‘’Paaspop content creators klinkt gewoon niet zo goed als Paaspopvloggers’’

Paaspop wil vernieuwen. Ze doen dit door twee vloggers aan te stellen, genaamd Tim Paulusse en Berk Aarts, alias Tantutim en Berkeybites. De vrienden noemen zichzelf het paaskoppel. Wie zijn deze jongens en wat kunnen we van hen verwachten?

Het was een impulsief plan. Tim stuurde een screenshot van de oproep voor vloggers naar Berk en de volgende dag hadden de twee hun auditiefilmpje opgenomen. Tim: ‘’Eigenlijk voor de lol, maar we wilden het wel heel graag.’’ Berk: ‘’Als we het gingen maken, wilden we het ook zwaar over de top en goed doen.’’ De spontane actie van de vrienden heeft goed uitgepakt, ze zijn uitgekozen als Paaspopvloggers. ‘’Wij wisten van tevoren ook niet dat het festival zoiets zocht wat wij deden. Maar het matchte en dat is erg leuk,’’ zegt Berk.

Het paaskoppel, Berk (links) en Tim (rechts)

Paaspop, ook wel de opener van het festivalseizoen genoemd, is een driedaags muziekfestival tijdens Pasen in Schijndel. In 1974 vond de eerste editie plaats, maar pas in 2011 duurt het festival drie dagen. Vorig jaar heeft Paaspop een recordaantal bezoekers bereikt, maar liefst 81000 mensen bezochten het festival. Er is voor ieder wat wils, onder andere Douwe Bob, Clean Bandit, Passenger en Within Temptation komen langs in Schijndel, maar er worden meer artiesten toegevoegd aan de line-up.

Tim vertelt dat Paaspop zijn brand wil vernieuwen en aanpassen, een eigen gezicht hebben. De vlogs moeten er voor gaan zorgen dat jongeren worden aangetrokken. De editing stijl van de video’s is van nu en daar zocht de organisatie naar. Berk zegt dat ze er niet alleen zijn om te promoten, maar ook om de afstand tussen het festival en de bezoekers te overbruggen. ‘’We zijn geen marketingmannetjes die de hele tijd zeggen dat je tickets moet kopen, maar het is vooral entertainment rond het festival op online gebied.’’

Tim (21) studeert sociologie aan Tilburg University en zit in het tweede jaar van de bachelor.  Daarnaast is hij pr-functionaris en vicevoorzitter bij het bestuur van de studievereniging Versot. Een druk jaar voor hem, maar als Paaspopvlogger kan hij tijd vrij maken.

Berk (22) heeft al veel ervaring met filmen. Hij begon op zijn dertiende met een YouTube-kanaal en heeft  daarnaast een eigen bedrijf opgezet: Bulbboys. Hij maakt professionele video’s voor bedrijven. Zijn eigen YouTube-kanaal heeft hij een beetje laten lopen. ‘’Als je vier dagen in de week bezig bent met professionele video’s maken, heb je op een gegeven moment geen zin om in het weekend ook nog eens creatief bezig te zijn. Verder wil ik als bedrijf een bepaalde mate van serieusheid uitstralen, dat is de reden dat ik YouTube wat minder ben gaan doen.’’ Daarnaast studeert Berk Industrieel Product Ontwerpen aan de Hogeschool in Rotterdam.

De vrienden hebben samen nog niet zo veel gefilmd, Paaspop is hun eerste grote project.

Creatieve vrijheid

Tim: ‘’We krijgen als het goed is backstagepasjes en kunnen zo artiesten interviewen. We gaan rondlopen om bezoekers en vrijwilligers aan te spreken of we gaan over een show vloggen.’’ Berk: ‘’We gaan vooral de minder grote dingen uitlichten. Iedereen heeft het over de hoofdtent en de grote optredens, maar er zijn zo veel andere dingen te doen.’’

Voor de vlogs krijgt het paaskoppel volledige creatieve vrijheid. Ze worden wel gecontroleerd door de organisatie voordat ze online gaan. Tim: ‘’We bedenken het script helemaal zelf. Ze geven ons ideeën waarover we het kunnen maken. Ook het kader waar we in moeten blijven, wordt gegeven. Verder mogen we het eigenlijk zelf weten.’’ Berk: ‘’Onze politieke voorkeuren aan het licht brengen of bepaalde doelgroepen uitsluiten is niet de bedoeling. Onze video’s moeten voor iedereen toegankelijk zijn.’’

Het imago van vloggers

Berk: ‘’Het imago van vloggers is slecht en dat komt simpelweg door al die huilende YouTubers. In een vlog plak je alles achter elkaar, maar wij maken filmpjes van één minuut en we moeten heel veel schrappen. Eigenlijk zijn wij content creators, want negen van de tien keer bedenken we een script. De organisatie noemt ons wel vloggers. Als je een video op internet een vlog noemt, dan maken wij dat ook, maar ikzelf zou het liever niet zo willen noemen.’’ Tim: ‘’De reden dat ze ons zo noemen is omdat het goed klinkt, Paaspop content creators klinkt niet zo goed als Paaspopvloggers.’’ Berk: ‘’Ik heb een beetje een hekel gekregen aan vloggers omdat onderhand elk bedrijf er eentje heeft. Ze doen het natuurlijk allemaal met dezelfde reden, hun bedrijf een gezicht geven en het laagdrempelig houden. Dus ik snap het, maar ik vind de uitvoering vaak minder.’’

Waarom Tim en Berk zichzelf dan toch op hebben gegeven als vloggers, heeft te maken met hun liefde voor het festival. Beiden zijn al vaak vrijwilliger geweest. Dat ze de vrijheid krijgen om zelf hun video’s te bedenken is een groot pluspunt. Tim: ‘’Onze kracht is denk ik wel de snelle editing. Je moet de video minimaal drie keer kijken wil je alles zien. Het is onze stijl dat we eigenlijk vijf minuten aan informatie in één minuut beuken. Mensen kunnen het niet helemaal bijhouden, daarom kijken ze de filmpjes vaker en raken ze meer betrokken bij het idee van Paaspop en onze video’s.’’

Tijdsbesteding

De vrienden zijn nog niet helemaal achter de manier waarop ze op het festival veel vlogs gaan maken in hun stijl. Tim: ‘’Het schieten van een video zelf valt reuze mee. Zo’n twee uur. Maar dan moet je nog editen.’’ Berk: ‘’De ruwe edit duurt niet zo lang. De shots op de goede plek zetten en de adempauzes eruit halen is het minste werk. De afwerking kost altijd het meeste tijd. De audio, visual-effects, titeltjes, licht en dat soort dingen ben ik echt lang mee bezig.’’ Voor de video’s voor Paaspop zelf zijn de vrienden met de organisatie bezig hoe ze het snel kunnen maken. Er gaat misschien een extra cameraman of een extra editor mee. En ze zorgen dat het voorbereidend werk klaarligt, de effectjes en geluidjes maken ze van te voren. Tim: ‘’De perfectie is net wat minder belangrijk en het gaat meer om de inhoud en veel content posten.’’

Deze echte liefhebbers van Paaspop zijn in de rol van Tantutim en Berkeybites niet te missen dit jaar.  Tim kijkt het meeste uit naar het optreden van Ch!pz, ‘’de grootste nostalgiebom die ik kan krijgen’’. En Berk hoopt dat Merol nog toegevoegd wordt aan de line-up, hij vindt haar toch wel leuk.


Meer zien van het paaskoppel? Klik hier voor hun eerste vlog.