Het coronavirus zorgt voor voldoende zitplek in de treinen van de NS


Het coronavirus zorgt voor voldoende zitplek in de treinen van de NS

Vanaf 21 maart 2020 zal de NS gaan rijden volgens een basis dienstregeling. De stations zijn leeg, de treinen zijn leeg, mensen werken thuis en winkeltjes zijn gesloten.

Omdat er vanwege de maatregelen van het kabinet 85 procent minder mensen met de trein reist, gaat de NS rijden volgens een basisdienstregeling. ‘’Het rijden van treinen is mensenwerk. Wij willen Nederland in deze hele periode bereikbaar houden. Het is daarbij van groot belang dat we zorgvuldig omgaan met de inzet van onze collega’s’’, aldus NS. Het aantal ziekmeldingen bij NS stijgt en daarom is de NS genoodzaakt ritten te schrappen. ‘’Tegelijkertijd zijn we zuinig op onze mensen door ze alleen in te zetten waar ze nu nodig zijn.’’ NS wil wel zo veel mogelijk treinen laten rijden, zodat mensen met een cruciaal beroep gewoon naar hun werk kunnen.
De dienstregeling ziet er als volgt uit:
• Vanaf ieder station in Nederland rijden – in alle richtingen – twee treinen per uur;
• Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur – per richting – een trein vertrekt, blijft dit zo;
• Op enkele noord-zuid en oost-westverbindingen rijden Intercity’s: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
• Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
• De Intercity Direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden niet;
• Nachttreinen rijden niet;
• Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.

Uitgestorven stations
Het is akelig stil op het station in Breda. Het is maandagochtend 8:30 uur en de perrons zijn, op een aantal reizigers na, leeg. Waar je normaal bijna moet vechten om te kunnen zitten, is er nu keuze genoeg uit stoelen in de trein. Overal zijn de gevolgen van het coronavirus te merken. Een handjevol mensen wacht nog op de volgende trein. Een mevrouw in een knalgele jas doet een paar stappen opzij als er iemand naast haar komt staan. Weer een andere reiziger niest netjes in zijn elleboog, maar krijgt toch een paar oordelende blikken.
Als de trein weg is, voel je de kilte van het lege station. Er heerst een onheilspellende sfeer en de gesloten winkels en het lege perron geven een bijna apocalyptisch gevoel.
In de trein zelf loopt de conducteur vermoeid door het nagenoeg lege gangpad.

Door de hal loopt een groepje meiden, zichtbaar middelbare school leeftijd, langs iedere eetgelegenheid om vervolgens teleurgesteld door te lopen naar het volgende pand. Uiteindelijk belanden ze in de Albert Heijn To Go waar ze naar buiten komen met chips, snoep en frisdrank. De hoeveelheid lijkt wel een weekvoorraad.

De gevolgen van de dienstregeling
‘’Op stations houden we, waar mogelijk, een verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal Albert Heijn To Go winkels zijn’’, zo meldt de NS. Als er geen Albert Heijn To Go op het station aanwezig is, zal er een Kiosk open zijn. De overige Kiosk winkels zijn wel dicht. Ook is de Rituals dicht en verder mogen huurders zelf de afweging maken om open te blijven.
De bagagekluizen zijn niet meer in gebruik, behalve op Amsterdam Centraal. De toiletten met contactloos betalen zijn wel open.
Verder is er per station tenminste één fietsenstalling open. Deze zal geopend zijn van een kwartier voor de eerste trein tot een kwartier na de laatste trein. Hier kan ook een OV-fiets gehuurd worden.
NS stelt dat er vanaf elk station in iedere richting sowieso twee treinen per uur zullen rijden. Dit zullen voornamelijk sprinters zijn die op ieder tussengelegen station zullen stoppen.

De gevolgen voor medewerkers
Ook voor medewerkers van NS moet deze maatregel hard aankomen. Zeker voor mensen die bijvoorbeeld bij de Kiosk werken en nu tijdelijk zonder werk zitten. Zo ook voor Kiosk medewerker Martijn (uit privacy overweging van de medewerker is op verzoek de naam veranderd). Hij werkt nu een half jaar bij Kiosk en kreeg vorige week te horen dat de Kiosk op het station in Breda zou sluiten.
‘’Het eerste wat ik dacht was: Hoe zit het met mijn inkomsten? Ik krijg mijn twintiguurcontract uitbetaald en ondertussen wordt er samen gekeken waar versterking nodig is in Kiosk filialen die wel open zijn of bijvoorbeeld een Albert Heijn To Go’’, aldus Martijn.