‘De negatieve kant van social media in de klas wordt te vaak belicht’

Sanne van Mil is een 28-jarige docente en geeft al vier jaar lang met veel plezier les op een middelbare school genaamd het Vakcollege Eindhoven. Ze geeft de lessen ‘zorg en welzijn’ en ‘mens en dienstverlening’ aan verschillende klassen. Daarnaast is ze mentor van een klas. Zoals wellicht in iedere klas, wordt er ook in de klassen van mevrouw van Mil gebruik gemaakt van social media. Zelf is ze ook regelmatig online en denkt anders over het gebruik van social media in de klas dan haar collega’s.

We zitten in het lokaal waar mevrouw van Mil lesgeeft. Ze kijkt nog eens tevreden rond na het einde van haar lesdag, daarna lacht ze naar me en zegt: zullen we maar beginnen?

 Hoe denk jij over social media in de klas?
“De negatieve kant van social media wordt te vaak belicht. Ook in het onderwijs. Mijn collega’s zien veel beren op de weg als het gaat om het gebruik van social media. Ik zou het leuk vinden als we ook eens de kansen  kunnen zien van social media. Je kan zo veel meer doen met social media en het zou veel dingen makkelijker maken. Zo zou de school de leerlingen ook meer opdrachten omtrent social media kunnen geven, om eens naar de positieve kanten te kunnen kijken. Of een opdracht waar ze juist social media bij moeten gebruiken en ze er beter mee om leren gaan. Misschien dat dat juist
eventuele kansen kan bieden voor de leerlingen.”

In de klas wordt ook wel gebruik gemaakt van social media, mag dat?
“Nee, helaas niet… Bij ons op school is het de regel dat de leerlingen tijdens de lessen niet op de telefoons mogen en moeten in de kluisjes liggen. Ik ben natuurlijk jonger en zit dichter bij de generatie waar de leerlingen uit komen. Ook ik heb Facebook, Snapchat en Instagram net zoals de leerlingen. Mijn oudere collega’s zien de telefoon wel meer als een probleem, terwijl ik denk dat je de telefoon ook kunt inzetten als een beloning wanneer een leerling heel hard heeft gewerkt. Bijvoorbeeld als een leerling een uur hard heeft gewerkt en alle opdrachten af zijn, dan mogen ze tien minuten aan hun telefoon besteden. Veel docenten en collega’s zien dat nog niet in. Ik ben niet flauw met de telefoons in de klas, ik heb er geen strijd om. Als het kan pakken de leerlingen hun telefoon natuurlijk wel, maar wanneer ik vraag om de telefoon op te bergen, doen ze dat ook. Als het te gek wordt, en ze de telefoon niet opbergen, leveren ze hem even bij me in. Vaak komt het niet zo ver. Ik spreek de leerlingen aan en leg uit dat ze misbruik maken van de situatie omdat ze bij mij wel de telefoon bij zich mogen hebben. Als dit te vaak voor komt, dan komt de telefoon voortaan ook bij mij de les niet meer in. Sommige leerkrachten hebben hier wel veel strijd om. Zij moeten continu vragen of leerlingen hun telefoon willen opbergen. Zo gaat er een groot deel van de lestijd verloren. Door de telefoon als beloning in te zetten denk ik dat er wel minder tijd verloren zou gaan en de leerlingen tussendoor ook minder snel op hun telefoon zullen kijken.”

Hoe ga je om met het gebruik van social media in de klas?
“Als voorbeeld zijn we nu met de eerste klas bezig met een lesbrief ‘wijs online’. We gaan met leerlingen in gesprek over wat je wel en niet op internet en op social media hoort te doen. Leerlingen gaan meer nadenken over wat gepast is. Ik denk dat het goed is dat we dit doen. We moeten zo veel mogelijk in gesprek gaan. Maar natuurlijk moeten docenten ook opletten wat er allemaal gebeurt. Het is niet zo dat er een verschil is hoe de brugklas met social media om gaat en de vierde klas. De vierde klas is misschien nog wel onverstandiger en doen meer dingen om erbij te horen of het vriendje te krijgen dat ze willen. Met deze leerlingen zou je bijvoorbeeld vaker in gesprek moeten gaan.
Er zijn tot nu toe nog geen leerlingen naar me toe gekomen die iets raars op social media hebben meegemaakt, maar ik heb zo’n ontzettend goede band met mijn leerlingen dat ik er zeker van ben dat ze naar me toe zullen komen met problemen.”

Wat voor veranderingen in de social media zou je op scholen willen zien?
“Het zou voor de leerlingen misschien ook wel makkelijker zijn als ze hun docenten een Whatsappje zouden kunnen sturen als ze nog met een vraag zitten, maar wij mogen absoluut geen appcontact met de leerlingen hebben. Ik denk dat de tijd van het e-mailen, vooral voor de generatie waarin mijn leerlingen nu zitten geweest is. Ze gebruiken echt alleen nog hun mobiele telefoon. Ziekmeldingen zouden ook via bijvoorbeeld Whatsapp moeten kunnen. Hoe fijn zou het zijn als de school een Whatsappaccount

zou hebben voor ziekmeldingen? Ouders hoeven alleen nog een appje te sturen en dat scheelt zo veel telefoontjes, tijd en geld. Dringende vragen kunnen sneller beantwoord worden dan. Ik denk dat we social media misschien ook meer moeten stimuleren. Misschien kunnen we er wel wat uit halen. We moeten meer kijken naar de mogelijkheden die er zijn en niet naar de slechte onderdelen ervan. We moeten met z’n allen ook het nut in zien van social media en dat wordt nog te weinig gedaan”.