Bij ‘Bram’s First Dinner Date’ gaat liefde door de maag

Valentijnsdag. De dag waarop chocolade, rozen en liefdevolle kaarten de toonbank over rollen. Maar niet iedereen ervaart dit als een plezierige dag. Zo zijn er in Nederland bijna drie miljoen singles, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op 14 februari 2020. Snackbar ‘Bram Ladage’ op het Zuidplein in Rotterdam heeft hier iets op bedacht. Op valentijnsavond werden singles gekoppeld op basis van hun saus- en snackvoorkeur. Een voorkeur die misschien kan leiden tot de ware liefde.  

Rotterdam Zuidplein, 14 feb. 2020

Door Irene van Oosten

 

Het is bijna niet te missen: een grote tent, middenin het ‘Winkelcentrum Zuidplein’, waar de tekst ‘Bram’s First Dinner Date’ op geschreven staat. Langslopend winkelpubliek probeert via de twee krappe openingen in de tent naar binnen te kijken. Het is erg donker in de tent en er is dan ook niet meer te zien dan een tafel waar vazen met rozen opstaan waar rood licht overheen schijnt. Voordat men de tent binnen kan lopen, moet er eerst een lang, zwart gordijn, dat de gekoppelde deelnemers van elkaar scheidt, weggehaald worden. Achter het gordijn staan acht tafels in een rij opgesteld waaraan de dates komen te zitten. Een helder, bijna verblindend rood licht schijnt vanaf boven op de tafeltjes. Op ieder bord ligt een naambordje klaar. De tafels zijn aangekleed met kaarsjes, rozenblaadjes en er hangt een friszoete geur. Vlak naast de tent zijn de werknemers van de snackbar nog druk bezig met het frituren, want alle snacks moeten op tijd klaar zijn om tijdens de dates geserveerd te worden.

De ware

Op twee plekken middenin het winkelcentrum staan in totaal zestien kandidaten (acht mannen en vrouwen)  gespannen te wachten op het teken wanneer zij de tent mogen binnenlopen. Jim Wuijster , de eigenaar van dit filiaal, stelt de acht mannelijke deelnemers gerust. “Ik ben vandaag jullie ‘host’”, vertelt Jim. “Ik begeleid de jongens, schenk wat prosecco in en probeer de kandidaten op hun gemak te stellen.”

Bram van Strien, deelnemer aan deze Dinnerdate heeft er zin in en neemt de date erg serieus. Zo heeft hij een doel voor ogen. “Ik hoop vanavond de ware te vinden en daarmee een relatie op te kunnen bouwen”, zegt Bram. Daarbij heeft Bram een volledig beeld in zijn hoofd van hoe zijn ware er dan uit moet zien. “Ik zoek een echte Hollandse vrouw. Zo moet ze blond haar en blauwe ogen hebben. Ook hoop ik straks een spontaan en lief meisje te ontmoeten. Ik hoop gewoon op een soort Chantal Janzen.”

Liefde op de werkvloer

De kandidaten en werknemers

De dates zijn op basis van hun saus- en snackvoorkeur gekoppeld. Esli van Ammers, marketing director van Bram Ladage, wordt gedurende de avond vaak gebeld en loopt heen-en-weer om deze Dinnerdate in goede banen te leiden. Hij vertelt hoe het concept is opgezet. “Twee maanden geleden hebben Jim en ik dit idee bedacht. Bij ons op de werkvloer is er al veel liefde ontstaan waar echte relaties uit voort gekomen zijn. Het leek ons dan ook een gaaf idee om op Valentijnsdag een ‘Dinnerdate’ te organiseren. Hierbij worden kandidaten gekoppeld die dezelfde voorkeur hebben voor een bepaalde snack en saus, want liefde gaat door de maag. De eerste match ontstaat dus door dezelfde voorkeur. Kandidaten konden zich opgeven, waarna wij vervolgens deelnemers gekoppeld hebben. Daarbij hebben wij gekeken naar hun snack- en sausvoorkeur, maar ook naar leeftijd, uiterlijk en interesses.”

In totaal waren er rond de veertig aanmeldingen, waaruit Jim en Esli acht koppels hebben geselecteerd die het meest met elkaar overeenkwamen. Wij hebben geprobeerd om de beste match te vinden, zodat de dates hopelijk een succes gaan worden”, vertelt Esli. Jim en Esli hebben zelf geen ervaring met het koppelen van stellen en het organiseren van dates, dus ook voor hen is dit nieuw. Wanneer de date geslaagd is, krijgt het koppel een waardebon voor een tweede date. Is het echt een succes en gaat het stel binnen vijf jaar trouwen, dan betaalt Bram Ladage de bruiloft. Die kans zit er volgens Jim en Esli zomaar in.

Gespannen gezichten

Jim begeleidt de acht mannen naar de tent, waar zij voor het zwarte gordijn moeten wachten. Aan de andere kant gebeurt hetzelfde met de vrouwen. Bij de mannen is de spanning van het gezicht af te lezen, want ze weten nog niet wie hun date gaat worden. De mannen staren strak voor zich uit en maken regelmatig tikjes met hun handen en voeten. Jim staat in de tent klaar met een dienblad vol glaasjes prosecco.

Inmiddels staat de tent vol met werknemers van de snackbar die in koor roepen: “Zijn jullie er klaar voor? Drie, twee, één…”, waarna vervolgens het gordijn opengaat. Bram zoekt zijn naambordje op, schudt zijn date, met halflang, bruin haar en een bril op, de hand en gaat aan tafel zitten, waarna de champagneglazen klinken. Er wordt druk met elkaar gepraat en gelachen. Intussen komen de werknemers van Bram Ladage met schalen vol friet en snacks vanaf de frietkraam naar de tent aanlopen. De snacks en sauzen worden uitgedeeld, waarbij de friszoete geur in de tent langzaam overgaat naar een hartige frituurlucht. De deelnemers beginnen langzamerhand te eten, maar niet alles komt op. Ze zijn druk in gesprek en lachen veel met elkaar. Ze vergeten haast dat er frietjes en snacks op de borden liggen.

Vervolgstappen

Na uitgegeten en uitgepraat te zijn, lopen de koppels vrolijk de tent uit. Deelnemer Bram van Strien heeft de date positief ervaren. “De date verliep als een trein. We hebben gelachen en elkaar goed leren kennen. Ik heb niet zo veel gegeten vanwege de spanning die ik in mijn boek voelde, maar het was erg lekker. Ze lijkt niet op Chantal Janzen, maar er komt zeker een tweede date aan”, vertelt Bram lachend.