Jonge kledingontwerpers zetten Oss op de kaart

Oss is volledig in creatieve bloei. Ondanks de vele leegstand in het centrum is er veel meer ruimte gekomen voor nieuwe ondernemingen. Kijk bijvoorbeeld naar de vintageroute die is ontstaan in Oss. Winkels als Misceaup waar je allerlei vintage spullen kunt kopen, of R44 die van gerecyclet materiaal allerlei nieuwe voorwerpen creëren. Naast de verkoop van vintagespullen heeft de kledingbranche in Oss ook een flinke boost gekregen.

Er zijn verschillende kleding-, of beter gezegd streetwearmerken, ontstaan. Allen opgestart door Osse jongeren in de leeftijd 17 tot en met 20. Deze kledingmerken zijn ontstaan in de tweede helft van 2017 en zijn dus nog vrij klein. Er is veel progressie geweest als je kijkt naar de afgelopen paar maanden. Ze brengen veel kleding uit en pakken grote aantallen volgers op social media. Vooral op Instagram doen ze het goed onder de Osse jeugd. De een is wat groter dan de andere en het is de moeite waard om de kleinere merken een groter podium te geven.

Het begon met het merk Wolfy Streetwear. Een alternatief kledingmerk ontstaan uit een dj-duo genaamd YungWolves. Dit duo bestaat uit de 18-jarige David Bouwman en 20-jarige Tieme Posthumus: twee jonge rebelse en gretige boys. Dat is ook waar de naam voor staat. Ze zijn begonnen in december 2016 met Wolfy, ze hebben toen een flinke pauze genomen en zijn daarna in de zomer van 2017 weer opgestaan. Wolfy was in eerste instantie bedoelt als merchandise voor het dj-duo, uiteindelijk hebben ze kleding op hun eerste plek gezet, in plaats van muziek. Wolfy is begonnen met

@wolfystreetwear

 

een lijn shirtjes in het zwart en in het geel. Hierop stond de naam in een beestachtig lettertype op de borst gedrukt. David is bij Wolfy verantwoordelijk voor de designs. ‘’Ik haal vooral veel inspiratie uit mijn Tumblr timeline. Oh ja, en het merk Vetements.’’ Tieme is vooral bezig met de economische kant en de bouw van hun website. ‘’Ja, die website, die moet er nu wel echt gaan komen!’’, vertelt hij lachend.

@boeuf__

Ongeveer een maand later was er BŒUF. Een label opgericht in Oktober 2017 door de  Turks/Nederlandse jongens Han Karahisarli en Batuhan Akcay, beide 17 jaar oud. In november lanceerde ze hun eerste lijn t-shirts: shirts in beige, bordeauxrood en zwart kleur met midden op de borst de Franse naam geprint. ‘’Het logo BŒUF is simpelweg een lettertype dat ons aansprak. Het ziet er chique en stijlvol tegelijkertijd uit’’, vertelt Han uit.  Ze uiten hun kunst door hun product basic te houden en veel aandacht te vestigen op de naam. BŒUF viel ook op door hun aparte naam, waarbij veel mensen door de letter ‘Œ’ moeite hebben om het uit te spreken. Han: ‘’Het woord ‘BŒUF’ heeft in Frankrijk meerdere betekenissen: beer, rund, rundvlees, os, etc. Wij associëren ons met de betekenis: ‘beer’. Het komt dan ook van het spreekwoord ‘Fort comme un BŒUF.’ Dit staat voor: Zo sterk als een beer. Wij zelf hebben ook veel kracht en willen zo hoog mogelijk eindigen en hiervoor vechten tot het eind.’’

@kilojouleclothing

Later in de herfst kwam het skate/streetwear merk Kilojoule Clothing op de markt. Dit merk is ontstaan uit skategroep Bussel Skate Crew (BSC), een groep skateboarders die door de afgelopen jaren flink gegroeid is. Binnen hun kleding focussen ze zich vooral op fel kleurgebruik, de kleding moet stralen in alle soorten kleuren. Bovendien moet hun kleding uniseks zijn. Naast de naam hebben ze een bliksemschicht emoji als trademark, deze staat voor de energie die zij produceren tijdens hun werkproces. Het woord kilojoule gaat qua betekenis gepaard met de bliksemschicht, beide staan symbool voor een groep met veel energie. Hun kleding is compleet door de skatecultuur ontstaan. In deze cultuur is kunst een groot ding. De mannen van Kilojoule zijn de afgelopen jaren steeds dieper in die kunst gedoken, totdat er in oktober 2017 een eigen visie op deze kunst ontstond. Die visie vertalen ze in hun kleding. De graphics worden vaak als absurd en surrealistisch gezien, twee dingen waar de eigenaren zich compleet in kunnen vinden.

