Roselaar: een sober winkelcentrum

Het is voor winkels weer mogelijk om open te gaan, maar wel tegen strikte voorwaarden.

 

Roosendaal – Stille straten en lege winkels zijn een bekend beeld geworden in deze coronatijd. Na een aantal weken waarin de winkels gesloten waren, worden de maatregelen weer iets versoepeld. Ondernemers mogen hun zaak weer openen voor het zogeheten ‘click & collect’. Dit houdt niet in dat er weer gewoon gewinkeld kan worden maar het betekent wel dat klanten hun bestellingen zelf kunnen ophalen. Als gevolg hiervan komt er ook steeds meer leven in winkelcentrum Roselaar in Roosendaal.

Het is nog lang niet zoals het een jaar geleden was in het winkelcentrum maar de stilte die er de afgelopen weken heerste heeft plaatsgemaakt voor een meer opgetogen sfeer. Er lopen weer wat gezinnetjes rond, een groepje gepensioneerde mannen blijft ondanks de coronaregels even hangen bij een koffietentje. Alles lijkt weer iets terug te gaan naar het oude. Winkeliers willen hun klanten weer het gevoel van winkelen terug geven. Ondanks dat het winkelen nog erg beperkt is, is het duidelijk dat zowel winkeliers als klanten blij zijn dat het weer beetje bij beetje terug naar normaal gaat.

Bij veel winkels zie je ondanks de versoepelingen toch nog steeds de rolluiken naar beneden met een bordje erop geplakt waar ‘gesloten’ op staat. Dat komt omdat het voor winkels nog een hele opgave is om open te gaan. Er zitten enorm veel voorwaarden aan die lastig te realiseren zijn. Een van die voorwaarden is dat er bewust een sobere uitstraling moet zijn. Dit moet bijdragen aan het feit dat mensen niet te lang blijven hangen bij de winkel. Voor de ondernemers is dit tegenstrijdig met waar ze gewoonlijk voor staan. Klantvriendelijkheid is volgens velen moeilijk te realiseren als er wordt geacht dat iedereen zo snel mogelijk weggaat. Winkeliers mogen ook geen klanten in de winkel ontvangen dus moet er een alternatieve balie komen bij de ingang waar mensen hun bestelling af kunnen halen. Bij deze balie mag dan weer geen muziek afgespeeld worden en het mag niet te leuk aangekleed zijn. Dit draagt allemaal bij aan de ‘sobere uitstraling’.

Een andere maatregel die de mensen eraan doet herinneren dat het nog lang niet het winkelen van een jaar geleden is, is de maatregel dat er 4 uur van tevoren een bestelling moet worden geplaatst. Daarna mag het pakketje pas worden opgehaald. Dit allemaal om te zorgen dat er niet teveel mensen onverwacht op hetzelfde moment komen. Als iedereen vooraf moet inplannen wanneer hij of zij komt is er weinig over van het idee om spontaan even te gaan shoppen.

Bij kledingwinkel Shoeby, waar twee werknemers aanwezig zijn die er samen het beste van maken door heel de dag met elkaar en met klanten te blijven kletsen,  proberen ze al langer het gevoel van winkelen levendig te houden, ook al was het eerst vanuit huis. Toen ze moesten sluiten gingen ze meteen al over op alternatieve mogelijkheden. Klanten konden naar de winkel videobellen zodat ze toch op een andere manier door de winkel konden lopen, op zoek naar een geschikt kledingstuk. Vervolgens kon de klant door middel van ‘pastassen’ het gewenste kledingstuk thuis laten bezorgen en zo kon er gekeken worden of het de juiste maat was.

Toch hoefde de eigenares van Shoeby niet lang te twijfelen om wel of niet open te gaan. Ondanks dat de bezorgservice goed liep, gelooft zij dat ze klanten het meest tevreden houden als ze zelf hun kleding komen halen. “Onze belangrijkste reden om open te gaan is het behouden van binding met onze klanten”, aldus de eigenares van de kledingwinkel. De werknemers vinden het fijn weer een praatje te kunnen maken met de klanten. Ze merkten ook al snel dat de verkoop veel hoger was dan in de tijd dat ze alleen nog een bezorgservice hadden.

Bij de Handyman die ook gevestigd is in winkelcentrum Roselaar merken ze nog niet veel van het feit dat ze weer open zijn. Verkoper Oscar zit achter de balie wat verveeld op zijn telefoon te typen en vertelt dat het nog niet echt winstgevend is gebleken dat ze weer open zijn. Toch is hij blij dat dit weer kan nadat ze weken dicht zijn geweest. “We zijn in de afgelopen weken geen bezorgservice of iets dergelijks gestart dus ondanks de beperkingen wilden we graag open. Dat is allemaal beter dan niks.”

Ondanks alle maatregelen is het duidelijk dat zowel klanten als winkeliers in de Roselaar snakken naar sociale contacten. Winkeliers die eindelijk een van de weinige klanten van de dag mogen verwelkomen blijven graag nog even kletsen en ook klanten onderling zoeken elkaar op als ze even ergens staan te wachten. Veel winkels zijn nog dicht en het is nog ongebruikelijk stil. Toch is het voelbaar dat iedereen opgetogen is bij het vooruitzicht dat het winkelcentrum spoedig weer zal worden zoals het was.

Bob Hermus