Click&collect nog geen vetpot voor Sissy-Boy

Sinds de introductie van ‘’click&collect’’ kunnen winkeliers weer mondjesmaat verkopen. Al is het nog geen vetpot. Bij Sissy-Boy in Oisterwijk halen ze desondanks opgelucht adem: ‘’Het is iets, maar het is nog lang niet wat we zouden willen.’’

Waar de straten begin januari uitgestorven waren, is er nu al wat meer leven in Oisterwijk. Als je over De Lind in Oisterwijk loopt, zie je overal kleine kraampjes in deuropeningen van winkels, bijna een soort grote markt. Tientallen mensen lopen voorbij die net hun bestelling hebben opgehaald. Dat is nu het nieuwe normaal, online iets bestellen en het dan een aantal uur later ophalen. Die kraampjes geven je wel een veel warmer gevoel dan de droefenis van een aantal weken geleden: verlaten winkelstraten, dichte deuren en winkels die leeg komen te staan.

De oplossing

Zoals je bij de meeste winkels een kraampje ziet, zo is dat bij Sissy-Boy ook het geval. Met de grote, zware deuren open straalt het meer openheid uit naar de klant. Medewerkster Bianca werkt er de hele dag, maar veel kan ze nu niet doen. ‘’Ik sta hier maar een beetje kleding te stomen’’, zegt Bianca met een somber gezicht, ‘’maar voor wie doe ik dat eigenlijk?’’. Af en toe hoor je een e-mail binnen komen, een nieuwe bestelling. Bianca leest de bestelling zorgvuldig door en begint met het bij elkaar leggen van de verschillende items. Deze keer een broek en een vest. ‘’De meeste bestellingen krijgen we nu van de vaste klanten, die bestellen toch wel’’, zegt Bianca. De spullen worden zorgvuldig in een tas gedaan; nu is het wachten op de klant.  Als voorbijganger kun je een snelle blik in de winkel werpen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een praatje-op-afstand zit er gelukkig wel in, zowel winkelmedewerkers als klanten zijn al lang blij dat ze weer met iemand over iets onbenulligs kunnen praten.

Bestellen

Toch doet Sissy-Boy er van alles aan om het de klant zo aantrekkelijk en zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zo zie je op de ruit een affiche hangen met een QR-code waarmee je gemakkelijk iets online kan bestellen. Maar niet alleen de ruiten en etalages zijn mooi aangekleed, ook het afhaalpunt is gezellig aangekleed. Een rustieke tafel met daarop vazen met bloemen. Ook hier kun je op een bordje duidelijk de ‘spelregels’ lezen. ‘’We hebben in de deuropening een klein stalletje gemaakt waar mensen hun bestelling af kunnen halen. Voor klanten die iets diezelfde dag nog willen hebben, is dit wel een uitkomst. Als je het online bestelt, ben je zo gauw 2 dagen aan het wachten’’, zegt Bianca.

Niet als verwacht

Click&collect leek dé perfecte uitkomst voor de winkeliers, maar helaas wordt het tegendeel bewezen. Waar er verwacht werd dat de telefoon roodgloeiend zou staan, is het nog stiller dan toen de winkel gewoon open was. ‘’Ik ben blij dat ik dit nu kan doen, maar de echte oplossing vind ik het niet. Ik hoop dat we tegen het voorjaar weer rustig aan kunnen beginnen, want iedereen snakt ernaar’’, zegt Bianca.