Kunst en creativiteit: een verrijking voor jezelf


“Creativiteit is een verrijking voor jezelf, als je het mij vraagt mag je echt heel hard in je handjes knijpen dat je hier in Nederland kunt zingen, acteren, kunst kunt maken en dát je beroep mag noemen”. Dat vindt Melanie Leeflang, afgestuurd aan Codarts muziektheater in Rotterdam. Ze verteld over haar ervaringen in de theaterwereld en het belang van kunst en creativiteit.

Hoe is je passie voor theater ontstaan?

Ik heb mijn havo gehaald op de Theaterhavo in Rotterdam. In het laatste jaar van de havo bedacht ik mij pas dat ik echt wat met theater wilde doen. De jaren ervoor schatte ik de kans niet groot in om van theater mijn beroep te kunnen maken. Na het behalen van mijn havo ben ik toch terecht gekomen op een conservatorium in Rotterdam; Codarts.

Waarom heb je gekozen om van theater je beroep te maken, zeker als je al twijfels had?

Ik ben er zelf van overtuigd dat het niet uitmaakt welk vak je wilt beoefenen, als je maar de passie en discipline hebt om ergens in te groeien en daar alles voor wilt doen. Dat is denk ik ook de enige manier om aan werk te komen. De banen liggen voor mijn vak inderdaad niet voor het oprapen. Je moet veel meer je eigen werk creëren. Maar ik geloof erin dat je altijd wel kunt rondkomen in de theaterwereld als je maar creatief genoeg bent in het creëren van je eigen werk.

De Volkskrant heeft onlangs een artikel geschreven waarin vermeld wordt dat de kans om werkloos te worden in de kunst- en cultuursector twee keer zo groot is dan bij de rest van werkend Nederland. Beangstigt dit je? Merk je dat het lastig is om een vaste baan te vinden in je vak?

Bron: https://www.volkskrant.nl/binnenland/advies-zo-moeten-kunstenaars-en-andere-mensen-met-creatieve-beroepen-meer-gaan-verdienen~a4537512/

Nee, dit beangstigd mij niet. De eerste drieënhalf jaar van mijn studie heb ik mij veel afgevraagd of ik wel werk ging vinden. Tijdens mijn opleiding op Codarts heb ik niet echt de kans gehad om ernaast te werken. Toen heb eigenlijk pas echt ervaren hoe het is om geen werk te hebben en een ‘arm kunstenaarsleven’ te leiden. Na het afstuderen heb ik gekozen om eerst als basis in de horeca te gaan werken, ik heb zanglessen gegeven en werd gevraagd voor een bandje. Van alleen kunst kun je inderdaad heel moeilijk leven. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel mogelijk is om rond te kunnen komen.

Sinds 2015 is er veel bezuinigd op het gebied van kunst en cultuur, heb jij dit zelf gemerkt?

Ja, wat ik zelf heb gemerkt is dat er een aantal theatergezelschappen in Nederland waren die geen subsidie meer kregen. Een belangrijk onderdeel van mijn opleiding was de stage in het vierde leerjaar. Een aantal klasgenoten van mij kregen een stageplek toegewezen, maar daarbij bleek uiteindelijk dat de stageplekken geen financiering meer toegewezen kregen waardoor de voorstellingen en daarmee ook de stages niet meer door konden gaan. Dit is natuurlijk heel zuur voor de mensen die stage zouden gaan lopen, maar nog veel zuurder als je als afgestudeerde acteur bij zo’n theatergezelschap wordt aangenomen en je hoort twee maanden voordat je tour gaat beginnen dat er geen geld is. Je doet als acteur namelijk bijna een jaar van tevoren auditie en als je wordt aangenomen moet je de hele periode vrijhouden tot aan de tour. Als dan blijkt dat een show wordt gecanceld heb je als acteur echt een probleem.

Komend jaar, en dit jaar ook al, gaat er weer meer geïnvesteerd worden in kunst en cultuur. Als jij mocht bepalen waar het geld binnen kunst en cultuur naartoe ging, waar zou het dan naartoe gaan? En waar zou je precies in willen investeren?

Wat ik zelf op het moment het meest frustrerend vind is dat veel er gezelschappen zijn die wél voorstellingen willen maken maar op het randje balanceren van failliet gaan. Als noodoplossing nemen zij in plaats van afgestudeerde acteurs alleen maar stagiaires aan. Een stagiair is een stuk goedkoper dan een afgestudeerd acteur. En dat terwijl er maar een jaar ervaring tussen zit. Voor nieuwe, net afgestudeerde acteurs is het daarom heel moeilijk om werk te vinden.

Ik zou dus graag willen dat jonge, net afgestudeerde acteurs en zangers meer steun krijgen. Dat wordt nu ook wel steeds meer gedaan. Er zijn bijvoorbeeld al plekken beschikbaar gesteld in Rotterdam bij het Maastheater. Daar worden ruimtes aangeboden waar jonge makers eigen voorstellingen kunnen creëren. Ik denk dat het heel  belangrijk is dat net afgestudeerden zich kunnen blijven ontwikkelen.

Denk je dat het belangrijk is om te blijven investeren in kunst en cultuur, en zo ja/nee waarom?

Ik denk dat kunst en cultuur niet alleen belangrijk is voor de mensen die dat zelf beoefenen. Het zorgt namelijk ook voor ontspanning en het verbind mensen met elkaar. De financiering van een jeugdtheatergezelschap kan bijvoorbeeld ook heel goed zijn voor de ontwikkeling van kinderen, zelfs als zij later niets met theater/kunst en cultuur willen doen. Kunst en cultuur is op allerlei vlakken voor heel veel mensen belangrijk.

Hoe belangrijk is creativiteit voor jou, waar uit zich dat in?

Er is niets anders waar ik zo goed in zou willen worden. Als je het talent hebt en je wilt het graag en je woont hier in Nederland, dan mag je heel dankbaar zijn dat je hier de kans hebt om dat te ontwikkelen. Op reis kwam ik ook veel mensen tegen die talent hadden maar er simpelweg niet zomaar mee verder konden. Je hebt namelijk niet overal een conservatorium zoals hier. Als je het mij vraagt mag je echt heel hard in je handjes knijpen dat je hier in Nederland kunt zingen, acteren en kunst kunt maken en dát je beroep mag noemen.

Hoe belangrijk denk je dat creativiteit voor anderen is?

Creativiteit komt puur vanuit jezelf en  is daarmee een manier om jezelf te uitten en te ontwikkelen. Je kunt jezelf er echt mee verrijken.

Creatieve mensen zijn vaak  bereid om dingen vanaf een andere kant te bekijken en kunnen in dat opzicht heel verfrissend zijn in de maatschappij.

 

Wat was het dieptepunt met betrekking tot theater in 2017?

Dat er met name in de musicalwereld vaak acteurs worden gekozen op basis van hun naam of prijsklasse in plaats van hun kwaliteiten.

Ook artikelen in het nieuws over regisseurs die grensoverschrijdend gedrag vertonen, dat vind ik heftig omdat dit de mensen zijn waar je zo tegenop kijkt en waar jij je werk vandaan zult moeten halen.

Wat is jouw hoogtepunt?

Voor mijzelf was het mijn hele afstudeerjaar en wat daarna gebeurde. Ik kreeg de kans om een afstudeervoorstelling te maken wat gefinancierd werd door school. Ook werd ik gevraagd om te zingen in een band, daarmee hebben we opgetreden op de parade en in een club. Hiermee had ik meteen een betaalde baan waar ik erg blij mee ben vooral omdat ik er niet naar op zoek was.

 

Door: Floortje Steigenga