Make Oss great again

Fotografie: Sanne Pellegrom

In het stadshart van Oss vindt vanavond, maandag 13 maart, ‘You’re the (b)Oss – Laat je stem horen over het Osse centrum’ plaats. Een avond waar jongeren tussen de 18 en 26 jaar uit Gemeente Oss hun stem kunnen laten horen over het centrum. Dit, omdat we de stem van deze doelgroep missen, Oss sterke kanten heeft, maar op heel veel vlakken nog kan verbeteren én verbetering nodig heeft als we naar de toekomst kijken.

(Door: Luca de Louw)

Politiek met een kleine p

Presentator Pol Muffels geeft de kick-off: ‘’Vanavond gaan we het niet hebben over politiek met een grote p, maar politiek met een kleine p.’’ Oftewel, dichterbij onszelf: Wat mis je in het Osse (stads)centrum? Wat moet er vooral blijven? Wat moet er veranderd en/of verwezenlijkt worden? Hierover wordt vanavond flink gebrainstormd in een informele sfeer. Wat duidelijk is, is dat er iets moet gebeuren om de jeugd in Oss te houden en het voor hen aantrekkelijker te maken.

‘’Als we ons als ‘Osse centrum’ willen onderscheiden, moeten we juist niet voor de grote ketens gaan.’’

Shop till you drop in Oss?

Akelig weinig mensen steken hun hand op wanneer de stelling ‘winkelen doe ik in het Osse stadscentrum’ op het publiek wordt afgevuurd. Xander Wingens: ‘’Dat ligt simpelweg aan het aanbod en de verscheidenheid van de winkels. Als je het hebt over winkels die jongeren aantrekken, dan zouden hier bijvoorbeeld een Zara, H&M of Primark moeten zitten.’’ Hier wordt vanuit de andere kant van de ruimte op gereageerd: ‘’Als we ons als Osse centrum willen onderscheiden, moeten we juist niet voor de grote ketens gaan. Osse ondernemers moeten gestimuleerd worden om unieke en apartere winkels te openen.’’ Chiel van de Camp: ‘’Ik denk dat we eerst mensen moeten trekken met grotere ketens. Als ze dan eenmaal hier zijn lopen ze ook binnen bij de kleinere winkeltjes. Dat is hoe die ook weer kunnen overleven.’’

‘’Er is best wel een podium voor om hier in Oss een unieke onderneming op te zetten.’’

Out of the box

Een winkel zoals het Osse ‘Mencave’ wordt genoemd als voorbeeld van zo’n unieke winkel. ‘’Daar kun je ook nog een biertje drinken, waardoor je langer blijft hangen en misschien ook wel meer koopt. Het is een beleving.’’ Sigi van Doorn (kroegbaas Café Rebel): ‘’Er is best wel een podium om hier in Oss een unieke onderneming op te zetten, omdat we deze hier nog niet veel terugzien. Je mag soms best gek denken.‘’  Een andere aanwezige, Anouk Luers, zegt daarentegen dat zij het jammer vind, dat wanneer er juist iets unieks in Oss geopend wordt er onderling al bijna een soort weddenschap wordt gemaakt over hoelang het stand zal houden. Luuk van der Wielen: ‘’Ik zou heel graag een eigen onderneming starten, maar van de huurprijs in het Osse centrum sla je gewoon steil achterover. Dat zijn onmogelijke prijzen voor beginnende ondernemingen.’’ De huurprijzen in het Osse centrum laten dalen zou een eventuele oplossing kunnen zijn om beginnende ondernemingen aan te trekken, maar ook om leegstand tegen te gaan. Centrummanager Jack van Lieshout: ‘’Wij starten binnenkort met een campagne die ‘Mijn Droomwinkel’ heet, waarin we jonge ondernemers hun idee voor een onderneming laten pitchen. Met als hoofdprijs: de kans op een plek in ’t Gengske om dit op te zetten.’’

Fotografie: Bianca Hoegee

 ‘’In Oss ga je niet winkelen voor de gezelligheid. Den Bosch is relatief dichtbij, dan ga ik liever daarheen.’’

