‘Voor mij zit de innovatie niet in de muziek zelf, maar in de manier waarop het gebracht wordt’

Bron: Niels de Vries

“Het is voortaan mogelijk om overdag en op zondagen te feesten. Mensen zijn steeds meer op zoek naar een ‘community’ dan alleen naar goede muziek”, laat Nick van Dijk (24) weten. Veel mensen zijn van mening dat er een grote innovatieve ontwikkeling speelt op het gebied van muziek. Hierover in gesprek met Nick van Dijk. Hij is een dj en laatstejaars student van de studie Music Management bij het HKU. Naast zijn opleiding loopt hij stage bij het evenementenbureau Het Klassiek en heeft hij een eigen evenementenbureau genaamd Fade Blank opgericht om ervaring op te doen in zijn toekomstige werkveld. Hij is vrijwel elk weekend wel te vinden op innovatieve evenementen zoals Into the Woods waaraan hij heeft meegeholpen of evenementen die hij met Fade Blank heeft georganiseerd.

 Waar ligt de oorsprong van de innovatieve muziek en wat maakt het innovatief?

“Er zijn ontelbaar verschillende genres in de muziek die op hun eigen manier innovatief genoemd kunnen worden. Voor mij zit de innovatie echter niet in de muziek zelf, maar in de manier waarop het aan het publiek ten gehore wordt gebracht.

Het muziekgenre waar ik me op richt met mijn evenementen is een mix tussen dub, house en techno. Deze muziekstromingen zijn op zichzelf niet altijd innovatief, de oorsprong ligt namelijk al in de ein jaren zeventig/begin jaren tachtig. Na de val van de muur in Berlijn kreeg de muziek een enorme boost in de Duitse hoofdstad en ontstond er een elektronische clubcultuur die nergens op de wereld zó aanwezig was als in het stadslandschap. Op deze plaats werd het feesten steeds meer een toeristisch aspect van de stad en staan alle clubs elk weekend stampvol in Berlijn. Hierdoor werd het ook steeds meer mogelijk om overdag te feesten in 24-uursfeesten en werden langere dj-sets vaker een feit.”

 Hoe bent u in de wereld van innovatieve muziekevenementen terecht gekomen?

“Een paar jaar geleden werd ik door een vriend op de hoogte gebracht van een evenement in Amsterdam genaamd Awakenings. Ik kocht een kaartje en ging met de trein naar de grote stad. Na een geweldige nacht begon ik me steeds meer, voornamelijk door middel van internet, te verdiepen

in verschillende muziekstromingen zoals house, techno maar ook allerlei andere substromingen in de elektronische muziek. Ik kwam op deze manier in aanraking met de DJ Ostgut Ton, en hun eigen techno-instituut Berghain. Ik was net achttien  toen ik naar deze club ging en maandelijks naar Berlijn trok om de muziek mee te krijgen.

Toen ik een studie moest kiezen koos ik voor een muziekrichting en kwam ik erachter dat ik steeds meer wilde gaan doen in evenementen industrie. Toen ontstond Fade Blank, mijn eigen concept waarmee ik probeer deze elektronische muziek een groter fenomeen te maken in Amsterdam.”

 Groeit de populariteit van de innovatieve muziek?

“Jazeker, zo heeft nachtclub De School in Amsterdam de hele uitgaanscultuur van Amsterdam op zijn kop gegooid. Mensen konden vanaf nu vaker en langer op stap en er werd steeds meer met nieuwe muziekstromingen geëxperimenteerd.”

 Zijn deze innovatieve evenementen populair in het buitenland?

“De manier van evenementen organiseren met langere settijden en kleinere artiesten is tot nu toe eigenlijk alleen in Duitsland en Nederland echt groot. Dit is namelijk ook

afhankelijk van het beleid van de gemeente wat betreft openingstijden. In Duitsland en Nederland zijn er veel clubs met een 24-uurs vergunning. Dit betekent dat zij 24 uur per dag open mogen zijn. Dit zorgt ervoor dat er langere evenementen gehouden kunnen worden met langere dj-sets. In het buitenland, met name in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, zijn er hele strikte openingstijden waardoor de clubcultuur die we in Nederland en Duitsland kennen niet echt kan ontstaan.

Wat betreft de artiesten: natuurlijk is niet iedere dj gemaakt voor ellenlange sets. We zien dan ook dat de echte marathon dj’s zoals Ben Klock, Marcel Dettmann, DVS!, Dr. Rubinstein, Kobsil en Somewhen allemaal afkomstig zijn uit Duitsland. Nederland kent enige grootheden zoals ROD (ook bekend als Benny Rodgrigues), Speedy J, Sandrien en Job Jobse.”

Wie komt er op dit soort evenementen af?

“Mensen die urenlang willen dansen op elektronische muziek zijn vaak op zoek naar een moment om uit de saaie sleur van het dagelijks leven te komen. Ze zijn vaak sociaal, open, maar willen vooral zichzelf zijn. De oorsprong van housescene komt dan ook uit de gayscene van Chicago. Op de dansvloer is iedereen gelijk, niemand te gek, en doen status en geld er totaal niet meer toe.

Mijn doelgroep is dan ook niet heel duidelijk te definiëren in concrete cijfers. Ik zie allerlei soorten mensen: advocaten, modeontwerpers, acteurs maar ook mensen die hun geld bij elkaar rapen om in het weekend de club weer in te kunnen. Het zijn vooral mensen die vrij zijn van geest, behoefte hebben aan een kring waarin ze zichzelf kunnen zijn en houden van dansen en sociaal contact.”