Londens koffiebekertje op recycletour

Koffiebekertjes zijn een groot probleem voor het milieu in Londen. Daarom kunnen de bekertjes vanaf nu gerecycled worden. Milieuorganisatie Hubbub startte in april de Square Mile Challenge. In het centrum van Londen kunnen de inwoners hun koffiebekertje deponeren in de gele afvalbakken. Het werd een groot succes; in de eerste maand werd er al een half miljoen bekertjes gerecycled. Tot aan het einde van het jaar kunnen de bekertjes worden weggegooid in verschillende koffieketens en kantoren. Kate Watson vertelt ons meer over deze challenge.

 

Waarom hebben jullie gekozen voor koffiebekertjes en niet voor een ander product?

Bij Hubbub kiezen wij voor onderwerpen die de mensen al interessant vinden. Wij houden ons bezig met eten, mode, huizen en buurten. Milieu is een breed onderwerp waar mensen vaak bang voor zijn en dat ver van hen af staat. Daarom proberen wij het zo te brengen dat mensen zelf actie kunnen ondernemen. Het is belangrijk dat mensen hier iets uit kunnen halen, het kan voor hen voordeliger uitpakken. Ook zorgen we dat mensen het terug kunnen zien in bijvoorbeeld een product. Onder andere werken wij samen met McDonalds en Coca Cola. Deze bedrijven hebben ons benaderd omdat zij erachter kwamen dat koffiebekertjes een groot probleem zijn.

 

Wat is het doel van Hubbub bij de Square Mile Challenge?

We willen zoveel mogelijk mensen bereiken en hen erop attenderen om te recyclen. Door veel samen te werken met andere bedrijven hopen wij een groot netwerk te creëren.

 

Hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat dit onderwerp onder het publiek kwam?

Vorig jaar kwam er een aflevering in het BBC one programma Hugh’s War on Waste over koffiebekertjes. Hier werd het probleem voor het eerst publiekelijk besproken. Door dit programma werd er druk gelegd op verschillende koffieketens. Toen wij in april begonnen met deze challenge hebben we veel gebruik gemaakt van de media. Op de eerste dag van de actie hebben we een zangkoor bij Liverpool Street Station ingezet. Zij zongen zogenaamde koffieliedjes en gaven serenades aan de reizigers. Ook hebben we in de eerste twee weken bij de Bank of England een grote skyline van Londen gemaakt van koffiebekertjes. De skyline heeft ook nog bij St. Pauls Cathedral gestaan. Verder hebben we samengewerkt met veel kranten. Met social media hebben we 3,5 miljoen mensen bereikt.

 

Wat is de impact van koffiebekertjes op het milieu?

Veel mensen drinken koffie in de stad. Er worden per dag zeven miljoen koffiebekertjes weggegooid. In het VK heb je normaal afval en recyclebaar afval. Bij het recyclebaar afval vind je plastic, papier, blik en aluminium. Veel mensen, onder wie ik, denken dat wanneer je een koffiebekertje bij het recyclebaar afval deponeert dat het automatisch gerecycled wordt. De ketens waar wij mee samen werken kwamen erachter dat dit niet zo was. Het koffiebekertje heeft twee materialen: papier en plastic. Dit betekent dat je het niet in zijn geheel kan recyclen. Om dit kunnen doen is er een speciaal proces nodig.

 

Hoe gaat dat proces in zijn werk?

We werken samen met het bedrijf Simply Cups. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het recyclen van koffiebekertjes. De bakken worden opgehaald en vervolgens worden de bekertjes gereinigd en het afval dat er niet in hoort wordt gescheiden. Hierna volgen er twee recycleprocessen. Eerst worden de bekertjes met water gemengd waardoor het plastic zich scheidt van het papier. Dit kan gebruikt worden voor kartonproducten. Het plastic komt terecht bij het andere recyclebare plastic. Dit heet ‘fiber recovery’. Daarna worden de bekertjes compleet versnipperd en het plastic wat minder makkelijk te recyclen is, wordt bij ander plastic gevoegd waardoor je een nieuw soort materiaal krijgt. Hier kun je weer producten van maken, zoals dienbladen en tafels.

 

Maakt het uit waar je het bekertje vandaan haalt?

Nee, de bekertjes zijn eigenlijk allemaal van hetzelfde materiaal gemaakt. Behalve de bekertjes die biologisch afbreekbaar zijn. Dit is een ander soort bekertje dat op de composthoop terecht komt. Ze zijn niet recyclebaar want het bekertje breekt zichzelf grotendeels af. De overige bestanddelen blijven liggen en kunnen niet meer worden hergebruikt. Dit is niet erg maar in het VK hebben ze op het moment slechte infrastructuur waardoor de bekertjes op een stortplaats eindigen en niet biologisch afbreken.

 

De actie zal tot het einde van het jaar duren. Wat gaan jullie na deze actie doen?

Dat weet ik nog niet. Op het moment zijn wij hier druk mee bezig. We vinden het nu vooral belangrijk dat mensen zich ervan bewust worden en zelf in actie komen voor dit probleem. Dat is ook de reden waarom we ons focussen op een klein maar druk gebied, de Square Mile, zodat we kunnen kijken wat voor effect deze actie heeft. Als we te snel uitbreiden raken we de aandacht van het publiek kwijt. Het zal gauw normaal worden en dat is niet de bedoeling. We hopen natuurlijk verder te kunnen gaan met deze actie na dit jaar!

 

Voor meer informatie over de Square Mile Challenge en Hubbub, ga naar: http://www.squaremilechallenge.co.uk en https://www.hubbub.org.uk

-Vera Willers en Nina Beekenkamp