Venlo Partners, de onzichtbare wakers van Venloos binnenstad

 

Venlo is een dorpachtige stad met veel lokale winkels en grotere ketens. De stad wordt doorgaans overspoeld door Duitse toeristen. Om de stad en de ondernemers te bedienen, op weg te helpen en te zorgen voor een goede samenwerking, is er Venlo partners. “Ik zie het als een pretpark. Je hebt alle attracties nodig voor een goed functionerend park.”

Emrullah Yucel 17 februari 2021

 

Kantoor Venlo partners Bron: FHJEmrullah Yucel | Props

Kantoor Venlo partners

 

 

Elke werkdag loopt Jules Backes (32) een rondje door Venlose binnenstad om te kijken wat er speelt op straat. Terwijl hij met passie de geschiedenis van Venlo aan het vertellen is, begroet hij een ondernemer op straat. “Hij maakt de lekkerste sushi van de stad”. De man hoort wat Jules zegt en er schiet een grijns op zijn gezicht. “Venlo is een kleine stad en zelf heb ik ook een onderneming gehad, ik ken daardoor veel mensen.”

Begin 2021 is Jules begonnen als assistent city manager bij Venlo Partners. Hij is verantwoordelijk voor het management in de binnenstad van Venlo. Zelf heeft hij een café gehad. Wanneer ondernemers een vraag of probleem hebben, kunnen ze bij Jules terecht. Hij noemt zichzelf dan ook ‘een tussenpersoon tussen de gemeente en de ondernemers.’

 

Een hoger niveau

Het budget van Venlo Partners – ongeveer 500.000 euro – bestaat uit subsidies van gemeente Venlo en reclamebelasting die winkels betalen in de binnenstad. Volgens Marcel Tabbers, directeur Venlo Partners, zorgt de organisatie voor een hoger niveau in de stad. Ze focussen zich op thema’s zoals: gastvrijheid, de openbare ruimte en de ondersteuning van de ondernemers. “De gemeente helpt de ondernemers wel eens, maar wij kijken of we ze een cursus Duits en een gastvrijheidstraining kunnen aanbieden. We voegen dingen toe om de stad aantrekkelijker te maken.”

 

 

Begeleider samen met twee cliënten. Bron: Daelzicht.nlVenlo Partners

Begeleider samen met twee cliënten.

Om de winkelstraten in de binnenstad schoon te houden werkt Venlo Partners samen met Daelzicht. Een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Als activiteit ruimen zij het afval van de winkelstraten twee keer per week op met een kar.

 

 

 

 

 

De ondernemers hebben door de coronacrisis Venlo Partners hard nodig. “We krijgen mee dat ze het moeilijk hebben, daardoor doen we meer dan normaal. We zijn nu zichtbaarder dan ooit tevoren.” Zo heeft de organisatie een ‘kooplokaal’ campagne opgezet met een eigen website (bestelleninvenlo.nl) en hebben ze corona webinars en cursussen. Ook zijn ze heel actief op sociale media met eigen series en artikelen. Venlo mist door het coronavirus veel Duitse toeristen. Volgens de organisatie komt ongeveer de helft van alle toeristen uit Duitsland. Op basis van uitgaves zorgen de Duitsers voor 71% van ‘alle dagelijkse artikelen’ en 47% van de ‘niet-dagelijkse boodschappen’.

 

 

Dagelijkse Routine

In de ochtend begint de dag met een vergadering op kantoor. Tijdens de vergadering worden de taken verdeeld en vertelt iedereen wat die de dag gaat doen. Jules houdt het lokale nieuws goed bij: “Ik moet weten wat er speelt in de stad”. Daarna gaat hij de straat op. Tijdens zijn dagelijkse rondje door de binnenstad bezoekt hij een koffiebar genaamd Milk and Cookies. De eigenaresse, Ankie Rutten, maakt een kopje koffie voor een klant. Jules en Ankie hebben direct een comfortabel gesprek met een opvallend Limburgs accent. Na het serveren van een kopje koffie komt ze naar ons toe. Wat betekent Venlo Partners voor haar? Daarop antwoordt ze lachend: “Dat hij (Jules) elke dag chai komt halen.”

