‘Lekker eten is de norm. Een leuke avond uit, dat is het doel!’

Restaurant Wally in Nijmegen staat garant voor een heerlijke hamburger, maar het staat voor meer dan alleen die burger. “We verkopen geen hamburgers van €9,50, we verkopen een avondje uit voor €15,-”, aldus mede-eigenaar Daan Walschot.

Afbeeldingsresultaat voor daan walschot

Een hapje, een drankje, en een leuke avond voor 15 euro. Daar staat Wally voor. “De naam van het restaurant, Wally, is mijn bijnaam,” aldus Daan, die uitlegt dat het een verbastering is van zijn achternaam. Hij vervolgt: “Ik zit al een tijdje in de horeca. Om bij de laatste ‘bedrijfstransfer’ mijn naam mee te nemen, lag dus vrij voor de hand. Toen we het restaurant besloten te openen, maakte ik een Facebookpagina aan, en nodigde ik al mijn Facebookvrienden uit. Zo is mijn restaurant bekend geworden.”

 

De restaurantnaam ‘Wally’ zou je niet direct associëren met hamburgers, maar volgens Daan is dat geen enkel probleem. “Bij Nike denk ik aan sportkleding, niet zozeer een sportschoen. Ik zou graag een merk willen bouwen, en geen ‘burger verkopen’.”

De sleutel tot succes van het restaurant zit hem volgens Daan niet in één ding. “Wij hebben heel bewust een ‘single-cuisine’ gebouwd. Je hoeft de gast gewoonweg niet veel uit te leggen wat een goede burger is. En hoe die smaakt? ‘Gewoon’ lekker, punt!” Keuzestress wordt hierdoor weggenomen bij Wally in Nijmegen, omdat je alleen burgers kan kopen, Daan vervolgt: “Thuis koken wordt in het dagelijks, vaak drukke leven, als een ‘tijdverspilling’ gezien. Een ‘Knorr-achtige-maaltijd’ moet nog wel lukken, maar daar blijft het meestal ook bij. Dus als je die 15 euro kan missen voor een goede burger en een leuke avond, waarom niet?”

Afbeeldingsresultaat voor wally nijmegen

Een echte trend in de voedselindustrie is het biologische eten. Volgens Agro & Food, een bedrijf dat zich inzet om boeren duurzaam te laten produceren, is de verkoop van biologische producten de afgelopen 5 jaar verdubbeld. Men wordt steeds bewuster van wat ze eten, en houdt daar in zijn keuzes rekening mee. Ook daar speelt Wally uitermate sterk op in. “Duurzaamheid zit hem in meerdere facetten van het bedrijf; de betrokkenheid van de werknemers met de productie van onze ingrediënten, de energie die we gebruiken met het bedrijf maar ook de relaties met het personeel en de gasten.” Vooral de laatste twee zijn zeer belangrijk voor Wally. De vaste gasten worden niet voor niets ‘ereburgers’ genoemd. Ze willen daarom ook goed contact onderhouden met de ‘ereburgers’, zodat ze aan Wally gebonden blijven. Een duurzame relatie met de gasten dus. Daarnaast zou hij het liefst zo snel mogelijk al willen overstappen naar zonne-energie. Het personeel wordt ook erg betrokken bij bijvoorbeeld de inkoop van de producten. “Ze staan met hun ‘Wally-laarzen’ in de poep om naar de beste koeien te kijken”, zo verklaart Daan.

Afbeeldingsresultaat voor wally nijmegen

Er zijn natuurlijk genoeg restaurants in Nijmegen waar je voor relatief weinig geld, een goed bord eten kan halen. Veel studenten halen daar dan ook graag hun eten. Nu wordt er aan de andere kant van Nijmegen gewerkt aan een nieuw hamburgerrestaurant. Maar in Nijmegen heeft Wally op gebied van hamburgers, tot nu toe, weinig tot geen concurrentie. “Wij leggen de focus op meer dan alleen het product op het bord. Alle gasten ervaren een avond uit; Iedereen is een ambassadeur of recensent; ruiken, voelen, proeven, luisteren. Alles wat er gebeurd in het restaurant tijdens een bezoek heeft impact op de beleving van de gast. Ik zie het niet als een serieuze bedreiging, eerder als een leuke toevoeging voor de stad. Het gaat bij ons om de leuke avond uit!”, zo legt Daan uit.

De mensen die hamburgers niet eten omdat ze hamburgers ongezond vinden, laat Daan voor wat het is. “Dat gaat toch niet veranderen. De hamburger staat al 100 jaar als ‘fastfood’ op de kaart. Buiten dat heeft het ook met de opvoeding van het individu te maken. Als je vroeger één keer per week aardappels, groenten, vlees at, en 4 keer per week bij de ‘grote gele M’, zal je Wally denk ik duur vinden voor de ‘kwaliteit’. Dus dat oordeel laat ik aan hun zelf over.”

Momenteel wordt er gewerkt aan een tweede Wally-restaurant waar hotdogs centraal staan. Dat er meerdere vestigingen gaan komen is zijn droom. Wanneer is alleen nog even de vraag. “Ik hoop in januari het hotdogfiliaal te openen, maar ik vrees dat het maart gaat worden”, aldus Daan. “De tweede Wally komt drie deuren verderop. We willen comfort food serveren op hoogwaardige manier.” Het wordt de bedoeling dat deze twee restaurants elkaar gaan aanvullen. “Het hotdogfiliaal wordt een ‘counter-top-restaurant’ waar geen tafel-service is; je beslist als gast of je hem binnen opeet of ‘uit het vuistje’ buiten de deur”. In het hotdogrestaurant wordt trouwens geen alcohol verkocht. Zo legt Daan uit dat het hotdogrestaurant in het beginstadium voornamelijk een dagfunctie zal hebben, en de avond er later eventueel wordt bij getrokken.

Daan heeft ook ambities om vestigingen buiten Nijmegen te openen. “Ik wil op termijn wel een restaurant buiten Nijmegen openen. Dan wil ik het op maximaal een uurtje rijden, in een stad met meer dan 130.000 inwoners, Den Bosch bijvoorbeeld”. Hij wil dit, omdat hij betrokken wil blijven bij al de vestigingen, en de contacten met mijn personeel ook warm wil houden. “Als deze vestiging te ver weg zou liggen, zou het daar ten koste van gaan van het totaalproduct.” Om explosief uit te breiden, zijn hele grote investeringen noodzakelijk volgens hem. Op meerdere verschillende plaatsen in Nederland een restaurant te openen, staat niet direct op zijn planning. “Ik hecht veel waarde aan de relatie met de werknemers. Ik weet niet of ik het over m’n hart zou kunnen verkrijgen om de betrokkenheid bij de restaurants en de bijbehorende teams te verlagen.”