Oud geeft goede vibe

Een aantal mensen geven aan dat deze straat samen met de Peperstraat veel karakter heeft gekregen. ‘’Als je bijvoorbeeld door ’t Gengske loopt dan heb je echt het idee dat je door een historisch stukje Oss loopt.’’ Ton Kemkens (Patrionium ‘restauratie en exploitatie van authentiek vastgoed’) laat weten dat het karakter dat in deze straten is aangebracht, ook een mogelijkheid is voor de rest van het centrum, ‘’maar dan hebben we wel vernieuwde jonge ideeën nodig. Taskforce is er voor het centrum om winkels in te vullen met initiatieven van jullie, dus schroom niet.’’ Lonne de Graaf mist de sfeer en het karakter van de binnenstad ook. ‘’In Oss ga je niet winkelen voor de gezelligheid. Den Bosch is relatief dichtbij, dan ga ik liever daarheen.’’ Muziek zou ook een factor kunnen spelen in de sfeerversterking van het centrum. Dagelijks muziek door de speakers, zoals bijvoorbeeld met Kerst en Sinterklaas.

‘’Make Oss great again!’’

Wat is Oss?

Jorn de Boer mist een stukje identiteit aan de stad. ‘’Ik denk dat het ook een kwestie is van Citymarketing om publiek te krijgen.’’ De centrummanager is het met hem eens dat er op dit gebied veel te winnen valt. Iemand komt met het idee van een filmpje waarin alle bijzondere en positieve kanten van (het) Oss(e) (centrum) worden uitvergroot, ‘Laten zien wat we in huis hebben!‘. ‘’Make Oss Great Again!’’, roept Jorn met een knipoog naar het promotiefilmpje van Nederland wat Lubach voor Amerika maakte.

 

Fotografie: Sanne Pellegrom

Een kloddertje roze hier…

‘Niet naar het centrum gaan’ blijkt verband te hebben met de uitstraling van het centrum. ‘’Ik mis wat kleur in het centrum, als je dit in de stad zou brengen in de vorm van kunst, maar ook door middel van meer groen zou het al veel aantrekkelijker worden. Als ik nu door Oss loop, heb ik er zo’n grijs idee bij. Als het dan regent, wil ik al hélemaal niet in het Osse centrum zijn’’, zegt Anouk. Een stadstuin wordt ook genoemd. Luuk van der Wielen: “Een stadstuin waar je op een zondagmiddag lekker in de zon kunt zitten met een boekje of een flesje bier of wijn in de hand. Een plek waar je kunt chillen, maar ook een sportieve activiteit zou kunnen ondernemen. Een ontmoetingsplaats, maar dan buiten.’’

 

Fotografie: Simone Swinkels

Het UIThuis dé nieuwe hotspot van Oss?!

Zo’n ontmoetingsplaats, maar dan binnen, zou het UIThuis kunnen zijn. Jack van Lieshout: ‘’Initiatiefgroep UIThuis (man of 12) bestaande uit mensen uit de cultuursector, mensen uit het vastgoed, centrumondernemers etc. zijn op verkenning gegaan ‘Wat is nou goed om aan Oss toe te voegen?’’ Het UIThuis moet de spil van het Osse centrum gaan worden. Een plek waar dagelijks van alles te doen is op het gebied van educatie, cultuur en vermaak, volgens ‘Denktank’. De ideale locatie zou de plaats van het oude V&D pand kunnen zijn, want ook vanavond blijkt dit voor velen een doorn  in het oog te zijn in het centrum. Verschillende ideeën klinken voor de invulling van dit ‘huis’. Waaronder flex-werkplekken, een fijne studeerruimte met eet en drink-faciliteiten, een versmarkt (een ‘Foodland 2.0’ voor Oss?). Maar ook een leescafé (denk: Belcampo in Amsterdam): een ruimte waar gekletst wordt, gratis kranten liggen, maar ook boeken gelezen worden. Thomas van Vliet: ‘ In de ‘Berlin Mall’ is een soort centrale eetruimte met allemaal lange eettafels. Daaromheen zitten verschillende eet- en drinkgelegenheden. Zo kan iedereen eten waar hij of zij zin in heeft, maar toch samen. Ook probeer je zo eens wat anders en functioneert dit als een ontmoetingsplek.’’ In de vorm van vermaak zou er bijvoorbeeld een skatepark in kunnen komen. Skater Daan Princen: ‘’Dit dan samen met een skateshop en-café. Leuk voor jongeren, maar ook voor ouders met kinderen. De ouders het café in en de kinderen sportief de baan op.’’ Tevens wordt met het UIThuis natuurlijk weer veel werkgelegenheid gecreëerd.

Oss op het nachtnet van de NS?

