Rockend Romanticismo

Donderdag 1 juni heeft het Museo del Romanticismo de tentoonstelling van de Zwitserse fotograaf Karlheinz Weinberg geopend. Door middel van een persconferentie wordt de expositie, die deel uit maakt van het festival PhotoEspaña, ingeluid. Een drukbezochte persconferentie. De zaal is halfvol, net zoals de glazen van de woordvoersters. Dankbaar, zo uiten zij zich. Woordvoersters van PhotoEspaña en Museo del Romanticismo loven elkaar, ondersteund door flitsende camera’s en schrijvende journalisten op de achtergrond.

Woordvoerster PhotoEspaña

Woordvoerster Museo del Romanticismo

Het festival viert zijn twintigste verjaardag en pakt daarom uit. Meer dan vijfhonderd kunstenaars zijn de komende maanden te zien op 62 verschillende locaties. Die locaties passen echter niet altijd bij de exposities.

Als je namelijk de zaal van de tentoonstelling binnenloopt en een aantal foto’s van Weinberger bekijkt, vraag je je direct af waarom ervoor gekozen is de tentoonstelling te doen in het Museo del Romanticismo. De kroonluchters hangen er aan het klassiek uitziende plafond en de vloer heeft allerlei patronen in bruin en wit hout, terwijl rebelse mannen met sigaretten in de hand je aankijken. Die gefotografeerde mannen met leren jacks en grote riemgespen staan in contrast met de rest van de entourage. Je krijgt het gevoel rond te lopen in een kamer waar bewaarde spullen van Lodewijk XIV worden tentoongesteld, tot je kijkt in een van de fotolijstjes die hangen aan de roodbruine muur.

Weinberger hield van buitenbeentjes. In de jaren vijftig ontmoette hij een groep rebelse jongeren die hij fotografeerde in een geïmproviseerde studio. De kleding die ze dragen op de foto’s straalt hun rebelse karakter uit. Spijkers die worden gebruikt als gulp. Grote riemgespen met het woord Elvis erop. Maar ook leren jacks waaraan hakenkruizen zijn geborduurd. Kijkend naar de foto’s krijg je het idee mensen te zien die al rijdend op hun motors de hardste rockmuziek luisteren.

 

 

Tekst: Cas Hoekstra en Luke Thomas
Audio: Amy Klaverveld en Luke Thomas
Visueel: Amy Klaverveld en Mara Wouters