WiiGO Retail: een winkelwagentje zonder te duwen

Een volledig autonoom robot winkelwagentje dat jou identificeert en je volgt welke kant je ook gaat. Dat is het idee van de nationale startup Follow Inspiration. Het bedrijf heeft de zogenoemde WiiGo Retail ontworpen om het leven van mensen met een beperkte mobiliteit gemakkelijker te maken.

WiiGo is bedoeld om de aankopen te vervoeren van mensen die niet goed ter been zijn: een gehandicapte, een zwangere vrouw, een bejaarde of een ouder met een kinderwagen. Het product is met name ontworpen om mensen te ondersteunen in supermarkten zodat zij niet meer hoeven te stoeien met hun winkelwagentje. Het bedrijf is zich bewust van de potentie en de comfort van deze robot. Het product kan daarom net zo bruikbaar zijn in andere openbare plaatsen waar dit probleem is ook voorkomt. Een goede illustratief voorbeeld is een luchthaven.

Diogo Simões Pereira, een gerenommeerd expert op het gebied van sociale integratie, reageert enthousiast: ‘’De praktische functies van WiiGo draagt bij aan de integratie en zelfstandigheid van een grote groep mensen.’’ Volgens hem is het belangrijk om innovatie te combineren met maatschappelijk belang.

Op dit moment wordt met prototypes getest in een echte omgeving zoals in de Media Markt en de Jumbo in Portugal en Intermarché in Frankrijk. ‘’Deze tests dienen vooral om te zien of ons product klaar is om los te laten en te industrialiseren, zodat we met de marketing zo snel mogelijk kunnen beginnen’’, aldus Luís de Matos, de eigenaar van Follow Inspiration.

Het project heeft de steun van de COMPETE 2020 in het kader van ondersteuning voor Wetenschappelijk en Technologisch Onderzoek. Follow Inspiration ontving 100.000 subsidie om dit onderzoek te doen en meer robots te ontwikkelen.