‘Modetrends zijn de vertaling van wat er gebeurt in de wereld’

1720pasfoto

Iedereen kent het wel: ’s ochtends voor je kledingkast staan om te kijken wat je aan moet deze dag. Je hebt van alles, maar nét niet wat helemaal van nu is. Je wil toch weer mooi voor de dag komen en er goed uitzien. Carla van den Puttelaar, oprichter en hoofdredacteur van vakblad Kleur & Stijl, weet er alles van. Zij helpt mensen graag het beste uit zichzelf te halen en mooier te maken.


Door: Willemijn de Vette

 

In maart 2006 kwam het eerste nummer van Kleur & Stijl uit. Op de eerste Landelijke Ontmoetingsdag voor Image Consultants (LOIC) presenteerde Carla Kleur & Stijl.  ‘Ongeveer negentig procent van de bezoekers nam gelijk een abonnement dus toen ging het als een lopend vuurtje.’

Kleur & Stijl is een magazine voor de imago branche, modestyling en beauty en verschijnt vier keer per jaar. Door middel van Kleur & Stijl deelt zij haar passie met haar mede image consultants. Omdat Van den Puttelaar veel ervaring heeft op verschillende vlakken probeert zij altijd te zoeken naar de perfecte balans tussen kleuren en stijlen. ‘Wat heb je nodig zodat het ook helemaal klopt, het plaatje. Daar ga ik naar op zoek.’

7785597746_7c1971e0fb_q

Dat proces begint nadat de kleding wordt gepresenteerd op de catwalk. Daar wordt een trend voor het eerst neergezet, zegt Carla. ‘Je hebt natuurlijk de grote fashionshows in Milaan, New York en Parijs. Daar zetten de designers een belangrijke trend neer. Sommige spreken aan, sommige niet. Deze krijgen dan ook geen opvolging. De designs zijn altijd een vertaling van wat er gebeurt in de wereld. Je ziet nu bijvoorbeeld veel aandacht voor natuurlijke designs. Natuur is sowieso altijd wel een inspiratiebron geweest voor designers maar je ziet het nu wel heel erg.’ Dit slaat bijvoorbeeld op de klimaatverandering, waar mensen zich langzamerhand bewust van worden. ‘Dus veel bloemen en blaadjes. We worden ons bewust dat de aarde niet onuitputtelijk is. Dat is ook de werking van zo’n wereldwijd gevoel van mensen dat door een designer in kleding wordt verwerkt.’

Als kapper, visagist en schoonheidsspeciallist heeft Carla altijd vakbladen gelezen. Zo houd je jezelf op de hoogte van wat er gebeurt in de branche. Toen zij image consultant werd, was er voor dat vak nog geen vakblad. ‘Dit vond ik gek dus ben ik het zelf gaan doen.’ Het blad is elke keer weer goed gevuld met de nieuwste trends, tips, interviews en veel meer. De inspiratie haalt Carla uit verschillende bronnen. ‘Ik word heel erg geïnspireerd door de mensen die ik ontmoet. Mensen die iets fantastisch doen, een specialiteit hebben. Dat inspireert mij weer om daar een stuk over te schrijven. Maar natuurlijk ook wat er in de markt gebeurt en beweegt, de nieuwste trends, dat houd ik in de gaten en daar schrijf ik dan over.’

Volgens Carla duurt het minimaal 5 jaar voordat dat een trend een beetje door zet. ‘Het moet wennen bij het publiek. ‘Neem bijvoorbeeld de broeken. Ze worden weer wat wijder en losser. Mensen moeten hier weer even aan wennen maar als driekwart van Nederland er in loopt vinden we het allemaal weer leuk. En wat je nu ook gaat zien, is dat nu juist de imperfectie meer gewaardeerd wordt. Zoals een mouwtje waar nog wat rafels aan zitten.’

 

Niet alleen de rafels zijn een groeiende trend, ook fluweel en velvet en de kragen komen weer terug. ‘Het heeft allemaal te maken met het teruggrijpen naar de jaren waar het rijkdom centraal stond maar wat toch ook een hele romantische periode is geweest. In die tijden ging het goed, dat is nu nog niet het geval. Het gaat wel beter, maar nog niet goed. Er zijn veel mensen die in onzekerheid leven, zoals mensen die met weinig moeten rondkomen, hun baan verloren zijn en er zijn natuurlijk veel vluchtelingen nu.’ De mode reflecteert dat als tegenreactie. Er zijn altijd meerdere trends, vertelt Carla, en er is nu dus ook een sobere variant op komst. ‘Dit zijn veel basic outfits waar alles wat ruimer en wijder zit. Kleding dat iets meer verhullend is. Wat ook heel opvallend is, is dat niet altijd alles meer aan een gender gebonden is. Man of vrouw, het maakt niet uit. Een winkelketen in London, Selfridges, heeft al een collectie “gender free”. Wij denken nog heel erg in hokjes maar de twintigers van nu hebben een hele andere kijk daarop en daarom begint die trend nu ook op te komen.’

5894145601_4f1ee0ae20_z

 

Trend of niet, sommige dingen staan niet iedereen. Het belangrijkste is volgens Carla dat je weet wat je wil uitstralen. Als zij iemand moet kleden is dat het eerste wat zij wil weten. ‘Je kijkt altijd of het past bij iemand zijn persoonlijkheid, vaak zie je dat ook terug in hoe iemand zich kleed. Bescheiden, uitbundig, sportief of noem maar op. Dat kan ook een momentopname zijn, dus moet je altijd checken wat diegene wil uitstralen met zijn kleding. Wat wil diegene bereiken? Wil die mensen overtuigen? Wil die juist heel toegankelijk zijn? Al die dingen bepalen de kleur, vorm en stof. Dus weten wat je uit wil stralen is heel belangrijk.’