TikTokker Jesse Miltenburg (17): “Ik denk dat er veel creativiteit verloren gaat in deze generatie.”

Door Annabelle Zwarter

180.000 Nederlandse jongeren tussen de 15 en 19 jaar zijn actief op TikTok. Voor onze generatie is deze app een daginvulling op zich en dient het als toevluchtsoord. Jesse Miltenburg, een Tilburgse puber die 35.4K volgers heeft verzameld op het platform TikTok, staat graag stil bij het consumeren van sociale media en laat ons de keerzijde van de medaille zien: “Deze verslaving maakt ons ontzettend saai”. Een persoonlijk verhaal over Jesse ‘s band met TikTok en zijn blik op sociale media verslaving.

 

Mening over de app

 “Als ik kijk vanuit hoe de app ontwikkeld is, vind ik TikTok een ontzettend gave app. Het is goed bedacht. Het laat me meningen en creativiteit van mensen van over de hele wereld zien. De app biedt diepgang voor onderwerpen zoals de Black Lives Matter movement. Je leert veel, omdat je constant video’s bekijkt van verschillende mensen over verschillende onderwerpen. Op Instagram krijg je content van de mensen die je volgt, op TikTok krijg je voornamelijk content van mensen die je nooit hebt gezien. Ook is ‘viraal’ gaan op TikTok erg makkelijk, wat we niet gewend zijn van andere sociale media platformen. Op de ‘For You Page’ (de openbare pagina van TikTok waar de video’s staan die TikTok jou aanbiedt) kan er elke keer weer een nieuwe wereld voor je opengaan, op het moment dat je de pagina ververst. Wel zie ik TikTok als een loterij. De app is soms geweldig en soms ruk. Het lang gebruiken van TikTok geeft je een onrustig gevoel. Als je bewust met de app omgaat, blijft het gebruiken leuk.”

Eerste fase van Tiktok

“Ik kan me nog goed herinneren toen ik TikTok voor het eerst had gedownload. Het was begin 2020. De lockdown zat er aan te komen. TikTok stond nog bekend als ‘die ene app waar jonge meisjes dansjes nadoen’. Ik had de app gedownload en ik was verbaasd: het was namelijk ontzettend grappig. Ik bleef maar scrollen, want elke nieuwe swipe vond ik interessant. Ik was niet gewend aan de content die ik zag. Er waren memes (grappen op het internet) die alleen de mensen op TikTok begrepen. Ik zat in een compleet nieuwe, eigen wereld met alleen de mensen die ook op TikTok zaten. Dat vond ik gaaf.”

De sleur

“Toen ik zelf nog geen video’s plaatste, zo rond januari, gebruikte ik TikTok nog niet zo veel. Er zijn bepaalde periodes geweest waar ik merkte dat ik heel veel op TikTok zat. Soms wel 8 uur per dag. Dit kwam omdat ik zelf video’s ging plaatsen. Ik bekeek TikTok nu namelijk met een hele andere blik. Eindeloos was ik aan het scrollen, opzoek naar inspiratie want ik wilde video’s maken. Het gebruiken van TikTok en het viraal gaan gaf me een kick.  Die kick was ik constant aan het nastreven. Mijn tweelingzusje heeft me toen gezegd dat ze zag dat ik veel blijer was in die periode. Ze heeft me ontzettend blij gezien, maar soms ook heel boos. TikTok werd mijn daginvulling, ik maakte twee of drie video’s per dag. Ik had dagen dat ik me veel minder energiek voelde, puur door het platform. Mijn mindset was aangepast naar het nastreven van de kick, want terwijl ik mijn dag doorging was ik ook bezig met waar mijn nieuwe video over zou gaan. Dit veranderde niets aan het feit dat ik dit superleuk vond, al die gedachtes en die kicks. Ik zat in 5vwo, ik mocht sowieso over door het coronavirus. Wel heb ik een negatief overgangsadvies gekregen omdat ik zo intensief bezig was met de app.”

