‘De stukken die echt het meest gedeeld worden zijn bijzondere stukken.’

 Met de opkomst van sociaaeaaqaaaaaaaaaiaaaajgi0mgy2zdyylwu0ndytndbhni1iowi0ltuxmdjiywe0owvmoa-2al media moeten de oude media veranderen. Alleen een papieren krant is vaak niet meer genoeg om bij te blijven. Anouk van Kampen (NRC Audience Development Desk) vertelt hoe je als krant moet omgaan met reacties, wat de toekomst van de krant is en hoe de kranten zich aanpassen aan social media.

 

 

 

 

Er wordt vaak gezegd dat jongeren niets meer geven om kranten, zit daar een kern van waarheid in of ligt het er vooral aan dat kranten het publiek niet meer bereiken?
‘Jongeren geven minder om kranten als object, maar niet op het gebied van inhoud. Ze waarderen het om goede stukken te lezen die niet nepnieuws zijn of alleen maar clickbait. Ze hechten wel waarden aan kwaliteitsjournalistiek, alleen dat doen ze niet in de papieren vorm.’

Clickbait-koppen trekken wel de aandacht, ligt de toekomst van het nieuws daar of kun je met klassieke koppen ook nog de aandacht van het publiek houden?

‘Echte clickbaits zijn vooral koppen die de inhoud niet waarmaken en dat maakt ze zo irritant. Er is niks mis met de kop “15 vragen over het Oekraïne-referendum die je altijd al beantwoord zou willen hebben”, zolang het artikel daar maar over gaat. Zulke koppen zijn beter dan hele onduidelijke koppen en zo’n kop is dan ook geen clickbait. Wij zijn wel bezig met het kijken naar welke soort kop werkt en wat niet.’

Wil de jongere lezer nog wel de papieren krant lezen of worden deze kranten snel overbodig?

‘Het is natuurlijk moeilijk te zeggen hoe het zich gaat ontwikkelen, maar we weten dat wereldwijd bijnrc alle kranten de papieren oplage daalt. Wat je nu merkt is dat mensen een online abonnement afsluiten, maar dan wel met een zaterdagkrant. Dan kunnen ze in het weekend aan de keukentafel een beetje lekker bladeren, terwijl ze daar doordeweeks geen tijd voor hebben en liever een paar losse artikelen lezen. Ik wil niet zeggen dat de krant helemaal verdwijnt, maar de kans dat de doordeweekse uitgave verdwijnt en de weekenduitgave blijft bestaan is er wel.’

Social media is vaak gefocust op korte berichten, moeten de kranten zich daaraan aanpassen?

‘Wij merken eigenlijk dat juist langere berichten heel goed aanslaan. We hebben veel lange interviews of bijzondere achtergrondverhalen en dat wordt vaak heel
goed gelezen. Ik geloof erin dat korte berichten niet per se de toekomst hebben.’

Door middel van social media kunnen lezers makkelijker hun mening geven over bijvoorbeeld artikelen. Moet je je daar als journalist iets van aantrekken? Of moet je achter je eigen publicaties staan?
‘We zijn er wel mee bezig, we kunnen zien via social media wat mensen wel en wat mensen niet lezen. Moeten we daar dan allerlei conclusies uit trekken? Ik denk dat het heel erg afhangt van de situatie. Wat we niet moeten doen is sowieso ervan uitgaan dat lezers online toch altijd zeuren en het toch nooit goed is. Je moet deze mensen serieus nemen, soms zit je ook fout en dat moet je kunnen toegeven. Maar je moet ook niet te snel schrikken als journalist. Je mag ook zeggen dat je erachter staat. Er is altijd wel één persoon die het niet goed vindt. Je moet ten minste nooit automatisch denken ‘ik weet het toch wel beter.’

Wat voor artikelen worden het vaakst gedeeld via social media?

‘Op Facebook worden vooral verhalen die een bepaalde emotie oproepen gedeeld. De stukken die echt het meest gedeeld worden zijn bijzondere stukken. Stukken waar mensen boos van worden of blij of die dicht bij ze staan. Bijvoorbeeld stukken die gaan over wat moet ik eten, wat kan ik niet eten, wat is eigenlijk goed voor me of hoe kan ik goed slapen. Artikelen die heel dicht bij de leefwereld staan doen het goed, net als bijzondere onderzoeken zoals de reeks over hulp-tv.’

NRC heeft een instagrampagina, waarop nieuwsfoto’s te zien zijn. Deze heeft 5.530 volgers. Voor zover ik weet kun je op instagram accounts gratis volgen, dus waarom hebben jullie er dan toch voor gekozen?
schermafbeelding-2016-12-08-om-10-45-12‘Op Facebook plaats je linkjes en dan zorg je er dus voor dat mensen uiteindelijk naar je website toekomen. Hetzelfde op Twitter. Maar wat ik heel belangrijk vind is dat je toch een soort gevoel opbouwt zodat je als je onze Facebook ziet je niet alleen denkt “o je wilt gewoon dat we op een linkje klikken.’ Op Instagram deel je niet gemakkelijk linkjes. Daarop kunnen we laten zien dat we een goede fotoredactie hebben , het merk NRC promoten en zo mensen beter bij onze journalistiek .

 

Wat is de volgende stap die kranten moeten nemen met social media?

‘Het gaat nog allemaal eindeloos veranderen. Ik kan me er niet eens iets bij voorstellen van wat het gaat zijn. Wat nu in ieder geval duidelijk wordt is dat de grote mediabedrijven zoals Google en Facebook een steeds groter verspreidkanaal worden. In de zin van dat je bij Facebook instant articles hebt en je artikelen hebt die binnen de googleomgeving zitten. De machtsverhoudingen tussen de kranten en deze gigantische wereldbedrijven zijn erg ingewikkeld. Het probleem is dat we soms kritische artikelen over Facebook willen schrijven, maar tegelijkertijd willen we wel instant articles bij ze. Worden we dan afhankelijk van Facebook? Ik denk dat dat in de toekomst alleen maar grotere vragen komen waar we het antwoord nu nog niet op weten.’