‘Oss op het nachtnet van de NS aansluiten, ja of nee?’ deze vraag komt ook nog even voorbij. ‘’Als we het Osse centrum opgang willen krijgen, dan moet je geen uitgang gaan bieden naar andere steden. Het wordt dan alleen maar aantrekkelijker om weg te gaan. Voordat we naar dit soort dingen gaan kijken, moeten we hier eerst een goede basis leggen in het centrum’’, antwoord Sigi. Daar staat wel tegenover dat áls Osse jongeren in het weekend buiten Oss op stap gaan, zij weer vroeg de laatste trein terug moeten pakken, waardoor wonen in bijvoorbeeld Nijmegen of Den Bosch ook aantrekkelijker wordt dan hier blijven. Aansluiting op het nachtnet zou ook een stukje extra leefbaarheid bieden voor Ossenaren.

‘’Als ik zou zeggen ‘meer of minder Sigi?’ zou ik zeggen: ‘Meer, meer, meer!’’

Een Osse uitgaansstrip

‘’Als student ga je in het weekend ook vaak ergens anders naartoe om te stappen, terwijl juist veel (op kamers-wonende) studenten dan naar huis komen en juist hier uit zouden moeten kunnen gaan.’’ zegt Robin Reijers. Xander: ‘’Als ik zou zeggen meer of minder Sigi zou ik zeggen ‘Meer, Meer, Meer!’’ Voor jongeren is op dit moment, buiten de alternatievere tenten Café Lollipop en Café ’t Kaatje, (bijna) alleen café Rebel om op stap te gaan. Kroegbaas Rebel: ‘’Mensen kiezen er ook voor om op kamers te gaan, omdat daar natuurlijk veel meer aanbod is om te gaan stappen.’’ Hij geeft aan dat het ook meer zou uitnodigen om hier te blijven wonen voor jongeren als er bijvoorbeeld voor een niet al te dure prijs, kamers te huur zouden zijn in het centrum. ‘’Als er veel jeugd zou wonen zou dit ook een goede basis zijn voor een horecaonderneming. Het is alleen niet aantrekkelijk om hier in Oss een café of uitgaansgelegenheid te beginnen, omdat er maar weinig panden zijn die hier vergunning tot hebben.’’ Als we het hebben over vergunningen, zou het misschien ook helpen als de Gemeente flexibelere sluitingstijden zou hanteren voor Horecagelegenheden. Buiten dat, zou het ook een idee zijn de ‘Osse strip’ terug te brengen op de Eikenboomgaard of ergens anders. Of zoals Amber Doomernik van de Lollipop zegt: ‘’ ’Het zou leuk zijn als je in de aanloop straatjes naar het centrum wat meer horeca zou doen. De grotere straten van Oss, zoals de Heuvelstraat, voor de winkels. Bovendien moeten de mensen in het centrum van Oss begrijpen dat het centrum is om te ondernemen en je mag er óók wonen.’’ Café Rebel, gevestigd in het Osse centrum, is kortgeleden aangeklaagd wegens geluidsoverlast. Uit vele monden klinkt deze avond dat de mensen die in het Osse centrum wonen tegenover geluidsoverlast in het algemeen wat toleranter mogen zijn. ‘’Je kunt wel in het centrum willen wonen, maar dan moet je ook niet zeuren over geluidsoverlast. Dan kun je beter buiten het centrum gaan wonen,’’  zegt iemand anders.

Het was een vruchtbare- en geslaagde avond. Er waren zo’n 60 man aanwezig op ‘de zolder’ van het Stadshart. Velen durfden ook daadwerkelijk hun stem te laten hoor. Aan het einde van de avond werden er onder de deelenemende jongeren nog 20 waanzinnig dikke cadeaubonnen weggegeven van toffe plekken in Oss. Mede mogelijk gemaakt door onder andere Café Lollipop, Mencave, De Winkel Borrel en Eetbar, H32, Station Deluxe, CD Kiosk en MiCasa en meer. Verder was er nog een pizza-afterparty, New York Pizza Oss bezorgde maar liefst 16 flinke pizza’s, waar (bijna) niets meer van over bleef.

Fotografie: Bianca Hoegee

Thanks to:

Vormgeving: Robert de Bruyn (Maasland Communicatie/Uitgeverij)

(Deze avond werd georganiseerd door Luca de Louw in samenwerking met Bianca Hoegee, evenementen coördinator centrum Oss.)