Zwarte Piet-activist: ‘We zijn zelfs wel eens bespuugd.’

De voorstanders van Zwarte Piet zijn tegenwoordig sterk in de minderheid. Hoewel vier jaar geleden nog 65% van de Nederlanders achter Zwarte Piet stond, is dat nu nog maar 39%. Hugo Bos, oprichter en campagneleider van Cultuur onder Vuur, zet zich actief in voor het behoud van Zwarte Piet. ‘’Zwarte Piet is op geen enkele manier racistisch.’’

Het kantoor van Cultuur onder Vuur is gevestigd in een voormalig klooster in Heilige Landstichting, dicht bij Nijmegen. Bij aankomst blijken de werknemers midden in een Sinterklaasviering te zitten. De viering wordt afgesloten met ‘Dag Sinterklaasje’, waarbij een duidelijke stemverheffing van het gezelschap is te horen bij de woorden ‘Zwarte Piet’. Na een gebed volgt er een rondleiding door het monumentale pand. De standpunten van het gezelschap worden al snel duidelijk door de aankleding van het gebouw. Zo hangt er een grote poster van Zwarte Piet, maar ook een briefje met de tekst ‘abortus is een gruwelijke misdaad.’

Verval van tradities

Onder het genot van een schaaltje chocoladepepernoten vertelt Hugo Bos waarom hij de campagne Cultuur onder Vuur zes jaar geleden heeft opgezet. ‘’Ik zag het verval van het christelijke geloof in Nederland. De belangrijkste aanleiding voor mij was abortus. Ook zag ik het verval van onze tradities. Het meest actueel was op dat moment de discussie rond Zwarte Piet en dat is het nog steeds.’’ Bos ziet geen enkele reden om het uiterlijk van Sinterklaas zijn hulpje aan te passen. ‘’Zwarte Piet heet niet voor niets Zwarte Piet. Je kan niet zomaar dingen gaan veranderen. Het is naïef om te denken dat als Zwarte Piets huidskleur aangepast wordt dat het dan opgelost is. Anti-zwartepietgroepen gaan net zo lang door totdat het hele Sinterklaasfeest weg is.’’

De campagneleider vertelt enthousiast over hoe hij het Sinterklaasfeest in zijn jeugd beleefd heeft. ‘’Het was altijd in spanning afwachten totdat er op de deur gebonsd werd. Dan stonden er ineens pakjes voor de deur. We trokken ook lootjes en dan had iedereen gedichten en surprises voor elkaar gemaakt. We vierden het echt zoals het feest is. Gezellig met de hele familie bij elkaar.’’ Na de vraag ‘zou u het Sinterklaasfeest vroeger heel anders beleefd hebben als Zwarte Piet er anders uit had gezien?’ valt er een stilte. Duidelijk verrast door deze vraag, heeft hij hier geen duidelijk antwoord op. ‘’Ik denk dat je die vraag niet helemaal zo kan stellen’’, zegt hij twijfelend.

Geweld tijdens campagnes

Hugo Bos voelt zich op geen enkele manier belemmerd om zich uit te spreken over Zwarte Piet. ‘’Ik zeg wat ik vind omdat ik denk dat dat nodig is.’’ Doordat hij zegt wat hij denkt is hij samen met zijn medestanders meerdere malen aangevallen op straat. Niet alleen verbaal, maar ook fysiek. ‘’Voorbijgangers trekken flyers uit onze handen, ze scheuren onze kleren kapot en ze slaan met stokken op onze auto’s. We zijn zelfs wel eens bespuugd.’’ Dit gebeurt niet alleen bij campagnes voor Zwarte Piet, maar ook bij campagnes tegen abortus en het homohuwelijk. Vrijheid van meningsuiting bestaat dan ook niet meer volgens de campagneleider. ‘’We leven al lang niet meer in een vrij land. Vrijheid van meningsuiting is er helemaal niet. Ik ben daar ook niet perse voor, dat iedereen kan doen wat hij of zij wil.’’

De oprichter van Cultuur onder Vuur vindt wel dat er kritische discussies gevoerd mogen worden. ‘’We kunnen het er gewoon over hebben, of Zwarte Piet iets met racisme te maken heeft. Als je argumenten hebt, dan hoef je niet te vechten. Als je geen argumenten meer hebt, dan gaan mensen dreigen met geweld. Dat is ook wat Akwasi doet. Hij gaat op de Dam staan en roepen dat hij Zwarte Piet in zijn gezicht wil trappen.’’ Hij geeft aan dat hij daar boos van wordt. ‘’Ik snap ook dat andere mensen daar boos van worden. Als ze dan voor zijn deur verschijnen verkleed als Zwarte Pieten, vind ik wel dat hij dat over zichzelf heeft afgeroepen.’’ Toch vindt Bos wel dat mensen Akwasi privé met rust moeten laten. ‘’Ik vind het ook vervelend als er anti-zwartepietactivisten bij mij voor de deur staan.’’

Verbod op Zwarte Piet

Sinds deze zomer geldt er een verbod op afbeeldingen van Zwarte Piet op Instagram en Facebook. Ook de actiegroepen die voor Zwarte Piet zijn worden van het internet verwijderd. Bos noemt dit een vorm van censuur. ‘’Onze advertenties worden van Google verwijderd en ons account is geblokt. Ook als we iets op Facebook plaatsen over Zwarte Piet wordt het geblokkeerd. Dat vind ik heel kwalijk.’’ Actiegroepen tegen Zwarte Piet worden juist wel gesteund op sociale media. ‘’Daarbij gaan er ook tonnen subsidie naar groepen zoals Kick Out Zwarte Piet, terwijl ze tot geweld oproepen. Als je tot geweld oproept, dan verdien je geen bestaansrecht.’’, beweert de campagneleider. De subsidie van de overheid aan anti-zwartepietengroepen vindt hij belachelijk. ‘’Als je met tonnen geld propaganda gaat voeren, dan lukt het op een gegeven moment wel om je mening op te dringen en de publieke opinie te beïnvloeden.’’ Op de vraag ‘vindt u Zwarte Piet dan echt op geen enkele manier racistisch?’ heeft hij een duidelijk antwoord. ‘’Nee, totaal niet.’’