Ondernemen in Oisterwijk: ‘In een dorp heb je veel aan mond-tot-mondreclame.’

Anthony van Riel (21) en Dirk van de Wiel (22) uit Oisterwijk zijn bezig met een massale jacht op Instagram: iedereen volgen die bij hun doelgroep past om hun bedrijf Achievr te promoten. Hoe is het om een eigen bedrijf te hebben op jonge leeftijd?

Kaylee Noteboom, 15-03-2019

Anthony en Dirk zijn nog maar jong maar hebben nu al een half jaar een eigen bedrijf in de online marketing, een booming business. Deze bedrijfjes groeien je om de oren, maar waarom zou je anno 2018 nóg zo’n bureautje openen?

Dirk: ‘Ik zat eerst in de muziek en vanuit daar ben ik in de influencermarketing gerold. Anthony heeft achtergrond in de sales. Wij kennen elkaar al jaren en ik hoorde dat hij bezig was met marketing. Toen hebben we besloten er samen in verder te gaan en zo is het idee ontstaan om te beginnen met consulting en advies, adverteren en social media beheer. Onze core business is nu adverteren.’

Anthony: ‘Wij vullen elkaar perfect aan. Bij het adverteren gebruiken we mijn skills vanuit de verkoop en de skills van Dirk over marketing. Wij hebben alles geleerd door zelf dingen te doen, we hebben geen studie gedaan die hierbij aansluit. Veel lezen en veel oefenen is belangrijk. We leren nog steeds elke dag.’

Achievr, het bedrijf van Anthony en Dirk, is volgens de jongens elke dag bezig met ‘de onlinewereld van ondernemingen om te toveren in iets merkwaardigs’.  De bedoeling is simpel: meer klanten, meer sales en meer geld voor het bedrijf dat gebruik maakt van de diensten van Achievr. Maar hoe kom je aan zulke klanten? En waarom zouden ze voor Achievr kiezen, een relatief nieuw bedrijf met twee ontzettend jonge jongens aan het roer?

Dirk:  ‘Ik denk dat onze aanpak gewoon anders is. Onze aanpak is gewoon heel direct en persoonlijk. We willen gewoon graag mensen helpen, we verkopen geen dure pakketten.’

Anthony: ‘Onze leeftijd helpt ook wel. Toch even een jonge blik, even anders kijken.’

Aangezien Achievr nog maar net begonnen is en geen torenhoog budget heeft, hebben de mannen besloten om 0 euro uit te geven aan marketing. In het begin werden klanten gewoon koud benaderd, maar dat bleek niet te werken. Na een tijdje besloot Anthony voor een andere aanpak te kiezen: hij benaderde een hele hoop mensen via LinkedIn. Deze aanpak bleek wel te werken: ‘Met sommige mensen ben ik in gesprek gegaan, sommige mensen hebben geen interesse en andere mensen reageren gewoon nooit. Maar we hebben er zeker wel een handjevol klanten aan overgehouden.’

Anthony: ‘Dit is de eerste onderneming die we hebben opgezet waar we ook echt in door willen gaan. Je blijft non-stop aan dingen denken die je nog moet doen en je moet ook echt een goede balans vinden wie wat gaat doen. In het begin waren we ons vaak met zijn tweeën aan het blind staren op een klant, maar tegenwoordig hebben we de rollen gewoon verdeeld. We hebben ook een aantal advertentiestrategieën bedacht die we ook telkens gewoon toepassen. Daardoor werken we veel efficiënter en effectiever.’

Dirk: ‘Onze leukste klant was een jongen uit Friesland die baardproducten verkocht. Hij verkocht er eerst gemiddeld 3-5 pakketjes per week, niet slecht, maar kan natuurlijk beter. Hij heeft in eerste week dat we samen werkten 37 pakketjes verkocht. De leukste klanten om mee te werken zijn meestal wel oudere mensen, want zij zien het hele nut niet in van online marketing, maar als het dan werkt en ze zien dat het nut heeft dan zijn ze extra blij en tevreden. Wij hebben een bepaalde strategie qua adverteren en die strategie werkt gewoon altijd. Mocht dit niet werken, dan speelt er meestal iets anders mee: de content of de website bijvoorbeeld. Maar eigenlijk lukt het altijd wel hoor, we beschikken over de juiste kennis en de juiste tools. Onze doelgroepanalyse is gewoon ontzettend goed, dat is ons sterke punt.’

Anthony: ‘Wij hebben ontzettend veel gegevens van de doelgroepen die we benaderen. Maar dat zijn allemaal gegevens die je zelf online zet. Ik heb er nog nooit over nagedacht vanuit ethisch oogpunt, maar ik denk dat zonder deze gegevens de online marketing ook niet zou kunnen bestaan.’

Leuk, zo’n bedrijfje, maar hoeveel tijd ben je er nou echt aan kwijt? En levert het ook nog wat op?

Anthony: ‘Ik voel me rijk, maar niet in geld. Wij investeren bijna al ons geld weer terug in het bedrijf. Maar mijn omgeving is gewoon heel erg goed, dus daarom voel ik me wel rijk. We maken wel hele volle weken hoor, want ik loop gewoon fulltime stage en werk daarnaast elke avond aan ons bedrijf.’

Dirk: ‘Ik ben liever 60 uur per week kwijt aan van alles voor mezelf doen voor dan 40 uur op een kantoor zitten bij iemand. Maar mensen willen wel bij ons op kantoor zitten, want we krijgen super veel berichtjes binnen van mensen die bij ons willen werken of stage willen lopen.’

Anthony: ‘Momenteel doen we dat nog niet hoor, iemand aannemen. We zijn nog groeiend en investeren al ons geld in het bedrijf. Daarnaast hebben we nog geen kantoor. Vanuit daar zouden we wel een stagiaire aan kunnen nemen. We vinden het ook heel erg leuk om iemand anders wat te leren en een beetje van ons mee te geven. Wellicht iets voor in de toekomst, maar we hebben wel meer toekomstplannen hoor.’

Dirk: ‘Vorige week hebben we een e-book gelanceerd en er komt nog een nieuw e-book aan. Ook zijn we een masterclass aan het ontwikkelen. Maar op de lange termijn zouden we wel graag een begrip willen worden in de omgeving Tilburg. We willen wel graag in de omgeving blijven en lokale ondernemers helpen. Vooral ondernemen, dat is gewoon onze droom. Hard gas geven.’