“Ik denk vaak anders dan de stereotype docent”

Bart Hermsen

“Geluk is waar je van binnen warm van wordt.”

Zijn baan als onderwijsassistent op het Koning Willem 1 College in ’s-Hertogenbosch verviel. Bart Hermsen (37) kon ‘ruimtebeheerder’ worden maar werd in plaats hiervan docent. Als docent wil hij bijdragen aan het geluk van zijn leerlingen. En daar wordt hij zelf ook gelukkig van.

Van onderwijsassistent naar docent
“Omdat ik niet goed wist wat ik wilde gaan studeren, begon ik aan een opleiding bestaande uit een deeltijd baan gecombineerd met een deeltijd docentenopleiding. Toen mijn functie als onderwijsassistent op het Koning Willem 1 College in ‘s-Hertogenbosch zou vervallen en ik vervolgens de functie van ‘ruimtebeheerder’ zou krijgen, kwam ik erachter dat mij datgene ontnomen zou worden wat ik leuk vond aan mijn baan, namelijk het werken en contact hebben met de leerling. Ik zou als ruimtebeheerder in een kantoortje komen te zitten. Dit voelde sowieso niet goed omdat ik elk contact met mensen, en dus ook de leerlingen, kwijtraakte. Vooral het contact met die leerling waarvan ik het idee had, dat ik daar nog wel iets voor zou kunnen betekenen. Als onderwijsassistent werkte ik altijd naast de docent. Ik wilde zélf kunnen bepalen hoe een les aangepakt werd, ook omdat ik vond dat ik vaak anders dacht dan de stereotype docent – sorry collega’s.”

Persoonsgericht
“De standaard docent richt zich bijna altijd op maar een derde van de totale groep die hij voor zich heeft. Omdat je je hele systeem ergens op moet aanpassen, gaat dat op de middenmoot. Wanneer je kijkt naar de leerlingen die écht veel beter zijn (dus de bovenlaag), dan valt daar een derde af omdat de lessen te langzaam voor hen gaan. Aan de onderlaag valt een derde af omdat het te snel voor ze gaat. In dat systeem is het onoverkomelijk om je te richten op een middenmoot en ik heb me eigenlijk altijd vrijgevochten dit niet te doen door het op mijn eigen manier aan te pakken. Ik weet dat ik het zelf heel fijn vind als mensen kijken naar een individu en niet kijken naar een groep of naar hoe wij als maatschappij vinden dat je hoort te zijn. Ik denk dat het kijken naar een individu sowieso belangrijker is. Ik denk dat als je heel gegeneraliseerd naar mensen kijkt, je daardoor heel veel mensen te kort doet.”

Het niveau omhoog
“Ik houd me bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van excellentie programma’s waarin studenten zich naast hun opleiding kunnen verdiepen in diverse onderwerpen zoals ondernemerschap. Dat gaat erover om meer uit leerlingen te halen. Excellentie kun je op twee manieren invullen. Aan de ene kant: hoe leggen we de totale lat voor alle leerlingen hoger? Aan de andere kant: hoe kunnen we per individu een hoger niveau bereiken dan dat er nu bereikt wordt?”

Waardering en erkenning
“Het ontvangen van waardering en erkenning van mensen vind ik erg belangrijk aan mijn benadering van mensen als individu. Zo begeleid ik bijvoorbeeld een meisje met het verbeteren van haar eigen onderneming in zelfgemaakte kinderkleding. De manier waarop ze vanuit zichzelf contact met me opneemt en vragen aan me stelt. Dat zij míj als expert ziet hierin vind ik heel prettig.”


“Ik richt me niet op de middenmoot.”


Vertrouwen, Eigenaarschap en Ruimte
“Momenteel ontwikkel ik een zelfbedacht ‘VER-principe’ vanuit het begeleiden van leerlingen met het vinden van hun passie en talenten. Met dit principe wil ik zeggen dat als je écht ver wilt komen met een leerling, er drie dingen zijn die je moet doen. Je moet de leerling Vertrouwen geven, hem of haar Eigenaarschap geven en de Ruimte bieden die hij of zij nodig heeft.
Zelf het heft in handen nemen, zelf initiatief nemen en mensen daarbij kunnen betrekken. Hen niet opleggen hoe jij wilt dat het gebeurt, daar heb ikzelf ook nog in te leren. Dit ‘VER-principe’ is de manier waarop ik mijn werk probeer te doen.”

Geluk is…
Geluk is waar je warm vanbinnen van wordt. Niet warm vanuit de negatieve kant, maar vanuit de positieve kant. Het geluk van een ander zorgt voor dit gevoel bij mij. Ik wil een deel uitmaken van het geluk van de leerling in combinatie met de ontwikkeling of groei van diezelfde leerling. Als ik zie dat iemand meer uit zichzelf weet te halen en daar zelf blijer en positiever van wordt, dan word ik daar even warm vanbinnen van. Zo zijn er bijvoorbeeld twee oud- leerlingen waarmee ik een uur over bedrijfseconomie gesproken heb. Hierdoor zijn ze zo gemotiveerd geraakt, dat ze bij hun eerstvolgende les vooraan zijn gaan zitten en al hun vragen aan de docent gesteld hebben. Ja, daar word ik warm van binnen van. Dan zie ik dat ze het zelf op hebben willen pakken en dat ze dus groeien. Dit is de reden waarom ik het niet erg vind om in mijn eigen tijd veel werk te doen.”

 

“Als je geeft wat je zelf wilt ontvangen, ontstaat vanzelf geluk.”
“Als je geeft wat je zelf wilt ontvangen, ontstaat vanzelf geluk.”

Door: Meintje Ophelders