Koffiebar Milk and Cookies Bron: FHJEmrullah Yucel | Props

Koffiebar Milk and Cookies

 

Het communicatieplatform Chainels is volgens Ankie heel fijn. Het platform speciaal voor ondernemers zou moeten zorgen voor een betere dialoog met Venlo Partners. Het wordt ook gebruikt om nieuwtjes en mededelingen te delen. Ankie heeft liever communicatie met Venlo Partners dan de gemeente. “Het is veel makkelijker. Er zijn korte lijnen, je kent ze ook beter en ze zijn makkelijker benaderbaar.” Volgens Jules kan de organisatie de meeste problemen zelf oplossen “En als we het niet zelf kunnen, weten we wie we bij de gemeente moeten hebben. Als de ondernemers het druk hebben, hoeven ze me alleen een appje te sturen. Bij de gemeente duurt dat veel langer.” De eigenares van de koffiebar heeft nog geen problemen gehad “maar als die er zijn, weet ik dat ik op ze kan rekenen.” Tijdens het gesprek komt ook de marketingkant van Jules naar boven. Hij zegt lachend: “Super lekkere koffie en ontbijtjes hier, dat moet je ook in je reportage zetten.” Dat zou kunnen kloppen. Buiten staan mensen te wachten voor de deur en Ankie zelf zegt dat het ‘lekker druk’ is in haar koffiebar.

 

Ondanks dat Ankie het best goed voor elkaar heeft in de coronatijd, zien de meeste horecazaken er leeg uit. Een versoepeling voor deze sector lijkt niet op de agenda te staan van het kabinet. Daardoor is vriendenclub ‘De Gael Jeskes’ een doneeractie begonnen om geld op te halen voor de horecazaken. Inmiddels hebben ze al zo’n 83.000 euro opgehaald volgens omroep Venlo.

Barricades met tekstEmrullah Yucel | Props

Barricades met tekst

De koffiebar Milk and Cookies heeft, net als meerdere ondernemers in de binnenstad, haar ramen gebarricadeerd. Op de barricades staan teksten van liedjes met een Venloos dialect. Het is een project van Venlo Partners met het doel dat de winkelstraten beter gaan ogen. Zo heeft de organisatie meerdere creatieve ideeën om de winkelstraat er gezelliger uit te laten zien. De marketing van Venlo artners wordt volgens Ankie vooral duidelijk tijdens evenementen. De stad versieren staat ook op het takenpakket van Venlo Partners. Want buiten het helpen van ondernemers, is de organisatie ook bezig met collectieve en praktische zaken zoals; het weg laten halen van graffiti, de binnenstad coronaproof indelen en disinfectiepalen plaatsen in de winkelstraten.

 

 

 

 

 

 

 

Venlo partners plakt raamstickers op leegstaande winkels om het aantrekkelijker uit te laten zienEmrullah Yucel | Props

Venlo partners plakt raamstickers op leegstaande winkels om het aantrekkelijker uit te laten zien

Afvalcontainers omringt met plantenbakkenEmrullah Yucel | Props

Afvalcontainers omringt met plantenbakken

Na een uurtje door de stad lopen, heeft Jules met meerdere ondernemers een praatje gemaakt. “Ik loop regelmatig binnen om te vragen hoe het gaat en of ik iets kan doen.” Hij wijst een winkel aan. “Er was bijvoorbeeld een lekkage op het dak van deze kaaswinkel, ik ga ernaartoe en vraag hoe het gaat. Dat wordt door de ondernemer gewaardeerd.” Jules nodigt ook ondernemers uit om samen met hem te lopen door de binnenstad. “Door de coronatijd heb je mensen vaak aan de telefoon, Je hebt er geen gezicht bij. Het is fijn om ze te ontmoeten.”

Het doel voor de langere termijn is dat Jules de hele binnenstad met elkaar verbindt. “Je hebt nu eilandjes in de stad, een Duits gedeelte, een lokaal gedeelte en je hebt de commerciële keten winkelstraten. Ik zie het als een pretpark. Je hebt alle attracties nodig voor een goed functionerend park.”

Na het dagelijkse rondje staat Jules weer voor kantoor. Hij kijkt nog even de straten in. “De stad Venlo is mooi met zijn middeleeuwse elementen. We hebben grote evenementen waar 400.000 mensen in vier dagen op af komen. We hebben een eredivisieclub. We mogen meer ons borst vooruit doen en zeggen kom hier heen, het is gezellig. We willen dat Venlonaren trots zijn hun de stad.”

 

Landelijke Verkiezingen

Venlo Partners houdt zich niet bezig met de landelijke verkiezingen. De directeur vindt het wel belangrijk dat de landelijke overheid een oog heeft voor wat er lokaal gebeurt en dat ze de economie hard steunen voor de ondernemers in de binnenstad. Als er een grote meerderheid van de inwoners op bepaalde partijen stemt, zou het volgens Marcel wel negatief kunnen uitwerken voor Venlo. “Dat geeft toch een bepaald beeld over de stad.’’ Welke partijen dit zijn, houdt Marcel het liefst voor zichzelf.