‘Click en Collect’ in de Osse sneeuw

Oss- Via een systeem dat ook wel ‘click en collect’ wordt genoemd kan men sinds vandaag weer producten afhalen. Dit is vooral een belangrijke versoepeling voor de niet essentiële winkels. De bestellingen moeten worden afgehaald op afspraak en er is sprake van een tijdslot. Verder zijn er nog meer maatregelen aan verbonden op dit systeem soepel te laten verlopen.

Net als in de rest van Nederland is het in het centrum van Oss op woensdag 11 februari een witte dag. Ondanks de sneeuw lopen er aardig wat mensen door de stad, sommige doen inkopen, andere maken een wandeling. Enkele van hen zijn onderweg om een bestelling af te halen.

Een mevrouw van middelbare leeftijd kijkt voorzichtig een lingeriewinkel binnen onder de naam Koning Bodyfashion. Een paar seconden later buigt ze zelfs een beetje voorover om te zien of ze wel al naar binnen mag komen, vervolgens doet ze de deur open. 

Deze mevrouw heet Yolanda en heeft zojuist een bestelling afgehaald bij de lingeriezaak. ‘Eerlijk gezegd wist ik van te voren niet dat je het af mocht halen, ik had vanmorgen gebeld om te vragen wat er mogelijk was. Dat ik nu mag afhalen is niet de reden dat ik vandaag ben gegaan. Wel vind ik het handig dat ik dingen waar ik op mispak weer gemakkelijk kan halen’, laat mevrouw weten. 

Net zoals de meeste bezoekers is Yolanda te voet: ‘Ik hou van dit weer’, zegt ze net voordat ze met haar hoge snowboots terug de sneeuw inloopt.

Pleun Wagemakers (39) is de eigenaresse van Koning Bodyfashion. Zij en twee andere vrouwelijke collega’s zijn druk bezig met het doorgeven en inpakken van bestellingen. ‘Het eerste wat we dachten was dat we hier helemaal niks mee op zouden schieten, totdat de eerste mensen vanmorgen gingen bellen. De drempel wordt nu toch lager om gewoon even iets op te halen’, vertelt Wagemakers met een glimlach. Wel gelden er een paar duidelijke regels waar winkel en klant zich aan moet houden. 

‘Het tijdslot en de 4 uur regel vind ik heel onlogisch. Mensen bellen om te komen en dan moeten ze 4 uur wachten voordat ze het op mogen halen. Wij kunnen onze klanten niet goed uitleggen waarom dit per se moet. We mogen namelijk wel meteen in de auto stappen om te bezorgen. We zijn nu drukker dan ooit.’

Dit is ook te zien want de drie dames zijn terwijl zij hun verhaal doen ook nog eens druk bezig met klanten telefonisch helpen en dingen inpakken. 

Hoewel ze genoeg te doen hebben, geeft Wagemakers aan dat deze versoepeling niet voldoende is. ‘We kunnen overal iets aan doen om afstand te bewaren. Dat je dan dicht moet en mensen alleen maar dingen mee mag geven is dus heel jammer, het kan net zo veilig in de winkel zelf.’ 

Terwijl de dames bezig zijn, lacht een collega van Wagemakers omdat een klant telefonisch vraagt om het product van te voren te mogen bekijken. ’Dit is nou een goed voorbeeld van dat klanten liever het product eerst even willen zien’, aldus de collega. Dit is dus ook niet mogelijk vanwege voorwaarden. 

Ondertussen, schept een man in werkuniform buiten de sneeuw weg om vervolgens een kraampje voor zijn winkel te plaatsen. Er komen geen mensen op af. Verderop staat een telebedrijf, op een bordje staat: ‘persoonlijke service op afspraak.’ Een gepensioneerd echtpaar maakt hier gebruik van. Wat opvalt is dat zij het met de werknemers al hebben over de nieuwe versoepeling. Ze vertellen het volgende. ‘Het is fijn persoonlijke service te kunnen krijgen. Verder zijn wij het eens met de maatregelen omdat wij toch genoeg tijd hebben vanwege ons pensioen.’ De werknemers van de telefoonwinkel zijn ook blij persoonlijke service te verlenen aan de klanten. ‘Het zorgt toch net weer voor een andere sfeer dan alleen via de telefoon’, laat een van de twee weten terwijl hij een kop koffie drinkt.  

De sluiting van niet-essentiële winkels zorgt ervoor dat 800.000 werknemers benadeelt worden, laten cijfers van RetailTrends zien. Alleen al Comeos, federatie van winkelketens, meldt dat zij honderdmiljoen verliezen vanwege deze sluiting. Ook ’t Winkelke in Oss, een klein bedrijf in het bedrijfspand van Dessohouse, heeft het lastig deze tijd. Het bedrijfje is net opnieuw begonnen en merkt mede door de maatregelen moeilijk op gang te komen.

In het grote opslagpand zit een wat kleinere werkplaats waar Eric Paanakker (47) alle producten voor ’t Winkelke zelf maakt, ook wel de houthal genoemd. Dit doet hij vooral van gerecycled hout. Zijn atelier staat vol met houtwerken, van tafelbladen tot aan kinderstoeltjes. De geur van het houtgewas zweeft rustig rond door de kamer. ‘We moeten ons toch aan de situatie aanpassen, het liefst ontvang je zo veel mogelijk klanten’, laat Paanakker weten. Ondanks de matige toestand kijkt hij erg trots en tevreden. 

‘Als je de afstand in acht neemt en je draagt een mondkapje, waarom zou er dan 4 uur tussen moeten zitten als een nieuw klant wil komen’, vraagt Nicole Elshof (63) zich af, medewerker in het Dessohouse. ‘Deze versoepeling is niet genoeg, mensen willen het product toch zien. We kunnen wel alles of Facebook blijven zetten, maar uiteindelijk moeten mensen hun wensen op locatie kunnen aangeven. Toch blijven regels regels en kunnen we daar helaas niet veel aan doen. Het is een tijd van aanpassen.’