“Je leeft voor jezelf, nooit voor je familie.”

Het is eind jaren ’90 als Frans Frederiks (beter bekend als Lange Frans) voor het eerst met Nederlandse hiphop in aanraking komt. Op de middelbare school luistert hij met een groep vrienden naar rap-cd’tjes, waarna hij besluit samen met zijn buurjongen Bart Zeilstra zelf muziek te gaan maken. Al snel groeit het duo uit tot de absolute bazen van de Nederlandse hiphopwereld: Lange Frans en Baas B.

“Toen ik Extince voor het eerst hoorde rappen dacht ik: dit is het aller coolste dat je kan doen. Ik had altijd wel muzikale aanleg, maar ik kon geen instrument spelen of zingen. Rap was dus voor mij een ideale uitkomst. We hadden toentertijd een groepje vrienden om ons heen waarmee we veel muziek luisterden: nummers van Vanilla Ice en MC Hammer enzo. Zegt je dat wat? Nou ja, daarna begonnen we wat te kutten met eigen rap, en kwamen we er al snel achter dat Bart (Baas B, red.) handig was met computermuziek. Een paar jaar later hadden we ons eigen demo-studiootje en toen was het balletje gaan rollen.”

Toen je ongeveer even oud was als onze lezers, besloot je te stoppen met je studie en jezelf volledig aan muziek te wijden. Hoe reageerden je ouders hierop?

“Je leeft voor jezelf en nooit voor je familie. Kijk, m’n vader heeft vroeger keihard gestudeerd, en wilde eigenlijk altijd dat mijn broer en ik een universitaire opleiding zouden gaan doen. Dat hebben we allebei niet gedaan. Toen ik wilde stoppen met de studie bedrijfskunde was hij wel heel pragmatisch met me. Hij vond het goed, op voorwaarde dat als het binnen ‘n jaar niet zou lukken, ik terug naar school moest. Hij zag toen natuurlijk al wel dat het rappen de goede kant op ging, omdat ik er ook al wat knaken mee aan het verdienen was. Ik vond dat toen een eerlijke deal en daar hebben we elkaar de hand op geschud. Sindsdien is het toch de goede kant op gegaan, haha.”

Iedereen weet dat Lange Frans en Baas B al een tijdje geen duo meer zijn. Jullie breuk zorgde voor veel commotie. Hoe heb jij dat toen zelf ervaren?

“Kijk het is heel simpel. We hadden samen een bedrijf opgebouwd, en op een gegeven moment kreeg Bart een burn-out en wilde hij ermee stoppen. Ik kon dat toen niet accepteren, want we hadden samen zoveel opgebouwd en van de ene op de andere dag wilde hij er mee ophouden. Ik vond dat moeilijk, nog steeds eigenlijk. Daarom hebben we al tien jaar geen contact meer.”

Stilte.

“Het gaat zoals het gaat, en dit is typisch zo’n situatie. Jij hebt vast ook wel mensen waar je vroeger wat mee deed maar nu nul contact meer mee hebt.”

Ja.

“Nou, precies.”

Inmiddels heb je een gezin. Ervaar je wel eens moeilijkheden met het combineren van jouw carrière met een gezinsleven?

“Mijn vrouw wist wie ik was toen ik met haar trouwde. Mijn kinderen weten niet beter dan dat papa muziek maakt en in het weekend optreedt. Mijn zoon is inmiddels negen, mijn dochter zes en zij ervaren het niet echt bewust, ofzo. Iemand anders z’n papa is misschien bakker of postbode, en ik maak muziek: zo is het gewoon. Kijk, ze zijn oud en wijs genoeg om te begrijpen dat ik met m’n kop op tv kom en dat als we in het winkelcentrum zijn mensen op de foto willen. Natuurlijk is er altijd wel iemand die iets niet leuks online zet of iets van je vindt maar wij kunnen best wat hebben, we zijn geen watjes. ”

En andersom? Ben je als artiest veranderd door het vaderschap?

“Een kind opvoeden is een extra baan die je er bij krijgt; het kost gewoon ontzettend veel tijd en moeite, maar dat is voor iedereen met kinderen zo. Daarin verschil ik niet met de glazenwasser die ik hier net voorbij zie rijden. Mensen hebben vaak het idee dat mensen die op tv komen of bekend zijn anders zijn, dat ze op een roze wolk boven Hilversum wonen waar het nooit regent. Ik zie mezelf gewoon als dienstverlener. Met mijn muziek verleen ik een dienst, toch? Meer is het niet voor mij. Het is super mooi en fijn dat ik dit kan doen, maar het is ook gewoon een stukje arbeid.”

Je hebt in je carrière met veel artiesten samen mogen werken. Van wie heb je het meest opgestoken?

“Bij Thé Lau vond ik het heel tof om mee te mogen kijken in de keuken. Hoe hij zijn teksten en boeken schreef vond ik ontzettend speciaal, maar uiteindelijk heeft elke artiest wel kleine dingetjes waar je wat van kan leren. Ook bijvoorbeeld van Esko en Josylvio kan ik weer wat moderne opneemtechnieken leren. Iedereen heeft zijn eigen manier waarmee je kan variëren.”

Lil´ Kleine kwam vroeger regelmatig bij jullie in de studio kijken, omdat hij zelf ook rapper wilde worden. Wat vind je van de manier waarop hij zich heeft ontwikkeld?

“Hij heeft goed opgelet al die jaren, haha. We hebben nu weinig contact meer, maar vanaf een afstand vind ik dat hij het niet onverdienstelijk doet.”

Tot slot: wat is je advies voor onze lezers?

“Misschien deze – hij is niet van mezelf, maar van Jim Carrey – hij zegt: in je leven ga je altijd een paar keer falen. Het gaat wel eens goed, maar ook wel eens fout. Ben je dat met me eens of niet? Het is een wisselwerking. Waarom zou je dan niet het risico nemen om iets te doen wat je gewoon leuk vind. Falen gaat sowieso gebeuren: faal dan maar in iets wat je leuk vind om te doen.”

 

Door: Sam Dictus

Vond je dit een tof bericht? Kijk dan ook:

Goede muziek is doordachte kunst

“Muziek is ondergewaardeerd zijn”