Toekomst in kwaliteitsvlees

euromeat

Euro Meat merkt er zelf niets van dat Nederlanders minder vlees zijn gaan eten. Marlou Jongenelen-Zwiers, directrice van Euro Meat: “Ik zie om me heen dat er wel steeds meer vraag is naar betere kwaliteit van vlees. Vandaar dat wij het ook steeds drukker krijgen.” De vraag verandert niet, maar de klant wel.

euromeat1

Euro Meat is gevestigd in Oss en verkoopt haar vlees in Nederland, België en Duitsland. Ze richt zich op restaurants, cateringbedrijven en andere horeca die staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel(KvK). Sinds kort is Euro Meat ook uitgebreid met een winkel, showroom en proeflokaal.

Wat verandert er in de vleesindustrie?
“Wij horen vaak dat het vlees uit de supermarkt slecht of waterig is. Daarom zijn we dit bedrijf gestart en hebben we hier straks iets unieks staan. Wij beloven de klant kwaliteitsvlees dat niet is bewerkt zoals in supermarkten. Met kwaliteitsvlees bedoel ik mooie pure vleessoorten, zoals het graan gevoerde rundvlees of het beter leven kalfsvlees dat wij verkopen.”

Nederlanders eten nu zo’n 725 gram vlees gemiddeld per week, volgens Stichting Wakker Dier moet dit naar 500 gram. Ze wil dat in 2030 de gemiddelde vleesconsumptie zelfs 300 gram is, maar volgens de trend gaat dat pas in 2055 bereikt worden. Ziet u het als een gevaar voor de vleesindustrie dat de stichting wilt dat er minder vlees gegeten moet worden?
“Nee, ik zie dit juist als iets positiefs. Want er komt steeds meer vraag naar een betere kwaliteit van het vlees, de traceerbaarheid wordt steeds belangrijker en de kwaliteitsbeheersing is van alle kanten verbeterd. Er wordt ook veel waakzamer opgetreden door de instanties, waardoor nu de mindere vleesbedrijven aan de kant worden geschoven. De goede blijven bestaan. Onze concurrentie zit ook door het hele land heen. Wij importeren ons vlees uit Brazilië, maar halen het ook van plaatselijke slagerijen.”marlou

Hebben jullie oplossingen voor het probleem dat Nederlanders minder of ander vlees gaan eten?
“Goed luisteren naar wat de klant wil en die producten voor ze gaan zoeken en ook aanbieden. Je moet ook goed voldoen aan de HACCP eisen(Hazard Analysis and Critical Control Points, voedselveiligheidssysteem), je bedrijf moet een vergunning hebben en gekeurd worden. Daar zijn wij zeker goed en sterk in. We zijn ook erg flexibel en denken met de klant mee.”

Hoe bereikt u de horecabedrijven?
“Wij bellen ze iedere dag op voor hun bestellingen en wij houden goed contact met de klanten. Plus wij hebben vertegenwoordigers rondrijden die bij de klanten op visite gaan om te vragen hoe het allemaal gaat, of het bevalt en of ze een nieuwe menukaart hebben gemaakt. Vaak maken wij samen met de klant de menukaart en bieden vervolgens de producten aan.”

Hoe kunnen jullie het vlees aantrekkelijk houden?
“Wij organiseren proeverijen voor onze klanten en zij kunnen ook aangeven wat ze zoeken en willen. Wij hebben nu sinds kort ook onze eigen showroom, zo zien de klanten wat we in de winkel hebben liggen. Wij hebben nooit bedacht om richting vleesvervangende producten te gaan, wij zijn een echt vleesbedrijf. Wij bieden tegenwoordig wel garnalen, vis en kruiden aan. Wij hebben nu ook een shop-in-shop, naast het vlees, verkopen wij wijnen en kijken we samen met de klant wat het best bij elkaar past. Zo proberen we ook klanten te trekken. Misschien dat we nog naar euromeat2een derde verkoper erbij willen doen met bijvoorbeeld: kaas en tapas. Daar zijn we nog niet helemaal over uit.”

Wat is het verschil tussen goedkopere en duurdere vleesprocuten?
“Ik merk wel dat de prijstechnische producten harder lopen, die worden meer verkocht. Maar daar staat natuurlijk wel tegenover dat de kwaliteit goed moet zijn. Je hebt bijvoorbeeld in de supermarkten van die kiloknallers, maar dan is vaak de kwaliteit ook ver te zoeken. Ik heb het idee dat de horeca dat toch wel belangrijk vindt dat de kwaliteit goed is en daarmee ook hun klanten.”

Wat denkt u dat er in de toekomst gaat veranderen voor de vleesindustrie?
“Ik denk dat de betere restaurants en de betere leveranciers blijven voortbestaan en dat de mindere zullen verdwijnen. Mensen zijn heel kieskeurig en letten op de prijs-kwaliteitverhouding. Zo geven ze doordeweeks misschien iets minder geld uit aan eten waardoor ze in het weekend wat vaker uit eten gaan.”

Heeft u vertrouwen in het voortbestaan van uw bedrijf?
“Ja, nu meer dan ooit met de nieuwe verbouwing. Sinds kort is Euro Meat uitgebreid. Ik denk dat wij nu aan de betere kant van de markt zitten. Wij zullen ons blijven onderscheiden, onder andere met ons nieuwe proeflokaal.”

Bron: ANP, Marlou Jongenelen- Zwiers Euro Meat Oss

 

Door Jelle Oosterveld