Frustraties en conflicten

“Na een tijdje gaan alle video’s op je For You Page in elkaar over. Naar mate de tijd kent TikTok jou. Die app weet hoe jouw brein werkt, hoe ze jou vast kunnen houden. Iedereen geeft zijn mening op TikTok en al die meningen gingen me overprikkelen. Of de content die je ziet leuk is of niet maakt niet uit, dat geïrriteerde gevoel komt. De tijd dat ik erg viraal ging, in die eerste lockdown, had ik ook veel ruzies met verschillende mensen op TikTok. Er was een hele heisa over Jesse van Wieren (ook een TikTokker) hij had namelijk het N-woord (eufemisme voor het woord ‘neger’) meegezongen met een liedje, deze video stond op TikTok en mensen vonden dit racistisch. Ik heb toen een video gepost waarin ik mijn mening gaf. Ik zei dat ik vond dat dit, wat Jesse van Wieren had gedaan, geen racisme was. Ik vond dit gedrag van een onwetende jongen die een liedje meezong. Die groep die Jesse aan de haak had, viel daarna over mij heen. Ik dacht niet ‘ik stop met TikTok’, maar ik stop met mijn mening geven op TikTok. Er zijn nog zoveel meer conflicten op de app, niet alleen maar over Black Lives Matter. Bijvoorbeeld tussen de LGBTQ-community en jongens die denken dat dat grappig is. Er hangt een sfeer alsof je overal grappen over mag maken, daar kom ik met mijn kop niet bij. Iedereen voelt zich wel door een bepaalde grap gekwetst. Daarom moet je gewoon rekening houden met elkaar. Maar dat gaat niet op TikTok.”

Stoppen

“De combinatie van Instagram, Snapchat en TikTok werd te veel. Constant was ik aan het schakelen tussen de drie apps opzoek naar een andere prikkel. Het is een cirkel die nooit ophoudt. Lang scrollen op TikTok maakte me futloos en ik had het gevoel dat ik een sociale media verslaving aan het opbouwen was. Daarom ben ik gaan letten op wat ik elke dag doe, waar ik energie van krijg. Ik denk dat iedereen in zijn jeugd wel op een moment komt dat je stilstaat en denkt: wat de fuck ben ik nou eigenlijk aan het doen”

 

 

Tiktok ’s effecten

“Na een tijdje wordt TikTok comfortabel. Alle content die je ziet past binnen jouw plaatje en straatje. Er wordt gezegd dat sociale media jouw wereld verbreed, maar het tegengestelde is waar. Ik denk ook dat deze sociale media verslaving ervoor zorgt dat er bij kinderen heel veel ontwikkelingen spaak lopen. 9-jarige kunnen nu urenlang alleen zijn, zolang ze maar die telefoon in hun hand hebben. We hebben altijd een kunstmatige, veilige plek om naar toe te vluchten als we geen controle hebben. Maar de momenten dat we geen controle hebben en we ons frustreren zijn momenten dat we als mens groeien. De momenten dat we in de put zitten of ons vervelen, zijn momenten dat we iets leren. Dat nemen we van onszelf weg.”

Creativiteit

“We zijn constant bezig met consumeren. We creëren zelden meer, want we kunnen consumeren. Vroeger begonnen vriendengroepen bijvoorbeeld bandjes, daar hoor ik nu veel minder van. Ik denk, dat op dit moment er een hele boel creatieve mensen zijn die niks doen. Deze creatieve mensen kunnen nu namelijk ook staren naar andere creatieve mensen op Tiktok, of naar series die door creatieve mensen zijn gemaakt. Ze worden niet aangezet of gemotiveerd door bijvoorbeeld verveling. Neem bijvoorbeeld de Netflix-verslavingen. Aan de ene kant is het heel goed aan Netflix dat iedereen hun producten kan zien. Tegelijkertijd is er dan één serie, die iederéén kijkt, terwijl iedereen in die tijd ook zelf iets had kunnen maken of ondernemen. Ik denk dat er heel veel creativiteit verloren gaat in deze generatie.”