Blijf trouw aan jezelf, en blijf altijd geloofwaardig.

Floor-Anne van Vliet (36) is docente aan het TBL te Oss. Daar geeft ze al bijna acht jaar les aan leerlingen, om zo bijna ieder jaar musicals en theater van niets tot voorstelling te brengen. Floor-Anne heeft aan het conservatorium gestudeerd. Ze heeft daar 5 jaar Klassieke Zang gedaan.

Floor-Anne is van mening dat zingen nooit los staat van een verhaal. “Verhalen vertel je het leukst in de vorm van muziektheater of musicals. Dus zo heb ik het gecombineerd.”

Foto: Floor-Anne poseert trots onder de groepsfoto van één van haar producties, Cinderella (2017)

Geschiedenis

Toen Floor-Anne twaalf was wilde ze één van twee dingen worden: Kraamverzorgster of zangeres. Haar vader was regisseur en toen Floor-Anne klein was ging ze altijd mee met haar vader naar zijn voorstellingen, dus theater zat al in haar bloed. De moeder van Floor-Anne was bevriend met de beroemde musicalzangeres Maaike Widdershoven. Toen Maaike een keer op bezoek was bij de familie van Floor-Anne, hoorde ze het twaalfjarige meisje zingen. Maaike was zo onder de indruk dat ze Floor-Anne heeft meegenomen naar de zanglerares van Maaike, in Utrecht. Daar mocht Floor-Anne toen voorzingen. “Als je eenmaal te horen krijgt dat je talent hebt, dan wil je daar – zeker als je jong bent – in door” vertelt ze.

Samen met de studenten van het TBL staat Floor-Anne vrijwel jaarlijks in het Theater de Lievekamp. Ze heeft Nederlandse producties geregisseerd als Foxtrot & De Engel van Amsterdam , maar ook vertaalde musicals als Hairspray en Cinderella.

 

Wat is nou het leukste aan musicals?

“Het leukste vind ik het gehele proces met jonge mensen, van het begin tot aan de première” vertelt Floor-Anne. “Ik vind het fantastisch te zien hoe kinderen groeien in de rol maar ook persoonlijk, hoe de kinderen zich steeds meer durven en ontwikkelen. Dat is het leukte aan het pedagogische deel.” Ook vertelt ze hoe het fantastisch is om vanaf een kale auditieruimte met één persoon ineens een half jaar, of een jaar later, in een vol theater te zijn met de gehele productie geregeld. Van geluid tot aan kostuums, van orkest tot geluidseffecten. Iedereen die weet wat ze moeten doen.

“Het mooiste is dat je met z’n allen iets creëert, van een script tot een levende productie.”

Zelf heeft Floor-Anne ook ervaring in het spelen van musicals.

“De allerleukste productie waar ik zelf in heb gespeeld was Villa Johanna, met muziek van Joop Stokkermans. Ik had toen een hoofdrol, naast diezelfde Maaike Widdershoven. Dat was dus heel gaaf.”

De leukste musical die ze zelf heeft mogen regisseren was Pippin in 2017. “Vooral omdat we dat zelf helemaal hebben herschreven. Ik had ook vooral het gevoel dat we die musical met de hele groep leerlingen hebben gemaakt.”

 

De toekomst

Als budget niet meetelt weet Floor-Anne met zekerheid welke productie ze zou willen uitvoeren.

“Het is echt eens wens van mij om de midzomernachtsdroom van William Shakespeare helemaal te herschrijven. Ook in muziektheatervorm, heel spectaculair. Het liefst met een heel groot orkest,  een heel groot ballet, heel veel tekstschrijvers die het helemaal naar deze tijd kunnen schrijven, samen met de liedjes”

Maar lang niet alles is rozengeur en maneschijn. Want hoewel er veel interesse voor is, wordt het toetreden tot de muziekwereld via studies steeds lastiger. Als Floor-Anne in deze tijd opnieuw zou mogen kiezen voor opleiding en baan, weet ze niet zeker of ze hetzelfde pad zou nemen.

“In deze tijd zou ik niet meer voor dezelfde carrière kiezen. Vooral omdat op het conservatorium in mijn tijd nog veel leerlingen werden aangenomen. Nu worden er zoiets van 5 aangenomen van de 500 auditanten. Het is echt heel zwaar. Ik zie ook steeds meer mensen om me heen ook andere studies eromheen doen omdat ze het gewoon toch niet redden.”

Verder vertelt Floor-Anne dat er tegenwoordig heel veel wordt geautomatiseerd. Daarnaast worden er veel acteurs en actrices worden gevraagd voor hoofdrollen die helemaal geen opleiding hebben gedaan maar heel beroemd zijn van de TV.

“Het is gewoon een heel moeilijke business momenteel. Behalve, als je het kan combineren zoals ik heb gedaan. Ik ben met musicals het onderwijs in gedoken en kan er nu heel goed van leven.”

 

Advies

Floor-Anne heeft wel advies voor de mensen die er alsnog voor willen gaan.

“Als je heel veel talent en potentie hebt zou ik zeggen: Ga er helemaal voor! Maar als je bang bent dat je op de grens ligt, kijk dan eens naar een tweede studiekeuze en of je in het amateurcircuit heel veel zou kunnen doen want daar is echt heel veel te beleven. Maar als je er wel helemaal voor gaat, blijf waarachtig. Dat is het belangrijkste. Blijf trouw aan jezelf, en blijf altijd geloofwaardig. Niet alleen als mens, maar ook als personage.”

In November 2019 staat Floor-Anne weer in theater de Lievekamp. Daar zal ze samen met de musicalgroep van het TBL schitteren in de nieuwe productie Fame. Ondertussen is ze al weer hard bezig met de repetities.

 

 

Door Cas van Asseldonk