‘Verstoppen, maar zorgen dat we de omzet op tabak behouden’

Het tabakschap moet uit de supermarkten verdwijnen en het er moet snel duidelijkheid komen over de kwestie. Staatssecretaris Martin van Rijn wil voor 1 december vooruitgang zien. Maar de vraag is of het afschaffen van het tabakschap wel zin heeft, en of supermarkten zelf maatregelen moeten nemen. Daisy Romme (assistent manager en tevens persvoorlichter van Albert Heijn Ginnenkenweg te Breda vertelt mij meer over deze kwestie.

Hoe staat u tegenover roken? Heeft u het zelf ooit gedaan?
‘’Ik rook zelf niet en heb het ook nooit gedaan. Sommige vrienden en collega’s van mij roken echter wel. Het is ongezond en ik zie ook geen reden om eraan te beginnen.’’

Heeft u exacte bezwaren tegen roken?
‘’Ik vind het onder andere ongezond. Verder vind ik het vies ruiken en ik zie er ook geen meerwaarde van. Ik vind het ondanks dat ik voor een supermarkt werk die sigaretten verkoopt wel te ver gaan om het compleet te verbieden. Sommige mensen vinden het wel lekker om te doen, dus dan moet je die mensen ook de kans geven om sigaretten te kunnen kopen.
Ik heb geen bezwaren tegenover het beleid. Wij moeten ons aan de landelijke regels houden en ons aanpassen aan wat het Albert Heijn bestuur heeft te zeggen.’’

Hoe staat u tegenover de tabakswet?
‘’Ik vind het volledig afschaffen van het tabakschap uit de supermarkt een te heftige maatregel. Het uit het zicht halen vind ik een betere optie. Het wordt dan minder gepresenteerd en onze Albert Heijn en andere supermarkten kunnen dan nog steeds omzet krijgen van de verkoop van tabak. Het is uiteraard belangrijk voor ons om genoeg omzet te kunnen draaien en de verkoop van tabak hoort daarbij.’’

Vindt u de omzet belangrijker dan de gezondheid van jongeren?
‘’Gezondheid staat uiteraard centraal, ook voor mijn Albert Heijn. Maar een supermarkt moet uiteraard omzet draaien en winst maken om te kunnen blijven bestaan. Het achter deurtjes zetten van tabak is een goede oplossing en het zal wellicht wel voor iets minder omzet zorgen, maar het is beter dan het volledig afschaffen van de tabakkraam. ‘’

U werkt nu 15 jaar bij deze Albert Heijn. Heeft u ooit klachten gehad over het tabakschap?
‘’Nee, zover ik weet niet. Er zijn geen klanten naar ons toegekomen die moeite hadden met het feit dat ons tabakschap vooraan de winkel staat en ook geen klachten die te maken hebben met overlast door het feit dat het schap op deze plek in de winkel staat.’’

Denkt u dat het verbieden van tabak uit de supermarkt ervoor gaat zorgen dat er minder jongeren gaan beginnen met roken?
‘’Nee. Ik denk dat jongeren het dan ergens anders vandaan zullen halen, bijvoorbeeld een postkantoor of een winkel als de Primera. Ik denk niet dat het effect zal hebben op het rookgedrag van jongeren.’’ 

Hebben jullie al maatregelen getroffen, of zijn jullie van plan dit nog te gaan doen?
‘’Albert Heijn heeft de maatregelen getroffen dat er geen reclame meer gemaakt mag worden voor tabak, zoals kleine pamfletten van Marlboro op de balie. Wat ik verder nog weet is dat Albert Heijn volgend jaar deurtjes voor het sigarettenschap zal plaatsen. Iedere Albert Heijn moet zich aan de regels houden die het bestuur heeft opgesteld, en daar moeten wij ons ook aan houden.’’

Een kleine meerderheid van de Nederlanders wil dat tabak uit het zicht verdwijnt. Denkt u dat consumenten zullen gaan klagen bij u of andere filialen wanneer de tabakkraam helemaal verdwijnt?
‘’Ja. Ik weet zeker dat mensen dan gaan klagen omdat ze dan hun sigaretten niet meer op hun vertrouwde plek kunnen kopen. Dan denken ze dat wij er iets aan kunnen als de overheid iets beslist. Ze zullen denken dat wij ervoor kunnen zorgen dat tabak nog steeds verkocht wordt, maar dat is natuurlijk niet zo. Ze zullen dan gaan klagen omdat ze dan meer moeite moeten doen om een pakje sigaretten te krijgen.’’

Lijkt het u een goed idee om meer afschrikwekkende plaatjes op sigarettenpakjes te laten drukken?
‘’Er staan natuurlijk al plaatjes op de sigarettenpakjes, en ik dacht dat dit ervoor zou zorgen dat er minder mensen sigaretten zouden gaan kopen. Dit merken wij echter nog niet. Mensen raken gewend aan het feit dat deze plaatjes erop staan of kopen een hoesje en doen dit hoesje om hun sigarettenpakje. De afschrikwekkende plaatjes die bijvoorbeeld in Australië op het pakje staan zouden er in Nederland ook niet voor zorgen dat er steeds minder mensen zullen gaan roken of stoppen met roken. Ik rook zelf niet, maar vrienden en collega’s die dat wel doen zeggen ook dat ze toch al gewend zijn geraakt aan afschrikwekkende plaatjes dus zullen ze niet abrupt stoppen met roken.’’

En onder jongeren? Denkt u dat er minder jongeren zullen gaan roken door dit soort plaatjes?
‘’Jongeren worden iedere dag geconfronteerd met schokkende beelden bijvoorbeeld op televisie, dus ik denk ook dat zij er onderhand wel gewend aan zijn geraakt en dit zal er dus niet indirect voor zorgen dat jongeren niet beginnen met roken.’’

In Nederland kost een pakje Marlboro sigaretten €6,63. In Australië kosten ze €13,60. Denkt u dat Nederland de prijs van een pakje sigaretten omhoog moet doen?
‘’Ik denk dat het goed zou zijn als ze dat zouden doen. Ik denk dat hierdoor meer mensen zullen gaan stoppen dan door foto’s op pakjes of reclame. De gezondheid van de gemiddelde Nederlander zou dan uiteraard ook omhoog gaan en dit is alleen maar beter voor Nederland. Dit zou voor de omzet van de Albert Heijn minder goed zijn natuurlijk, maar het zou voor de Nederlander wel beter zijn.’’

Denkt u dat mensen naar andere supermarkten zouden gaan wanneer het lastiger wordt om sigaretten te halen bij de Albert Heijn?
‘’
Mensen gaan denk ik pas naar de andere supermarkt wanneer wij het echt niet meer gaan verkopen. Ook als het bij de één achter deurtjes staat en bij de ander niet, denk ik dat mensen nog steeds gewoon naar de winkel gaan waar tabak achter deurtjes staat of uit het zicht verkocht wordt.’’

Job Vijftigschild VA16