me gevraagd of ik er een foto in kon maken en wilde opsturen zodat het gebruikt kon worden voor promotie. Ik heb drie uur lang gestaan voor ik een goede foto had. Ik had geen idee waar ik mee bezig was! Je wilt het toch zo goed mogelijk op de foto krijgen omdat je jezelf presenteert, want het komt vaak toch online. Dat maakte me wel onzeker.”  

Die onzekerheid, merk je dit zelf ook als je iets moet posten voor het veelbekeken Instagram account of een tekst publiceert voor op de website?

“Ja, heel erg. Toch de puntjes op de ‘i’ willen zetten, en alles perfect publiceren. Toch nog even vragen aan anderen of het kan zoals ik het bedacht heb.  Het blijft in je hoofd omgaan: Is het wel goed genoeg om het te plaatsen? Ik kan best ’s nachts wakker worden met dingen die ik nog wil aanpassen aan m’n tekst. Vreselijk als ik er zo over nadenk eigenlijk. Het beïnvloedt je echt.”

Is dit dan omdat je bang bent dat mensen een mening over je vormen?

“Ja. Er is best wel een druk omdat iedereen tegenwoordig óveral een mening over vormt. Daarom ben ik ook erg blij dat ik geen grote influencer ben. Moet je wel willen dat ieder zijn mening al heeft gevormd over je?

“Het blijft in je hoofd omgaan:
Is het wel goed genoeg om het te plaatsen?

Die mening merkte ik overigens ook bij mijn vorige baan. Ik heb journalistiek gestudeerd maar had na een paar maanden al het gevoel dat ik twee jaar voorliep op de rest van de studenten. Docenten bevestigden dat ik het niveau had van een vierdejaars dus ik ben op hun advies al snel gaan freelancen. Op mijn werkplek waar ik wielrenverslaggever was voelde ik mij niet op mijn plek. Ik kreeg negatieve reacties omdat ik het type niet zou zijn om het vrouwenwielrennen te verslaan, terwijl daar juist mijn passie ligt. Deze mening heeft mij met beide benen op de grond gezet. Nu ben ik terecht gekomen bij de concurrent van hen, waar ik wél mijn passie kan volgen. Een mening hoort jouw ambitie of passie niet te blokkeren, en dat is eigenlijk ook op social media. Je moet doen wat jij wil en doen waar jij je goed bij voelt, ongeacht het aantal volgers of likes. ”