´Je moet jezelf onderscheiden´

Ruud in zijn studio in Boxmeer

Een eigen onderneming hebben, klinkt hartstikke leuk. Zelf beslissen wat je doet, en hoe veel of met wie je werkt.  Toch zit er ook een andere kant aan: je bent niet altijd zeker van je inkomen en er komt een hele hoop geregel bij kijken. Ruud Kempen (27) is al acht jaar actief in de ondernemerswereld en vertelt over zijn ervaringen.

 

Wat doe je precies voor werk?

“Met mijn reclamebureau Fresh Next pak ik de complete uitstraling van bedrijven aan.  Ik  ontwerp dus niet alleen het logo, maar eigenlijk het hele imago van een bedrijf, van website tot interieur. Hierbij kijk ik naar hoe het bedrijf zich naar zijn doelgroep wil presenteren en bedenk daar vervolgens een uitstraling bij. Het concept en ontwerp maak ik zelf, en daarnaast schakel ik andere bedrijven in om het te realiseren en zo tot een mooi totaalproduct te komen.”

 

Wanneer besloot je een eigen bedrijf te beginnen en hoe ging dat in zijn werk?

“Ik ontwierp destijds al regelmatig logo’s of andere kleine dingen voor bijvoorbeeld verenigingen. Op een gegeven moment wilde ik daar liever geld aan verdienen dan altijd genoegen te moeten nemen met een boekenbon en een applausje. En om echte facturen te mogen opstellen, moet je ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Eigenlijk ging het dus een beetje vanzelf. Ik was  pas achttien en nog bezig met school, ik woonde bij mijn ouders, dus ik was niet afhankelijk van het inkomen. Het was toen meer een soort van bijbaantje. Alles wat ik verdiende was mooi meegenomen.”

 

Ben je tegen problemen aangelopen bij het opstarten van je bedrijf?

“Het duurt even voordat je serieus genomen wordt. Je moet jezelf eerst bewijzen, pas dan word je echt geaccepteerd in de ondernemerswereld. Dat merk ik ook bij ondernemers om me heen: het is moeilijk om een klantenkring op te bouwen. Dat verschilt natuurlijk ook per werkveld; ik krijg vaak kleinere projecten, zoals een flyer ontwerpen en laten drukken. Het moeilijke is om telkens nieuwe opdrachten te vinden en continue aan het werk te zijn. Als klanten helemaal tevreden zijn met hun nieuwe logo en uitstraling, zijn ze meestal voor de komende jaren klaar, op wat kleinere opdrachten tussendoor na. Ondernemers in een ander vakgebied hebben vaste opdrachtgevers, of moeten harder werken om een grotere opdracht binnen te halen, maar kunnen daar vervolgens wel  langer mee aan het werk.”

 

Waar kun je potentiële klanten vinden?

“Je kunt eerst je eigen netwerk uitputten: je kent veel meer mensen dan je denkt. Je begint bijvoorbeeld bij verenigingen waar je vroeger zelf bij hebt gezeten, familie, kennissen, of kennissen van kennissen. Veel  van die mensen hebben een eigen bedrijf, of een functie bij een bedrijf waardoor je op die manier binnen kan komen. Dan ga je eens een keer samen koffie drinken. Het gaat er eigenlijk vooral om dat mensen weten wat je doet en dat ze je weten te vinden.
Verder zit ik bij drie netwerkclubs met andere ondernemers. Eén van die clubs bestaat alleen maar uit ondernemers uit een ander werkveld, waardoor je elkaar niet in de weg loopt, maar juist opdrachten voor elkaar kunt binnenhalen. Dat doen we ook bij de andere clubs, waar wel ook bijvoorbeeld drukkerijen en reclamebureaus bij zitten. Het zijn ambassadeurs van je eigen bedrijf, als het ware. Als zij kansen zien, spelen ze daarop in en proberen ze voor mij te regelen dat ik een mooie ingang bij een bedrijf heb. En dat doe ik andersom natuurlijk ook voor hen.”

 

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel kleine ondernemingen. Hoe zorg je er voor dat een klant jou kiest?

“Het is belangrijk om jezelf te onderscheiden. Ik heb een achtergrond als grafisch ontwerper, maar heb ook gewerkt in de e-commerce en de belettering. Dat is eigenlijk iets unieks, hier in de regio. In de meeste gevallen zou een klant zelf naar verschillende bedrijven toe moeten stappen. Wij doen dat voor de klant, en dankzij de samenwerking met andere bedrijven kun je bij ons terecht voor het totaalproduct.”
“Met dat onderscheid moet je echt aan de gang blijven. Zo ben ik zelf begonnen met bloggen: ik schrijf over verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld nieuwe producten. Hier mee laat je aan de klant zien dat je innovatief bent en jezelf onderscheidt van collega-ondernemers.”

 

Het klinkt alsof het allemaal erg goed gaat met je bedrijf. Heb je het altijd naar je zin gehad?

“Nee, zeker niet. Toen ik met mijn bedrijf begon, nam ik ook wat minder leuke opdrachten aan. Klanten vroegen me dan om ‘effe een logootje te ontwerpen’, als het maar niet te duur was. Op een gegeven moment ging dat vervelen, en was voor mij de uitdaging weg. Ik had er geen plezier meer in. Ik heb toen nog getwijfeld om het te zoeken in een andere loopbaan: een eigen horeca-onderneming. Uiteindelijk besloot ik toch om mijn bedrijf nieuw leven in te blazen. Een nieuwe naam, een nieuw concept. Vanaf toen nam ik ook alleen ‘echte’ opdrachten aan, van klanten die waarde hechten aan mijn werk. ‘Effe een logootje ontwerpen’ doe ik niet meer. Ik verdiep me in het bedrijf en de doelgroep, en ontwerp liever het totaalplaatje van een bedrijf. Ik sta voor kwaliteit en een fatsoenlijk product, maar wel tegenover een eerlijke prijs. Op deze manier bouw je een klantenkring op die je vak serieus neemt.”

 

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

“Een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd, is het behouden van je focus. Niet teveel zijsprongen maken. Ondernemen is hartstikke leuk, en zelf ben ik een creatieveling: ik bedenk elke week wel een gloednieuw ondernemersplan. In het begin dook  ik daar met al mijn enthousiasme meteen bovenop. Voor je het weet sta je dan twintig balletjes tegelijk hoog te houden, en dat lukt gewoonweg niet. Blijf bij je concept, en begin aan zo min mogelijk zijtakken voordat je alles goed op orde hebt. Dan pas kun je  gaan denken of je er iets bij wilt doen.”