Koolhydraatarm is niet streng “Heb je trek in chocola? Prima!”

 

In een druk café in Amsterdam zit Carlo Kool, eigenaar van Supersnel Gezond, een platform voor snelle en gezonde recepten, waar de focus onder andere ligt op koolhydraatarm. Met de toenemende populariteit voor koolhydraatarm eten groeit zijn site mee.

 

schermafbeelding-2016-12-14-om-17-55-00Je site begon ooit als naslagwerk om je eigen recepten bij te houden. Wanneer besloot je er een website van te maken die toegankelijk is voor anderen?

“Ik ben hier viereneenhalf jaar geleden mee begonnen. Dat kantelpunt kwam denk ik na zo’n jaartje. Ik begon door te krijgen dat de bezoekersaantallen stegen en dat ik het wel leuk vond Nog een half jaar later had ik besloten dat ik hierin verder wilde.”

Dus vooral de bezoekersaantallen waren de aanleiding tot het maken van de site zoals deze nu is?

“Ja! Ik kom officieel uit de IT, had je mij vijf jaar geleden gevraagd: ‘Ik ga een website maken met allemaal lekkere recepten, denk je dat daar markt voor is?’ Dan had ik je denk ik uitgelachen. Maar die markt is er dus wel. Ik denk ook wel dat ik het voordeel heb dat ik een IT-achtergrond heb, de website is goed ingericht, ik snap hoe google werkt en dat soort dingen, dus dat scheelt.”

Had je verwacht zoveel bereik te krijgen met je site en via Facebook?

“Ik vind het nog reuze meevallen eigenlijk, want ik zit nu op 8.000 volgers op Facebook. Maar als ik dan weer kijk naar de website, dat is wel een hele grote, deze heeft ongeveer 200.000 unieke bezoekers per maand. Als ik dat wegzet tegen mijn concurrenten dan behoor ik wel tot de top.”

Je recepten zijn binnen vijftien minuten te maken, een nieuwe definitie van Fast Food. Waarom heb je hiervoor gekozen?

“Toen ik zelf net begon was ik gewoon een luie IT-er, ik had overgewicht, huidklachten, ik was in de regel altijd moe en had geen energie. Ik vind het leuk, gezond eten, als dat een aantal voordelen oplevert, maar ik ga echt geen uren in de keuken staan en moeilijk doen. Dus toen heb ik de regel voor mezelf bedacht, dan ga ik recepten bedenken die binnen vijftien minuten te doen zijn.”

Waarom besloot je na de site ook een boek vol recepten te maken?

“Geen idee. Mijn boek heb ik nu 3 jaar. Toen ik drie jaar geleden met het idee kwam zeiden een aantal mensen ook tegen mij, ‘welke recepten ga je er dan in zetten?’ Die van m’n website, was mijn antwoord. ‘Ja, dat wil toch niemand kopen.’ Nee, maar ik heb er ook nog wat leuke dingen bij geschreven , dingen die ik had geleerd met coaching, training dat soort dingen. Zoals: hoe krijg je nog meer energie door te denken, wat zijn nou interessante dingen om te weten, allemaal leuke details. Dus ik dacht dan ga ik dat aanvullen bovenop de recepten. Mijn vrienden dachten: die gast is gek. Maar dat boek dat loopt dus echt goed. Een van mijn motto’s is dus ook: test het zelf.”

Wat is volgens jou het grootste verschil tussen het koolhydraatarme dieet en, bijvoorbeeld, een Sonja Bakker-dieet?

“Het grootste onderscheid tussen dit dieet en al die andere diëten is dat het rekening houdt met de balans hoe je producten eet. Heel veel groenten en fruit mag, en eigenlijk is het de regel: datgeen moet je altijd meer eten dan al het andere. zit hem in de koolhydraatrijke producten zoals brood, pasta, rijst, aardappelen, etc. Die eet je met een koolhydraatarmdieet niet of heel erg weinig. Heb je trek in chocola? Prima! Wanneer je het maar compenseert met genoeg groente en fruit. Ik verbied niks. Dat is het grote voordeel. Rijst en vlees compenseer je met twee keer zoveel groente. Het moet altijd in verhouding blijven staan. Dat zorgt er voor dat overeten eigenlijk niet mogelijk is. Als je veel rijst en vlees wil eten moet je twee keer zo veel groenten eten, dat is niet te doen. Groente kan je bij wijze van spreken onbeperkt eten. Alle diëten hebben ontzettend veel gemeen, groente als basis. Bij mijn gerechten nemen groenten wel de overhand. Hierdoor zie je heel veel koolhydraatarme gerechten terug.”

De hype rondom het koolhydraatarm eten op het moment heeft bijgedragen aan je populariteit. Dus een beetje geluk van de hype komt er wel bij kijken. Hoe kijk je hier zelf tegenaan?

“Eerlijk gezegd, had ik geen categorie koolhydraatarm totdat ik ineens doorkreeg dat er wel zo’n 50.00 tot 60.000 zoekacties op koolhydraatarm per maand waren. Toen ik hier achter kwam heb ik een categorie koolhydraatarm op mijn site toegevoegd. Dus elk recept dat ik al had dat koolhydraatarm is, kon ik daar onder hangen. Dat is eigenlijk wat ik gedaan heb. Dus ook om die markt aan te speken. Koolhydraatarm eten is een hele populaire markt. Mensen die mij vinden, vinden mij op 1: koolhydraatarme recepten, 2: gezonde recepten en volgens mij is groene smoothies nummer 3.”

Waar haal je de inspiratie voor je recepten vandaan?

“Inspiratie haal ik vooral online en in restaurants. Alleen het is nagenoeg onmogelijk om ze één op één over te nemen, doordat die verhouding zo specifiek is van meer groenten dan de rest en geen koolhydraten met vis en vlees. En het moet ook nog eens binnen 15 minuten. Dus ook qua tijd moet ik sleutelen. In de regel gaat dat goed. Maar als het echt niet lekker is of als ik twijfel dan komt het niet op de site. Alleen de gerechten die ik zelf zou serveren als iemand bij mij komt eten komen op de website.”

Door Inge Fransen VA16