‘Sportblessures, een lastige kwestie’

1383599_10201782965192523_1197758395_nKunstgras. Hét meest besproken woord in de laatste maanden van 2016. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zitten er toch geen schadelijke stoffen in het kunstgras, wat eerst wel beweerd werd. Dus kunnen de ouders hun kinderen weer zorgeloos het kunstgrasveld op laten gaan? Nee, want wat vaak vergeten wordt is dat kunstgras relatief veel blessures veroorzaakt. Ik sprak met Raymond Tieland, hij is sportfysiotherapeut en weet alles over sportblessures.

“Hey, jij moet vast Sijmen zijn” hoor ik fysiotherapeut Raymond Tieland roepen wanneer ik binnenkom. Ik ben nog niet eens binnen in de sportkantine van MEC’07 te Maurik, een klein dorp in de Betuwe, en het voelt gelijk goed. “Wil je koffie? Suiker erbij?” en we ploffen neer op de felrode bank die in de hoek van de sportkantine staat. Elke dinsdag en donderdag staat hij voor de jeugd en senioren klaar wanneer zij pijntjes hebben. “Ik woon zelf in Utrecht, en ben hier sinds vorig jaar fysiotherapeut. Ik werd meteen goed ontvangen en ken de teams nu al een stuk beter.” Naast zijn werkzaamheden bij voetbalclub MEC’07 heeft hij ook zijn eigen sportmassage-onderneming in Utrecht genaamd Raymond Tieland Sport.

Zelf voetbal ik ook op normaal gras en vaak heb ik last van pijntjes als ik een dag op kunstgras heb gevoetbald. Ik vraag hem of er op kunstgras nou echt meer blessures worden opgelopen dan op echt gras. “Dat ligt een beetje aan wie er speelt”. Voetballers die gewend zijn op ‘natuurlijk’ gras te spelen, ondervinden meer hinder van het kunstgras. De jongste jeugd die uitsluitend op kunstgras voetbalt, groeit met deze ondergrond op.”

“Voetballers die gewend zijn op ‘natuurlijk’ gras te spelen ondervinden meer hinder van het kunstgras.”

“Vooral de achillespees en de hamstrings zijn kwetsbare spieren, deze spieren kan je heel snel belasten of scheuren op kunstgras.” “En welke gewrichten dan?”, vraag ik. “Dat zijn vooral de knieën en de enkels.”

Trainen op kunstgras helpt
“Eigenlijk zijn er maar weinig manieren wat er echt voor kan zorgen dat je minder snel blessures op kunstgras krijgt, omdat het simpelweg iedereen kan overkomen. Als je van jongs af aan al voetbalt op kunstgras, dan weet ik zeker dat je er een stuk minder last van krijgt. Je traint dan minstens twee keer per week, en vaak ook nog een wedstrijd in het weekend.” Het blijft even stil, en ik kijk hem aan. “Dus ja, dat helpt zeker mee.”

 

Ik droom uit interesse een beetje weg, en denk na over mijn eigen ervaringen tijdens het sporten. Ik vraag mezelf af wanneer je dan de meeste kans op een blessure hebt. “Voetballers die al eens een vervelende blessure gehad hebben zijn het meest kwetsbaar, je ziet dat deze blessure nog wel een keer terugkomt.” Ik lach, want voor mij is dit heel erg herkenbaar. “Als sporters minder kans willen maken op een blessure, zijn daar wel enkele manieren voor. Spieren trainen die je niet tijdens het voetballen gebruikt, is daar een goed voorbeeld van. Train eens een keer je buikspieren, daar profiteren je hamstrings van. Wanneer je sterke rugspieren hebt, vermindert dat de kans op liesklachten.” Verbaasd ga ik door naar het volgende onderwerp, dit wist ik echt niet.

“Voetballers die al eens een vervelende blessure gehad hebben zijn het meest kwetsbaar”

Je hebt wel degelijk wat aan de fysio!
Ik voel aan het gesprek aan, dat Raymond zelf veel over de behandelingen weet, en soms laat merken dat je veel aan behandelingen hebt. Daardoor stel ik hem de vraag of blessuregevoelige sporters door het bezoeken van een sportfysio minder snel klachten krijgen, waarop hij antwoord: “Ja, zeker als de voetballers preventief behandeld worden. Ook dat is mede afhankelijk van de voetballer. Als hij zijn gedrag kan aanpassen aan het kunstgras zal dat zeker een positief effect geven.”

Ik vraag in mijn hoofd af hoe het dan kan dat sommige sporters sneller geblesseerd raken dan anderen, en dat ziet Raymond. “Dwaal je af?”, lacht Tieland. Ik stel de vraag hardop, waarop hij antwoordt: “Dat verschilt per persoon, als je buiten het voetbal om ook je spieren versterkt zal je minder snel geblesseerd raken.”

 

Voetbal en sportblessures, een goede combinatie.
Volgens Tieland komen tussen de 20 en 25% van de sportblessures uit het voetbal, waar hij aan toevoegt dat voetbal wel de sport is met de meeste leden. Volgens hem zijn veel blessures goed te behandelen, maar dat de speler zelf een groot aandeel in het herstel heeft. “De meeste problemen die ik bij mijn bedrijf tegenkom zijn bij de enkel- en kniebanden. Verder kom ik veel achillespees en hamstringblessures tegen.”, aldus Raymond.

Wanneer ik Raymond de vraag stel of hij niet vind dat kunstgras verboden moet worden reageert hij resoluut. “Nee, de ontwikkelingen van kunstgras gaan nog steeds door, het zou mooi zijn als er de komende jaren veel meer kunstgrasvelden worden aangelegd. Hoe meer er op kunstgras wordt gespeeld, hoe minder snel er blessures gaan vallen.”

Zo had ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht, waarna ik tot slot een conclusie trek. We kunnen dus concluderen dat de kunstgrasvelden uiteindelijk ten gunste van de gezondheid van de sporters komt en dat we de opkomst van de kunstgrasvelden moeten verwelkomen? “Prima samengevat, zo is het!”