Terug naar de basis door quarantaine

Een paar miljoen mensen in quarantaine. En ik geloof niet dat leren breien, de kinderen thuis lesgeven en zelf brood bakken veelvoorkomende voornemens voor het nieuwe jaar waren, voor deze paar miljoen. Thuisisolatie is misschien niet wat we verwacht hadden te doen aan het begin van 2020, maar scrol eens door je tijdlijn op Instagram of Facebook en mensen lijken zich toch prima te vermaken.

Foto’s van wandelende gezinnen, muren die een nieuw likje verf krijgen en gezellige spelletjesavonden zoals vanouds; ik zie ze allemaal voorbijkomen. Dat zelfisolatie ervoor zorgt dat we allemaal weer op elkaar zijn aangewezen is niemand ontgaan. Het sluiten van horeca en sportclubs tot minstens 6 april maakt dat we eigenlijk weer met een blanco vel starten. Wat ga je doen, wanneer al je plannen gecanceld zijn en je anderen dan je huisgenoten niet op mag zoeken? Velen zoeken de natuur weer op. Even weg achter dat beeldscherm en dat doet de geest goed, want de stroom aan nieuws over de Coronacrisis wordt ons hoofd soms wat te veel. De begrippen mindful attention en mindfulness heb ik nu al meerdere malen naar voren zien komen wanneer men het heeft over quarantaine. Mindfulness is simpel gezegd leven met aandacht. Door je in de natuur te begeven (en daardoor tot rust te komen) creëer je aandacht voor dingen in het leven waar je normaal, door bijvoorbeeld werkdruk, al niet aan toe komt. Je gaat nadenken over hetgeen wat je gedaan hebt, doet of nog wil gaan doen. Je leert op een andere manier naar het bestaan te kijken en gaat misschien wel nadenken over hoe je, in de toekomst, je leven aan wil gaan pakken.

Zijn de goede voornemens van 1 januari nu al in de soep gelopen? Misschien leidt de epidemie COVID-19 dan wel tot een tweede kans.

Saar Boonstra, 20 maart