Muziekles in coronatijd

Popwise geeft online muziekles in coronatijd:

‘Je hebt hem, perfect zo!’

Door de speakers van de telefoon knalt het geluid van een piano de ruimte binnen. Met een korte vertraging klinken de gespeelde klanken door aan de andere kant van de verbinding.. Muziekschool Popwise uit Oisterwijk is door de strenge coronamaatregelen overgegaan op volledig online les geven. De muziekschool gaf normaal haar lessen in Cultuurcentrum Tiliander. Wij mochten een online les bijwonen.

Marianne krijgt les van docent René van den Bosch. We worden toegevoegd aan een Whatsapp-video gesprek en aan een Zoom-meeting. Marianne en René zitten allebei klaar. René zit op zijn bureaustoel in zijn werkkamer. Voor hem staan meerdere computerschermen. Er hangt een microfoon en zijn keyboard staat ook klaar. Marianne zit duidelijk in haar woonkamer. Op de achtergrond is de eettafel te zien. De zon schijnt naar binnen via het raam aan de linkerkant. Rechts van Marianne staat haar piano al klaar.

Aandachtig luisteren

Na de vorige les heeft René een voorbeeldvideo opgenomen voor Marianne. In de video heeft hij een stuk voorgespeeld. Marianne heeft geoefend en gaat nu René laten horen wat ze kan. Ze bespreken welke pagina Marianne nu gaat spelen. Ze heeft een mooi statief waar ze haar telefoon op zet, waardoor we van bovenaf mee kunnen kijken wanneer ze speelt.

De set van René als hij lesgeeft via Zoom

Marianne begint met spelen. Het geluid van de piano is goed hoorbaar via de whatsapp-verbinding. René luistert aandachtig, soms zelfs met zijn ogen dicht. Andere momenten let hij extra op, zodat hij kan zien welke toetsen Marianne speelt. Als ze klaar is met spelen complimenteert René haar met het ritme: ‘Dat ging helemaal goed!’ Marianne legt uit wat ze nu gaat spelen en begint weer. René knikt als het goed gaat en steekt zijn duim omhoog als ze klaar is.

Complimenten

Ze gaat nu een stuk spelen wat ze nog niet heeft geoefend met René. Marianne geeft aan dat ze het een beetje spannend vindt. Als ze een foutje maakt, heeft ze dit meteen door en stopt ze. René vraagt aan haar of ze toch nog even door wil spelen, ook geeft hij aan dat hij weer een instructiefilmpje voor haar gaat maken. Als Marianne klaar is doet hij nog even voor hoe het moet. Hij speelt met zijn rechterhand en neuriet mee tijdens het spelen.

Marianne gaat nu hetzelfde stuk nog een keer spelen. Ze speelt heel langzaam met haar rechterhand, zoals René het net voordeed. ‘Ik speel extra langzaam, want ik moet elke keer kijken welke noten ik moet aanraken’. René vraagt of ze nog een keer wil spelen, meteen als hij dit zegt begint Marianne weer. Als ze klaar is zegt hij enthousiast: ‘Je hebt hem, het is perfect zo!’

Het voorbeeld geven

Via Zoom laat René zien hoe het moet. Hij heeft camera’s boven zijn piano gehangen, waardoor  Marianne mee kan kijken. Ook maakt hij gebruik van een app waarmee hij kan laten zien welke toetsen hij indrukt. René drukt op een toets van zijn piano, dezelfde toets licht rood op in beeld. Je ziet tegelijk deze app in beeld,  René is zelf in beeld én zijn piano is ook te zien. Op deze manier is het mogelijk om uit te leggen hoe Marianne het beter kan doen en op welke manier dit moet. René heeft ook een broadcasting programma gekoppeld aan Zoom. Met één druk op de knop brengt hij een stuk bladmuziek in beeld. Met een andere knop zet hij een Youtube-filmpje aan. Het voegt een extra dimensie toe aan de les.

Het Zoom-gesprek tijdens de les, rechts docent René van den Bosch
tijdens het voordoen van een stuk

De les is klaar, Whatsapp en Zoom worden afgesloten. Waar normaal de rumoerigheid van de andere mensen in het cultuurcentrum Tilliander te horen is, valt nu alleen de stilte in de kamer op. De fietsenrekken buiten Tiliander zijn ongebruikt. De online les zit er op.

Links: de gesloten deuren van Cultuurcentrum Tiliander; 
Rechts: de lege fietsenrekken buiten Tiliander