‘Leraren minder werkdruk, studenten verdienen extra centje’

EERSEL – Door de quarantaineplicht die corona met zich meebrengt, is de werkdruk voor docenten hoger dan ooit. Veel collega’s zitten noodgedwongen thuis, maar de lessen moeten doorgaan. International Business Management-student Anne Burgmans (19) plukt daar de vruchten van.  Ze werkt als invaldocent op verschillende middelbare scholen.

Anne is niet de enige die zich tijdens corona nuttig maakt in een ongebruikelijke functie. Er zijn in Nederland meer dan 2300 andere studenten die als invaldocent een extra centje verdienen. “Dankzij de hulp van mij en andere studenten krijgen de leerlingen gewoon les en kunnen leraren met een gerust hart uitzieken.”

Hoe ben je begonnen als invaldocent?

“Ik werd getipt door iemand die dit werk ook doet. Hij vertelde me dat er een concept was waarbij studenten, van welke opleiding dan ook, voor de klas mochten staan op middelbare scholen. Je mag zelf je beschikbaarheid doorgeven, dus alle vrije uren probeer ik voor de klas te staan. Het is voor docenten fijn om te weten dat hun leerlingen toch met de stof bezig zijn, alles is beter dan geen les. Ik wist dat het lerarentekort groot is momenteel en dat ze daarom mijn hulp wellicht ook goed kunnen gebruiken. Via Indeed heb ik gesolliciteerd. Ik word nu geplaatst en op scholen in mijn omgeving die een invaldocent nodig hebben.”

“Vanochtend gaf ik Grieks aan een 6- VWO-klas. Dat terwijl ik geen woord Grieks kan.”

Tot welke taken ben je bevoegd?

“Ik ben in de basis een invaldocent voor alle vakken behalve lichamelijke opvoeding. Dit betekent dat ik de lesuren opvang van docenten die zelf niet op school kunnen zijn doordat ze bijvoorbeeld in quarantaine zitten. De stof hoef ik niet te begrijpen, want tijdens de les is er meestal een live-chat met de vakdocent die inhoudelijke vragen kan beantwoorden. Ik ben er vooral om de leerlingen in toom te houden en om hen aan het werk te zetten.”

Ben je tegen problemen aangelopen?

“Ik ben niet echt tegen problemen aangelopen, maar het was in het begin wel wennen. Ik gaf laatst bijvoorbeeld Grieks aan een 6-vwo-klas. Ik heb een paar jaar geleden mijn havodiploma gehaald dus ik heb nog nooit een Grieks woord gezien. Dat was dus even spannend. Bovendien zijn 6-vwo’ers bijna net zo oud als ik. Dat was vooral voor de leerlingen een beetje gek, maar zodra ik aan het werk ging maakten onze leeftijden niks meer uit.”

Vinden leraren het moeilijk dat studenten zonder docentenopleiding lesgeven?

“Nee, helemaal niet. Ik heb het in ieder geval nog niet gemerkt. Ze zijn juist erg behulpzaam en relaxed. Voor de les sturen ze me de lesstof die ik door moet geven aan de leerlingen en voor de rest houden ze zich erbuiten.”

Is het misschien ook een voordeel dat de leeftijdskloof tussen jou en je leerlingen minder groot is?

“Ja, ik denk zeker dat dit ook in mijn voordeel werkt. Het klikt namelijk erg goed met eigenlijk alle leerlingen. Doordat er weinig leeftijdsverschil is, stellen ze zich ook meer open. Dat zorgt voor een vertrouwensband en dat is erg mooi om te zien. Ik had vorige week bijvoorbeeld een jongetje in de klas die zijn opa had verloren. Ik zag dat er iets met hem was, dus toen heb ik hem mee naar de gang genomen en hebben we er even over gepraat. Ik had van tevoren niet verwacht dat dat erbij zou komen kijken, maar ik vind het heel fijn om te merken dat de leerlingen die informatie aan mij toevertrouwen.”

Is het wat je ervan verwacht had?

“Ik had niet echt een verwachting. Ik hoopte vooral dat ik niet zou worden zoals mijn oude invaldocenten op de middelbare school. Die waren namelijk nogal saai en streng. Het is vooral wat je er zelf van maakt. Ik denk dat ik wel in de smaak val bij de leerlingen, dat hoop ik in ieder geval.”

Door het werk heeft Anne bewondering gekregen voor docenten. “Het is veel uitdagender dat ik van tevoren had gedacht. Ik vind het knap dat docenten dit iedere dag doen.”
Ondanks dat Anne het werk erg leuk vindt, blijft het voor haar een bijbaan. “Ik leer mijn mannetje te staan en voor groepen te spreken, dit kan ik goed toepassen op mijn eigen opleiding.”