Operatie milieuauto

Terwijl automonteurs in opleiding al gevraagd worden om te komen werken bij garages, heeft de automonteur oude slag een onzekere positie op de banenmarkt. De overheid wil namelijk dat de Nederlander alleen maar elektrische auto’s gaat kopen of produceren in 2030. Hiervoor worden duizenden euro’s aan subsidies uitgetrokken. Ben Scheepers, verkoper bij Dealerauto (garage en autodealer gespecialiseerd in youngtimers) te Vught: ‘Automonteurs zijn een beetje koppig en ook wat allergisch voor alles wat nodig is voor elektromotoren’. Wel durft hij wat voorspellingen te doen.

 

Myrthe van Munster 07-01-2019

 

Wat is het verschil tussen een brandstof- en een elektrische auto? 

‘De aandrijving. Brandstofauto’s verbranden een brandstof en dat gaat via een versnellingsbak naar de wielen. Een elektrische auto heeft een accu en een elektromotor. Hij heeft dus geen versnellingsbak en rijdt in één versnelling. Het rijdt ook heel anders. Je drukt een knop in en dan doet-ie het.’

 

Als het aan de overheid ligt mogen er straks alleen elektrische auto’s verkocht worden. Hoe kan een garage daarop inspelen? 

‘Als je het antwoord hebt ben je rijk. Automonteur en elektromonteur zijn twee totaal verschillende beroepen. Automonteurs zijn nu een beetje koppig en ook wat allergisch voor alles wat nodig is voor elektromotoren.’

 

Zullen banen voor automonteurs afnemen? 

‘Ze zullen zich moeten omscholen tot elektromonteur of iets anders. Of misschien zelfs fietsenmaker. Monteurs, ook bij ons, zijn er ook niet echt mee bezig dat de kans bestaat dat ze straks iets anders moeten doen.’

 

Gaat Dealerauto elektrische auto’s aanbieden? 

‘Ja, maar niet op korte termijn. We stromen eerst in met hybrides. Uiteindelijk zullen we er wel aan moeten geloven. Ik ben nu 31, dus moet ik nog ruim 30 jaar werken. Ik denk niet dat ik zo lang alleen maar brandstofauto’s ga verkopen.’

 

Hoe zit het met de bestaande auto’s die nog op brandstof rijden? 

‘Eigenaren van tweedehandsauto’s kunnen op allerlei manieren gepest worden. Er kan bijvoorbeeld meer belasting gevraagd worden voor die auto’s. En dan krijg je op elektrische auto’s juist veel subsidie. Dan verandert het straatbeeld ook snel. Auto’s kan je ook niet zomaar ombouwen tot elektrisch. Als je dat kan wordt het wel heel duur (een benzine auto ombouwen naar een elektrische auto kan 30.000 tot 40.000 kosten -red.). Die auto’s zouden naar een ander land moeten waar ze niet zo hameren op elektrisch rijden. Marokko, Rusland, Egypte..’

 

 

Soms wordt ook onderzoek gedaan naar waterstofauto’s en er bestaan ook al enkelen. Zit daar ook een toekomst in?

‘Ik denk het wel. Een gewone pomp bij een tankstation kan omgebouwd worden naar een waterstofpomp. Het gaat om geld. Er moet iemand zijn die denkt geld te kunnen verdienen. Daarvan gaat het resultaat afhankelijk worden.’

 

De overheid is altijd bezig met grote bedrijven. Shell heeft geen baat bij dit doel. Wat voor voordelen zijn er dan wel? 

‘Geen. Shell heeft aangegeven tot 2040 onveranderd door te gaan. Maar we zullen zien. Het staat of valt met de lange of de korte termijn. De politiek is heel erg bezig met de korte termijn, of met de hele lange termijn zodat ze niet gecontroleerd kunnen worden. Daartussenin is het een beetje een grijs gebied. Dus ze houden zich bezig met het kernafval voor over honderden jaren of ze houden zich bezig met gisteren en vandaag. De komende twintig à dertig jaar, daar hoor je ze niet over. En de politiek wil het niet echt hebben over hoe wij het moeten doen. Hoe komen we bijvoorbeeld aan die accu’s? De grondstoffen moeten weer onder slechte omstandigheden in Afrika gedolven worden. Vervolgens wordt het heen en weer vervoerd door een dieselboot. Het opladen van de auto is het kleinste probleem. Ik denk dat iedereen een zonnepaneel krijgt en daarmee ook de auto kan opladen. Die auto is zo opgeladen.’

 

Zitten de benzinebedrijven aan de verliezende kant?

‘Nee, de wereld draait op olie. OPEC-landen verdienen nu veel geld aan olie. Tot iemand een beter idee heeft om geld te verdienen met energie, blijft die olie bestaan. Wie betaalt heeft het voor het zeggen. Olie blijft er voorlopig nog in.’

 

Liever dat de wereld kapotgaat dan dat we eraan geloven. 

‘Ja, maar niemand doet belangenonderzoek naar de impact van een brandstofauto vergeleken met een elektrische auto. Overheden hebben ook niet veel geld. Er moeten misschien meer mensen komen als Elon Musk, mensen die onderzoeken eisen waarin wordt aangetoond dat elektrisch rijden schoner is. Maar dergelijke research kost hartstikke veel geld.’

 

Voor het interview zei je dat het gebruik van auto’s nog wel zou kunnen afnemen. 

‘Nou ja, misschien eerder veranderen. Er zijn weinig mensen van de jongere generatie die sparen en een auto kopen van hun reservepotje. Deze generatie is meer van het reizen, het maken van herinneringen. Toen ik zeventien was ging ik heel veel werken zodat ik op mijn achttiende een auto kon kopen die ik dan drie keer per week ging wassen. Er zijn nu heel weinig mensen die een auto van dertig- à veertigduizend euro kopen met eigen gespaard geld. Veel mensen zullen auto’s leasen, dat gebeurt nu al. Ik verwacht dat iedere auto op een punt geleased gaat worden. Mensen van de conservatieve generatie werken, sparen en kopen. De jongere generatie werkt, leaset een auto en ziet wel of het te betalen valt. Veel mensen denken er niet over na of ze het wel kúnnen betalen.’

 

Ben jij op dat gebied meer van de “conservatieve” generatie of de nieuwe? 

‘Ikzelf ben van de conservatieve generatie.’

 

Weet je hoe dit bedrijf over tien jaar erbij staat?  

‘Nee. Ik denk dat we moeten kiezen tussen het verkopen van massaproducten aan de massa en liefhebbersproducten aan de liefhebbers.’