‘Het is zó moeilijk om te berekenen hoeveel tijd je per klant kwijt bent!’ 

Oisterwijkse winkeliers zetten alles op alles om weer goed open te kunnen 

De zon schijnt fel over de Lind heen. Postbezorgers rijden af en aan om de laatste pakketjes naar de winkels te brengen. De wintercollecties moeten vervangen worden door de lentecollecties voordat de kledingwinkels op 3 maart weer klanten mogen ontvangen. Bij verschillende winkels staan de ramenwassers al op de ladders om alles van de buitenkant spic en span te maken. Nu de zon zo schijnt is het natuurlijk wel zaak dat alle potentiële klanten door de etalages kunnen kijken en er geen vieze vlekken opzitten. 

 Cartouche  

Bij Cartouche, een kleine kledingzaak op de hoek van de kruising in het midden van de Lind, zijn ze er bijna klaar voor. Nog enkele dozen staan klaar om uitgepakt te worden, maar voor de rest is de gehele winkel al ingericht met de nieuwste lentecollectie. Deze bestaat vooral uit beige en lichte kleuren. Alle dikke truien en donkere kleuren zijn inmiddels opgeborgen.  

| Props

Er moeten nog een paar dozen ingepakt worden voordat alles klaar is.

Natascha, een 27-jarige werkneemster bij Cartouche, is blij dat ze weer open mogen. Online werd er namelijk niet al te veel besteld. “Natuurlijk is het wel veel geregel. Normaal konden er met de 1,5 meter vier of vijf klanten in de winkel en nu maar twee per keer. Vooral met het passen is het moeilijk te berekenen hoeveel tijd je per klant kwijt bent en moet inplannen.” 

 

Ondertussen stoomt Natascha te laatste kledingstukken.

 Fietswinkel Bike Totaal René van der Linden 

Niet alleen het kleine Cartouche maar ook het drie verdiepingen tellende Bike Totaal René van der Linden, een van de fietsenwinkels in het dorp, moet zich flink aanpassen. Met drie verdiepingen hebben ze mogelijkheden tot zes klanten per keer. Dat geeft al wat meer lucht. De 52-jarige Daniëlle legt uit hoe ze het gaan doen: “We hebben op elke verdieping een tafel staan waar een van onze medewerkers met de klant gaat zitten en hem of haar gaat helpen. Mocht de klant iets van een andere verdieping nodig hebben, dan zal onze medewerker het voor de klant halen. Op die manier blijven de klanten op ‘hun’ verdieping.”  

Terwijl Daniëlle haar verhaal doet is haar man René druk bezig met het beantwoorden van alle telefoontjes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geluk maar ook kapers op de kust 

De fietsenbranche heeft volgens haar toch wel een geluk. Mensen geven nu soms toch sneller geld uit aan luxere producten zoals nieuwe fietsen, omdat ze geen vakanties boeken.” De winkel lijkt vol te staan met fietsen, maar Daniëlle vertelt dat ze eigenlijk met enorme vertragingen zitten. Niet alleen fietsen, maar ook fietsaccessoires en schoenen van het merk FitFlops hebben een vaste plek in het assortiment. Maar de winkel moet het nu vooral van de fietsen hebben

 

| Props

Voorlopig plannen ze in dit mapje alle afspraken in. Hierin wordt elk uur en elke verdieping opgedeeld, zodat er zoveel mogelijk klanten kunnen komen.

Mensen kopen nu niet zo snel accessoires omdat ze online hun fietsen bestellen. Fietsen worden dus meer verkocht, maar toch zit er een addertje onder het gras. De meeste fietsen worden bijna geheel geïmporteerd vanuit Azië, iets wat nu door de coronacrisis erg lastig wordt gemaakt. Dat is te merken. In de tijd dat Daniëlle haar verhaal doet, is er geen enkele klant geweest voor het click en collect systeem. Mensen moeten even geduld hebben voor ze hun nieuwe fiets binnen zullen hebben. Er is dan ook sprake van enorme schaarste in de fietsenbranche. Dit merken ze ook bij René van der Linden. Het is frustrerend. “Te kort aan producten doet ons misschien de das om uiteindelijk.”