Organisatie CiST: ‘’Je moet cultuur onder jongeren blijven stimuleren’’

Talentenshows, dichtwedstrijden, presentatiedagen…. steeds vaker worden er dit soort creatieve initiatieven genomen om cultuur onder jongeren te bevorderen. Zo ook door organisatie CiST in Tilburg. Hun doel: het combineren van kunst en educatie.

 

Lizette Mijland, medeadviseur van CiST, komt enthousiast het podium vooraan in de zaal oplopen en verwelkomt de gasten. ‘’Ik ben heel blij met de opkomst, het is zo fijn om te zien hoeveel mensen met cultuureducatie bezig zijn’ ,begint ze vrolijk haar verhaal. ‘Ons doel is om te laten zien hoe mooie stad Tilburg is. Tilburg heeft zelf zoveel bijzondere plekken, waarvan het 013 er een van is.’’

De gasten worden dit jaar enthousiast ontvangen op de presentatiedag , een van de projecten van organisatie CiST. Elk jaar wordt er zo’n dag door de organisatie georganiseerd, met dit jaar het poppodium 013 als locatie. Kunstenaars,docenten,studenten… iedereen is op deze dag welkom een kijkje te komen nemen en hun visie over jongeren en cultuur te delen.

Ook Ineke Frijters, adviseur van CiST , is op de presentatiedag aanwezig. ‘’Wij zijn vanaf 2002 al bezig met het bevorderen van cultuur onder jongeren. Hierbij hebben wij geen specifieke doelgroep. Wij werken nu vooral met jongeren van tussen de 4 en 18 jaar,’’ verteld ze. De organisatie werkt samen met verschillende culturele partners in Tilburg. Een aantal voorbeelden hiervan zijn 013, Theaters museum en de Nieuwe Vorst. ‘Wij geven deze organisaties advies en steunen hen. We willen graag een verbindende rol spelen voor de verschillende partijen. ‘’

Nadat Lizette en Ineke hun verhaal hebben afgerond komt staddichter Wies, het podium oplopen. Hier leest zij haar gedicht genaamd ‘weerzien’ voor, uit haar schrijfboekje. ‘’Ik vond het heel leuk om hiervoor gevraagd te worden.’’ Verteld de dichter na een luid applaus te hebben gekregen. Ze vervolgt: ‘’Ik heb veel meer zelfvertrouwen gekregen sinds ik als dichter optreed. Zoals ik het eerst nog eng vond om op een podium te staan vind ik het nu alleen maar leuk om voor dit soort dingen gevraagd te worden.’’

Na deze kleine introductie krijgen de bezoekers de keuze om de lezing van André Merlijn bij te wonen. André is mede-eigenaar van bureau Coen, een jongerenactivatiebureau die jongeren en bedrijven meer in beweging wil krijgen. De gasten kunnen plaatsnemen in een klein concertzaaltje, met sfeermuziek en verlichting (zie foto hier links). De lezing begint met het liedje ‘Africa’ van TOTO, dat luidt door de speakers wordt gedraaid. Als hij aan de zaal vraagt wie het liedje kent, steekt iedereen zijn hand op. Hij zou hier later nog op terugkomen. Merlijn vervolgt zijn lezing over hoe je jongeren moet bewegen, en verteld hoe generaties door de jaren heen zijn veranderd door het opkomen van sociale media. ‘’Kunst in educatie wordt vaak geforceerd gebracht volgens jongeren, waardoor zij dit niet meer leuk vinden.’’ Verteld André.

Volgens bureau Coen bestaat er niet eén doelgroep jongeren. Zo heb je de lovers, de twijfelaars en de haters. ‘’Lovers vinden alles leuk wat je hen aanreikt, je hoeft niet te overtuigen om iets te doen of te maken. Dan heb je de grootste groep: de twijfelaars. Deze groep is wat kritischer, zij willen graag weten wat zij uit iets kunnen halen, en of zij er voordeel bij hebben iets te doen. Dan heb je de haters als laatste groep. Hen maakt het niet uit wat jij wil dat zij doen, zij doen alleen waar zij zelf geïnteresseerd in zijn.’’ De belangrijkste tip van André: als je alle jongeren wil aanspreken, moet je ze stap voor stap meenemen en sturen.

André sluit zijn lezing af met het liedje ‘Good as Hell’ van Lizzo en Ariana Grande. In tegen stelling tot ‘Africa’ lijkt niemand in de zaal het nieuwe popliedje te kennen. ‘’Dit laat zien dat bijna niemand van ons veel weet van de popmuziek van nu, en wat jongeren doen en waar ze naar luisteren.’’

Na de lezing kunnen de gasten naar de Next stage lopen, een kleine maar gezellige ruimte. Achterin de ruimte staat een bar waar drankjes en eten te halen vallen. Druk pratend over de lezingen wordt er gedineerd door de gasten . ‘’Zelf ben ik heel creatief, ik schilder en maak thuis kunst. Ik vind het jammer om te zien dat zo weinig jongeren met kunst bezig zijn.’’ Aldus Jolanda Faes, bezoeker van de presentatiedag. ‘’Ik ben hier zelf nog nooit geweest, maar vind het leuk om hier over in gesprek te gaan met andere mensen. Verder vind ik het leuk om de lezingen en shows bij te wonen.’’

Tenslotte kunnen de gasten in de avond nog naar de Pan-Catwalk in de Next stage. Tijdens een Pan-Catwalk doorbreken zij de stereotype kaders rondom vrouwelijk- en mannelijkheid. Er wordt een beeldende en repetitieve performance gegeven waar de modellen als blank canvas worden gebruikt. Hier geven zij dus een soort klein optreden, waar steeds nieuwe identiteiten te zien zijn. De avond wordt uiteindelijk afgesloten in de kleine concertzaal waar ook de introductie werd gehouden. De gasten worden als afsluiting nog uitbundig bedankt door Ineke Frijters en Lizette Mijland, adviseurs van CiST.

Deze presentatiedagen zijn een jaarlijks terugkomend concept van CiST, maar zeker niet het enige dat zij organiseren. Met kleine wedstrijden, shows en andere projecten proberen ze jonge mensen te blijven motiveren zich meer met cultuur bezig te houden. Ook volgend jaar zullen hen jaarlijks terugkerende projecten bij te wonen zijn.