The fitness lifestyle, hoe houd je het gezond?

Ik sprak af met Geert, de bedrijfsleider van Health Advies Breda. Hier komen wekelijks honderden jongeren langs voor voedings- en trainingsbegeleiding. De grootste reden dat ze begeleiding zoeken?
Afslanken, hun vetpercentage omlaag krijgen.
(Marit Hollander)

Ik sta zelf vier dagen per week in de sportschool en word regelmatig met fitgirl aangesproken. Nu de fitness hype steeds populairder wordt, word er steeds vaker gesproken over geobsedeerd gedrag. Alleen maar gezond eten, altijd bezig zijn met je uiterlijk en geen tijd voor een sociaal leven. Ik ging zelf eens op onderzoek uit hoe dit er in de praktijk aan toe gaat.

Een fitte levensstijl zou aanzetten tot obsessief gedrag. Moeten we dit als een serieus probleem zien?
“Wij vinden de levensstijl geen probleem, het psychische aspect is vooral belangrijk. De kunst voor iedereen is om de balans te houden tussen voeding, sport en privé.  Als je dat kan, kan je gewoon levenslang gelukkig zijn met een goed, fit lichaam.

Ik denk wel dat er door social media psychische aspecten negatief getriggerd kunnen worden.
Zoals op Instagram: filters, goede belichting, je kan alles bewerken zoals je wilt. Dan lijkt het voor een buitenstaander heel indrukwekkend en in real life is dat vaak best een verschil. Dat is heel mindfucking en dat vind ik wel een probleem.”

Hoe zou dat anders moeten?
“Iedereen plaatst nu alleen de mooiste foto’s en meest trotse momenten. Ik denk dat het heel leerzaam zal zijn als mensen met veel volgers er ook dingen opzetten die laten zien dat het echt niet altijd meezit. Bijvoorbeeld een foto van een bak patat met onderschrift “Kijk mijn heerlijke frietje”.
Dat psychische aspect en social media, dat het lijkt alsof het alleen maar goed kan gaan, dat vind ik wel een punt. Je kan elkaar via Instagram wel steunen, van elkaar leren en nieuwe ideeën opdoen wat zeker motiveert. Dat zijn dan weer de voordelen.

Het wordt dus beter als iedereen op social media een realistischer beeld zou geven?
“Nou veel transparanter denk ik en veel toegankelijker voor iemand die er net instapt. Veel nieuwe klanten bij ons denken “hé ik ga ook op Instagram”, maar de drempel om een foto van jezelf te plaatsen is best groot. Dat komt meestal pas later als voor-en-na foto.”

Schema’s waarbij je vier keer in de week moet sporten, voedingsschema’s..
Gezond leven kan veel simpeler. Wordt dit verkeerd weergegeven?
“De tijd van nu is gewoon zo. Je kan natuurlijk gewoon hetzelfde blijven, flexibel zijn met sporten en je een beetje aan de schijf van vijf houden. Maar als je meer uit je lichaam wilt halen, dan heeft je lichaam door het intensieve trainen ook gewoon bepaalde voedingsstoffen nodig. Soms wordt dit verkeerd begrepen. Vooral de oudere generaties hebben hier een andere visie op en dat is iets wat botst.”

Als er een meisje van twaalf jaar binnenkomt die iemand met een laag vetpercentage op social media heeft gezien en zij zegt: “dat wil ik ook”, helpen jullie haar dan?
“Nee, bij iedereen onder de 16 wordt met de ouders overlegd. We zeggen dan ook eerder dat ze eerst goed moeten gaan eten, goed sporten en dan kunnen ze eventueel een eiwit shake nemen. We zeggen best vaak tegen mensen: “hé, dat zou ik niet doen als ik jou was”. Wat dat betreft zijn we heel eerlijk daarin. Als wij dat vanuit onze expertise adviseren en met ervaring onderbouwen, dan wordt dat op zich wel aangenomen.”

Komen er ook jongeren bij jullie die een eetstoornis hebben of hebben gehad?
“Ja. Mannen en vrouwen, dat varieert van hele heftige gebeurtenissen tot kleinere emotionele puntjes. Bij twijfel doen wij geen begeleiding. Als iemand al bij een psycholoog loopt en ermee wordt geholpen, vertellen wij ze om eerst daarmee aan de slag te gaan en als ze daarmee klaar zijn, kunnen we misschien verder helpen. Wij zouden wel een voedingsschema kunnen maken voor iemand met psychische problemen, maar we kunnen diegene niet de intensieve begeleiding bieden die hij nodig heeft.”

Houden jullie ook in de gaten of iemand te streng wordt voor zichzelf?
“Als we tijdens de contactmomenten vernemen dat er psychische problemen zijn, dan raden we ze wel aan om met een psycholoog of iets te gaan praten. Dat geven we dan wel aan, maar we kunnen natuurlijk niet zorgen dat die persoon dat ook daadwerkelijk gaat doen. Het aantal keren dat dit hier is gebeurd, is op één hand te tellen.”

“De kunst voor iedereen is om de balans te houden tussen voeding, sport en privé“

Moeten jullie weleens uitleggen dat een bepaald fysiek, genetisch niet mogelijk is zonder bijvoorbeeld anabolen?
“Ja, zeker, wekelijks. Als iemand komt met een foto van een bekende fitness-youtuber of model die én heel droog is én zulke volle spieren heeft. Dat is niet haalbaar op naturel niveau, wie zegt van wel die liegt. “

Als iemand het wel gebruikt en daar begeleiding bij wil, doen jullie dat dan?
“Nee, daar trekken we ons gelijk van los. Wij zijn er pertinent op tegen omdat het gezondheidsaspect daarmee overhoop wordt gegooid, waar wij juist voor staan.”

Wat is het belangrijkste om het gezond te houden zonder obsessief te worden?
“Ik ben heel erg van de slogan “balans houden tussen voeding, training, privé en werk”.
Zes dagen in de week trainen is voor veel mensen niet realistisch, twee weken houden ze het vol en dan stoppen ze. Je kan beter drie of vier keer per week constant trainen, dan 6 keer per week niet constant. Als je echt fanatiek bent, sowieso eens in de drie maanden een week rust nemen. Even los uit je vaste voedingsstructuur en niet trainen. Dat is voor de meesten heel raar en heel moeilijk.
En als de wekker ‘s ochtends vroeg gaat en je bent echt heel moe: lekker doorslapen, dat is voor een keer echt geen ramp.”