Van social media je werk maken

Kirsten Jassies heeft zichzelf door de jaren heen ontwikkeld tot social media expert, en er haar werk van gemaakt. Ze geeft Instagramtrainingen en helpt gebruikers zo om zo optimaal gebruik te maken van hun platform. Hoe is haar kijk op social media hierdoor?

Hoe ben je in de social media wereld terecht gekomen en wat vind je er zo leuk aan?
“ Ik ben in 1998 bij uitgever Sanoma gaan werken als contentmanager voor een aantal tijdschriften, toen was er nog geen social media. Er was wel mogelijkheid om bijvoorbeeld artikelen op het internet te zetten. Ik heb me toen al bedacht dat ik het leuker vond om teksten op een blog te publiceren, zodat er een directe reactie van de lezers op kan komen. Directe interactie met het publiek heeft me altijd geïnteresseerd.
Toen social media platforms zoals Hyves opkwamen konden we dit koppelen aan de productie van onze tijdschriften en werken op basis van meningen in plaats van ons eigen onderbuikgevoel.
Rond 2007 waren social media influencers in de opkomst, dit vond ik erg bijzonder, er waren heel veel mensen die een goed verhaal konden vertellen vanaf hun zolderkamer en daarmee veel publiek trokken. Dit alles ondanks het feit dat zij vaak geen professioneel redacteur of editor waren.
Het intrigeerde mij erg dat deze mensen zo een doelgroep wisten te bereiken.
Ik ben me toen gaan verdiepen in hoe je social media in kan zetten om mensen aan je te binden en ben bedrijven hierin gaan adviseren. Het is echt mijn droombaan.”

En wat is jou kijk op de negatieve kant van social media?

“ Ik ben zelf een beetje een oude internet hippie en vind juist het open karakter van bijvoorbeeld Instagram zo mooi. Maar daar wordt dus helaas ook misbruik van gemaakt, zo heb je op facebook het schandaal gehad waarbij veel profielen zijn gejat en informatie was uitgelekt. Na dit schandaal heeft facebook haar platformen beter afgeschermd voor derde partijen om te voorkomen dat dit nog een keer plaats vind.
Maar je moet zeker wel op blijven letten, dat vertel ik ook aan mensen in mijn instagramtrainingen, het eerste doel van facebook is namelijk gewoon om geld te verdienen.

Een andere negatieve kant zijn het nepnieuws en de nepaccounts, dit is eigenlijk gewoon menselijk, alleen door social media zie je het nou meer en wordt het sneller verspreid.”

Kun je me wat vertellen over de instagramtrainingen die je geeft?

“Ik geef nu ongeveer vijf jaar instagramtrainingen, daarvoor gaf ik blogtrainingen aan redacteuren bij mijn uitgever Sanoma, ik vertelde ze dan hoe je meer volgers kan krijgen en hoe je het beste om kunt gaan met de reacties van deze volgers. Dus het was een logische stap om me ook op Instagram te gaan richten toen dit populair werd, mijn eerste blog over Instagram maakte ik al in 2011.
Doordat ik er zo vroeg bij was, kwam ik op google al snel voorbij als je zocht op Instagram.

Ik ben een online communicatiespecialist en ik help mensen met het leggen van de juiste contacten op dit gebied. Mijn doelgroep bestaat voornamelijk uit redacteurs en communicatie medewerkers met een leeftijd tussen de 35 en de 50. Het deel van de groep dat al ervaring heeft met de social media wereld kan ik veel strategische tips meegeven en advies in hoe zij door kunnen groeien.
Voor het deel dat nog vrij weinig tot geen ervaring heeft is vooral de les sociaal en open zijn, erg belangrijk. Het valt soms moeilijk te begrijpen dat er zoveel gedeeld moet worden met volgers en dat de reacties die je op hen hebt ook erg belangrijk zijn. Dan zeg ik altijd: als je in een winkel werkt laat je klanten ook niet zomaar staan, zo moet je Instagram ook zien.”

Je hebt zelf twee kinderen, zitten zij veel op social media?

“Ja ik heb een jongen van dertien en een meisje van tien, zij maken veel gebruik van social media en dan met name Instagram en Tik tok. Ik zorg ervoor dat ik mee kijk en interesse toon in wie ze volgen of wat ze doen. Ik vind dat je als ouder die rol moet hebben en het in de gaten houdt en dat maakt het ook leuk, zo gaan ze zelf steeds meer vertellen. Het geeft me ook een beeld van de humor die de nieuwere generaties hebben en wat ze allemaal leuk vinden
Ook is het voor mijn kinderen de grootste informatiebron, ze volgen het nieuws via Instagram accounts van de NOS. Op verschillende andere accounts vinden ze ook informatie, hiervan hebben ze soms niet door of het wel echt is, hier probeer ik ze bewust van te maken.
Ik vind het heel mooi om met de kinderen mee te groeien terwijl social media in hun leven verweven raakt.”