‘Ik tagde merken in mijn kleding en de volgers kwamen vanzelf’

Influencers duiken overal op. Ook op Instagram zijn er veel te vinden. Modegek Esmee van Es uit Bergen op Zoom heeft in anderhalf jaar meer dan 12.000 volgers en is nog maar 19 jaar oud. Ze is druk bezig met de groei van haar Instagramaccount en hoopt dit uit te breiden tot een van de bekendere accounts van Nederland. Maar hoe werkt het hebben van een bekend Instagramaccount?

“In eerste instantie was het niet mijn bedoeling om bekend te worden op Instagram. Ik volgde zelf wel de bekende accounts, maar het is nooit in me opgekomen zelf bekend te kunnen worden op Instagram. Ik heb me er ook nooit in verdiept en ben gewoon een keer begonnen. Ondertussen is het echt een passie van me geworden en onderdeel van mijn leven. Via Instagram hield ik altijd al de laatste modetrends in de gaten zo dat ik altijd op de hoogte was. Ik ben begonnen met merken in mijn kleding te taggen en de volgers kwamen vanzelf. Ik dacht meteen: nou, dit is eigenlijk wel leuk! In het begin kreeg ik vooral veel reacties van mensen uit mijn omgeving “Esmee wat ben je nu toch weer aan het doen?”, “Waar ben jij mee bezig?”. Ze vonden het om een of andere reden raar dat ik merken in mijn kleding tagde, misschien omdat niemand in Bergen op Zoom dit deed. Terwijl het in bijvoorbeeld Amsterdam normaal is en daar wel meerdere mensen dat doen. Ik heb gewoon lak gehad aan iedereen en wat ze zeiden. Nu anderhalf jaar later vinden dezelfde mensen het ineens allemaal wel heel interessant omdat ik samenwerkingen heb met bedrijven. Ik krijg veel vragen over wat ik er mee verdien of wat ik krijg. Ik verdien er wel geld mee, dat kan ik eerlijk zeggen, maar dat is geen pre. Natuurlijk is het wel leuk meegenomen!”

“De volgers bleven maar komen en vanaf de 5000 volgers kreeg ik de ene week meer volgers dan de andere. Af en toe vroeg ik mezelf af of ik hier wel mee door wilde gaan omdat het voor mijn gevoel soms te langzaam ging. Ik besloot toch door te gaan en de eerste wat kleinere kledingmerken ontdekte mij ook. Ik werd door hen benaderd. Zo kreeg ik een aantal samenwerkingen. Ondertussen kwamen er steeds meer volgers bij. Ik ging van de 5000 volgers naar de 8000 volgers. Hoe meer volgers ik kreeg, hoe meer bedrijven met mij wilde samenwerken. Ik kreeg setjes met kleding opgestuurd waar ik steeds wat foto’s mee maakte en op Instagram zette. Ik denk dat bedrijven onder andere vinden dat mijn stijl bij hun modecollectie past die ze mij willen opsturen en mij daarom benaderden. Naast samenwerkingen met bedrijven werd ik ook uitgenodigd voor evenementen. In het begin waren dit nog wat kleinere evenementen, maar ook deze werden steeds groter. Door dit alles werd mijn Instagramaccount alleen maar bekender. De ene week gaat het nog steeds wel wat langzamer dan de andere. Er komen wekelijks tientallen volgers bij, maar voor mij kan het niet snel genoeg gaan!”

“Er gaat stiekem toch veel tijd in Instagram zitten. Door de samenwerkingen met bedrijven, de evenementen maar natuurlijk ook de foto’s die ik moet uploaden. Alle producten die ik van merken binnen krijg moet ik fotograferen. Sommige bedrijven stellen ook nog eisen zoals een bepaald aantal posts, een uiterste postdatum of het aantal instastory’s. Ik plan altijd een dag in de week in waarop ik met de auto ga rondrijden en foto’s ga maken zodat ik die heel de week door kan uploaden. Doordeweeks probeer ik een à twee foto’s per dag te plaatsen. Ik kijk dan ook nog naar de filter die ik gebruik en of de foto’s wel in mijn feed passen. Ik wil op mijn foto’s wel gewoon mezelf laten zien, wie ik echt ben. Ik ga niet extra sporten en ik doe ook geen extra make-up op voor een foto. Ik wil mezelf blijven. Dat wil ik ook meegeven aan mijn volgers: blijf jezelf. Ik denk dat dit ook wel een goed voorbeeld voor mijn volgers is. Ik kan alleen niet zeggen dat ik vind dat ik een voorbeeldfunctie moet geven. Misschien komt dat omdat ik mezelf nog best wel ‘klein’ vind als influencer. Ik denk als ik meer volgers krijg dat ik me ook meer verantwoordelijk zal gaan voelen tegenover hen. Ik ben me er ondertussen wel van bewust dat ik geen alcoholistische zuipfoto’s op mijn Instagram moet zetten. Puur omdat het samenwerkingen kan belemmeren en opdrachtgevers misschien een verkeerd beeld van mij kunnen krijgen. Ze kunnen denken dat ik mijn instagram niet serieus neem en dat doe ik wel degelijk. Ik ben er zo veel mee bezig dat ik het zelfs mijn werk zou kunnen noemen.”

“Mijn doel is een bekend Instagramaccount te krijgen. Ik moet alleen wel kijken naar wat realistisch is. Ik kan wel zeggen ik wil super bekend worden op Instagram maar daar zal ik wel naar toe moeten bouwen. Ik denk dat daar zeker nog een aantal jaar overheen zal gaan. Ik heb voor mezelf sowieso een doel vastgesteld. Dat is over weer anderhalf jaar het dubbele aantal volgers te hebben van wat ik nu heb. Met een doel voor ogen is het allemaal prima te doen. Ik bereik makkelijker wat ik wil bereiken. Als ik op deze manier verder ga denk ik ook dat het me zeker gaat lukken. Zo lang ik het met passie doe kom ik er wel. Vandaar misschien ook wel de quote op mijn Instagram: Do it with passion, or not at all. Natuurlijk weet ik ook niet wat de toekomst brengt en kan het ook allemaal ineens voorbij zijn.”

Tips van Esmee:
1. Één standaard filter. “Met één standaard filter maakt het je feed al zo veel mooier”
2. Iedere dag posten. “Ook al heb je niet veel volgers, probeer iedere dag te posten. Mensen volgen je omdat ze graag dingen willen zien”
3. Eenheid creëren in je feed. “Eenheid in je feed ziet er mooier en aantrekkelijker uit en het creëert rust”.