@raveclothin.g

 Het laatste merk dat zich aansloot in deze stroom van nieuwe creatievelingen, is het merk Rave Clothing. Met de zeventienjarige Vera Smolenaers als eigenares is dit het enige merk in vrouwelijke handen. Misschien ook wel het meest gewaagde bedrijf hiertussen; ze heeft het in haar eentje opgezet. ‘’Het was altijd een soort droom om een kledingmerk te starten, ik had er alleen nooit geld voor. Uiteindelijk heeft mijn moeder erin kunnen investeren, maar dan moest er wel werk aan de winkel komen.’’ Volgens Vera is de naam niet super moeilijk bedacht, ze husselde met de letters van haar naam en kwam al snel uit op het woord Rave. Dat woord staat natuurlijk voor een dik feest waar fanatiek gedanst wordt op elektronische muziek, voornamelijk met optredens van dj’s. Iedereen houdt van feesten en daarom was het extra mooi om dit parallel te trekken met haar kleding. Haar inspiratie voor het logo was het beeld op een hartmonitor. Iets wat je in no time opmerkt als je haar kleding ziet.

Alle merken zijn nog erg jong, net als de eigenaren. Dit weerhoudt ze echter niet om zo hard mogelijk te werken aan hun brand. Daarnaast zitten al deze ondernemers vol met ambitie. Vera: ‘’Na deze shirtjes komt gelijk een nieuwe lijn, die ligt al klaar. Ik moet alleen eerst zien deze shirtjes te verkopen.’’ Zij wil Rave zo groot mogelijk laten worden, maar zet er niet de volle druk op. ‘’Het moet natuurlijk leuk blijven.’’ De mannen van Kilojoule staan sinds kort ingeschreven bij de kamer van koophandel, dit helpt hun erbij om het net even wat serieuzer aan te pakken en zorgt ervoor dat zonder problemen hun gang kunnen gaan bij het maken van kleding. Ze willen dan ook zoveel mogelijk kleding maken, zodat bijna niemand in hetzelfde t-shirt of dezelfde hoodie rondloopt. Kilojoule wil daarnaast een blog openen waarop ze hun gedachtes kunnen delen met de jeugd. Bovendien willen ze feesten organiseren om te zorgen dat de alternatieve jeugd in Oss een plek heeft om los te gaan. Ook BŒUF gaat lekker en de boys zijn van plan deze lijn door te trekken. ‘’We zijn naar Istanbul gegaan om daar te kijken hoe textielindustrie en kledingproductie eraan toe gaat. In mei ga ik nog een keer terug’’, vertelt Karahisarli. David van Wolfy is bezig met hun kledinglijn voor de lente/zomer. Tieme stopt zijn energie in de website die binnenkort online gaat. De mannen zijn druk bezig om Wolfy te veranderen in een movement. Een movement waarin jongeren zich kunnen ontplooien over wie zij zijn en wat ze willen bereiken in hun leven. ‘’Het collectief Smib uit Amsterdam is hier een goed voorbeeld van’’, zegt David.

De vier merken zien elkaar niet echt als concurrenten. Vrijwel elke eigenaar is positief over het andere merk. Kilojoule maakt dan ook hele andere kleding dan BŒUF en Wolfy maakt weer hele andere t-shirts dan Rave Clothing. Om Oss qua kleding op de kaart te zetten is het belangrijk dat deze merken hun eigen ding blijven doen; het moet niet gezien worden als een wedstrijd. Het maken van winst is op dit moment ook niet reëel voor deze merken. Ze maken kleding en stoppen de winst weer in een nieuwe collectie. Voor nu zijn deze merken er om Osse cultuur te versterken en om via die route te groeien in de fashionwereld. Han Karahisarli: ‘’Let’s make a fashionhype in Oss!’’

Door: Daan Princen