Wat social media voor jouw bedrijf kan doen

Een leven zonder social media is niet meer weg te denken. Zo ook voor bedrijven, die effectief adverteren op platformen als Facebook en Twitter. Claire Sanders van social media bureau 2Twitit vertelt waarom je als bedrijf niet meer zonder social media marketing kan.

Door: Celine Haring

2Twitit is het eerste social mediabureau in Nederland. Hoe heb je jouw bedrijf zien groeien over de laatste jaren?

“Het bedrijf is in 2010 gestart met het plaatsen van content en search management voor verschillende bedrijven op Twitter. Daar ging 2Twitit de interactie aan met mensen om ze vervolgens over te halen tot een verkoop. Deze berichten waren kort, maar krachtig. Er kwam nog geen beeldmateriaal aan te pas. Social media stond toen nog echt in de kinderschoenen.
Maar social media bleef groeien. Facebook werd steeds populairder en bood marketeers steeds meer mogelijkheden om te adverteren. Zo werd Facebook Advertisement toegevoegd; dat veranderde de wereld van social media marketing. Hoe meer gebruikers, hoe groter ons klantenbestand werd. 2Twitit had steeds meer content managers nodig en zo ben ik hier terechtgekomen. Eerst schreven we voornamelijk alleen berichten, maar nu richten we ons meer op beeld en videomateriaal. Dit omdat foto’s en video’s een prominente rol zijn gaan spelen in de wereld van social media marketing. We spelen dus continu in op de trends en ontwikkelingen van social media.”

Waarom is marketing via social media zo belangrijk geworden?

“Bijna iedereen in Nederland maakt gebruik van social media. Daarnaast is het ook een goedkope manier van adverteren. Voor een klein stukje in de krant ben je al gauw veel geld kwijt. Voor hetzelfde geld kun je op Facebook een groter bereik krijgen. Op een platform als Facebook, Instagram of Twitter kun je je doelgroep ook makkelijker peilen. In een krant moet je maar hopen dat mensen het zien en dat ze er dan ook daadwerkelijk iets mee doen.”

Steeds meer bedrijven zetten social media marketing in. Is het dan nog wel mogelijk om je als bedrijf goed te kunnen onderscheiden?

“Het is essentieel om goede content te plaatsen wanneer je je wilt onderscheiden van alle andere bedrijven. En je moet advertenties via Facebook op de juiste manier in kunnen zetten. Meestal komen klanten bij ons omdat ze niks van social media marketing afweten. Ook hebben ze vaak geen idee hoe ze beeld moeten bewerken in Photoshop, of hebben ze simpelweg niet de tijd om het zelf te doen. Je moet de doelgroep goed bepalen en daarnaast zijn de tijden waarop je iets op een platform plaatst belangrijk voor het organisch bereik. Je kunt met inplan-programma’s en op Facebook zelf zien wanneer men het meest online is. Dat is vaak rond etenstijd, dus dat is een perfecte tijd om je advertentie online te zetten.”

Hoe kan het inzetten van social media marketing het imago van een bekend bedrijf verbeteren? Hebben zij wel een actieve strategie nodig?

“Ja, dat vind ik wel. Sowieso is social media belangrijk voor je uitstraling. Als er iets niet helemaal klopt dan gaat je imago naar beneden. Daarom is webcare heel belangrijk. Komen er berichten binnen dan reageren wij daar meteen op. Stel je bestelt iets bij bol.com maar het verkeerde product komt binnen, dan vind je het ook fijn als er snel op je klacht wordt gereageerd. Dat werkt ook al mee aan een positief imago. Je moet er altijd zijn. Mensen zijn tegenwoordig ‘verwend’, ze verwachten dat iedereen snel reageert. Dan moet je met de tijd meegaan en dat ook daadwerkelijk aanbieden.”

Wat moet je als bedrijf dan juist niet doen?

“Wil je je klanten aansporen tot actie, dan is er de zogenoemde ‘80/20’-regel: 80% van je bericht is dan entertainend of informerend en de laatste 20% verwijst naar je website of naar het product dat je wilt verkopen. Maar doe dit niet alleen maar, want dat werkt averechts. Als je alleen maar kortingen of winacties plaatst, zal je je klanten afschrikken. Je moet echt iets te bieden hebben, informatie delen die je doelgroep interessant vindt. Je doelgroep entertainen is essentieel.”

Is een recensie via Facebook dan bijvoorbeeld belangrijker geworden dan een klacht indienen via de klantenservice?

“Een recensie is heel belangrijk. Krijg jij vijf sterren, dan kom je automatisch hoger in de zoekresultaten terecht. Op Facebook kun je de recensies die je als bedrijf ontvangt niet verwijderen. Dan is het cruciaal dat je er doormiddel van webcare wel op reageert. Zo weet je dat je als klant gehoord wordt en dat het probleem wordt aangepakt. Dan willen ze die ene ster nog weleens veranderen in vier, omdat je de klacht zo goed hebt afgehandeld.”

Er wordt tegenwoordig steeds meer gebruik gemaakt van het kopen van likes en volgers door middel van advertenties. Wat vind je daarvan?

“Daar hebben we vroeger wel aan meegedaan, maar omdat het beleid van Facebook is veranderd zijn we daarvan afgestapt. Vroeger was het zo dat alle likers van jouw pagina al je content te zien kregen. Dat is tegenwoordig wel anders. Nu ziet maar tien procent van je likers je content op een organische manier in hun tijdlijn verschijnen. Facebook wil dat content gesponsord gaat worden. Daarom zijn likes nu niet meer belangrijk zo belangrijk als ‘vroeger’.
We hebben de advertenties nu bijna niet meer op pagina likes staan, maar juist op merkbekendheid. Dat is goedkoper en het komt vaker op de tijdlijn van potentiële klanten terecht. Pagina likes op Facebook zijn bijna niks meer waard. Ook draaien we veel leadcampagnes. Dit is de ideale manier om gegevens te verzamelen van de doelgroep. Mensen kunnen dan bijvoorbeeld hun telefoonnummer of e-mailadres achterlaten. Met deze gegevens kan onze klant dan weer contact opnemen om ze over te halen tot een aankoop of toe te voegen aan hun nieuwsbrief.”