Is de fietskoerier de toekomst?

Interview met Vincent Telgen, bedrijfsleider van Raas fietskoeriers in Tilburg.

Demi van Opstal, 13 december 2018, Tilburg

Je ziet het steeds vaker: de fiets in plaats van de bestelbus voor het vervoeren van pakketten. De twintig fietskoeriers van Raas racen elke dag door Tilburg en hebben al meer dan 250.000 poststukken en 80.000 pakketjes vervoerd sinds de oprichting zes jaar geleden. Bedrijfsleider Vincent Telgen: ‘’We zijn sneller, goedkoper én groener dan bestelbusjes.’’

De fietskoeriers van Raas zijn elke dag vroeg onderweg: om 8:00 uur staan ze al bij het postkantoor in de Hasseltstraat in Tilburg om de postbussen te legen voor die dag. Met een grote bos sleutels lopen ze rond om de goede post te pakken. Sleutel met rood etiketje is de postbus van dat advocatenkantoor… gevonden! Nog snel twee pakketten van achter halen en dan alles inpakken in de rugzak. Het is nog donker buiten dus de lichten op de bakfiets moeten aan. Helm op, handschoenen aan en opnieuw de kou in. De routes weten de koeriers uit hun hoofd: daar het zijstraatje Van Bylandthof in, daar het stoepje op en goed vooruitkijken. Yes! Het stoplicht springt al op groen, dat scheelt weer een paar minuten. Het is flink doortrappen, maar ook goed uitkijken. Niet iedereen steekt zijn hand uit of zet zijn richtingaanwijzer aan. Daar is de eerste stop al. Snel afstappen, de post in de brievenbus doen en weer door. Op naar de volgende stop.                                                   

Fietskoerier Davy aan het werk                   

Omdat er steeds meer besteld wordt en er dus meer pakketjes geleverd moeten worden, zal je de fietskoerier steeds vaker zien fietsen. Uit de Bewust Bezorgd test, een initiatief van onder andere Thuiswinkel.org, blijkt dat een fietskoerier wel drie tot vier keer minder CO2 uitstoot bij de totale bezorging dan een bestelbus. De fietskoerier wordt vooral ingezet voor de last mile, het laatste stuk van het vervoer naar de voordeur van de consument, en heeft dus helemaal geen CO2 uitstoot voor dit laatste stuk.

 

Raas(endsnel) in Tilburg

De fietskoeriers van Raas fietsen elke dag drie rondes van twee uur. In de ochtendronde brengen ze post en eventuele pakketten rond voor bedrijven in de binnenstad van Tilburg. In de middagronde bezorgen ze medicijnen bij klanten van een aantal apotheken in en rondom Tilburg, en ze halen post op bij bedrijven en pakketten bij webshops. De post versturen ze vervolgens en de pakketten brengen ze in de avondronde bij mensen thuis. ’’Die pakketten bezorgen we meer in het centrum. We krijgen namelijk een vergoeding van minder dan twee euro per pakketje. Als adressen te ver uit elkaar liggen verdienen we gewoon niet genoeg, want de afstanden zijn dan te groot’’, vertelt Telgen. Raas werkt ook samen met alle andere fietskoeriers in Nederland. ‘’Raas is een zelfstandig bedrijf, maar er is een samenwerkingsverband met alle andere fietskoeriers bedrijven in Nederland. Al die bedrijven hebben een groengas bus, waarmee ze elke ochtend naar Amersfoort rijden om pakketten uit te wisselen. Daar ligt het distributiecentrum van alle fietskoeriers in Nederland samen.’’

Groengas is de duurzame variant van aardgas. Door op groengas te rijden wordt minimaal 73% van de uitstoot van CO2 beperkt t.o.v. fossiel aardgas, blijkt uit cijfers van Groengas Nederland.

 

 

Lachend fietsen in de regen

‘’Onze koeriers maken meestal gebruik van fietsen, maar soms ook van een elektrische trike, een soort grote bakfiets, die we vooral gebruiken voor de pakketten. We hebben een grote variatie aan koeriers die rondfietsen, de leeftijden lopen uiteen van 16 tot 68 jaar.’’ Maar wat de koeriers van Raas allemaal gemeen hebben, is hun liefde voor het fietsen. Telgen: ‘’Ik ben best weleens verbaasd. Dan heeft het de hele ochtend geregend en komen ze terug, en dan zijn ze nog steeds blij want ze hebben weer lekker gefietst.’’

 

Fietskoerier Davy bezorgt post

Brandstof van de koeriers

‘’Fietskoeriers zijn milieuvriendelijker dan bestelbusjes’’, vertelt Telgen. ‘’Zeker in de stad rijdt een auto niet efficiënt, je moet de hele tijd stoppen en weer optrekken. Dat is schadelijk voor het milieu door de uitstoot en je verbruikt ook nog eens veel brandstof. We hebben hier wel altijd fruit en koeken klaar voor onze koeriers. Dat zou je de brandstof van de koeriers kunnen noemen’’, grapt Telgen. De klanten van Raas zijn ook enthousiast over het groene karakter van het bedrijf. ‘’Onze klanten vinden het groen zijn sympathiek en ze vinden het ook grappig als er zo’n fietskoerier binnenkomt.’’ Omdat het bedrijf wel rendabel wil blijven stijgen de prijzen niet, ook al zou de fietskoerier volgens Telgen best wat duurder mogen zijn. ‘’Wij zijn milieuvriendelijker, want onze first en last mile zijn groen, en daar willen mensen best meer voor betalen. Samengevat zijn we ook gewoon sneller en goedkoper dan een bestelbus.’’

 

Bestelbusjes rijden vaak op diesel en zorgen zo voor 40% van de fijnstofuitstoot van al het wegverkeer, blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van milieuorganisatie Natuur & Milieu

 

 

Beperkingen door de fiets

Toch heeft een fietskoerier ook beperkingen, vertelt Telgen. Het maximale gewicht van pakketten die de Raaskoeriers vervoeren is 10 kilo. Telgen: ‘’We hebben soms een klant met pakketten van 18 kilo. Dat is op de fiets gewoon niet te doen.’’ Verder kan de grootte van de pakketten ook problemen geven. ‘’De maximale maat is 40 bij 40 bij 60 centimeter, dat is al best groot. Als alle pakketten zo groot zijn, kun je als fietskoerier niet veel pakketten meenemen. Je hebt per pakket maar een kleine winstmarge dus dan is het bij veel grote pakketten niet rendabel te krijgen.’’

 

Steeds meer en steeds sneller

Telgen ziet bij Raas een verschuiving van post naar pakketjes en daar heeft het bedrijf zich al goed op voorbereid: er is een tweede trike besteld (zie foto). Telgen: ‘’Je ziet het steeds meer in de hele maatschappij: steeds meer bestellen en het liefst zo snel mogelijk ontvangen.’’ De missie van Raas is Tilburg verduurzamen. Dat zou ook kunnen door meer elektrische voertuigen te gebruiken, de trike van het bedrijf wordt ook elektrisch ondersteund. Toch zit Telgen in een dilemma: ‘’De trikes zijn handiger voor het bezorgen van pakketten, omdat je er meer pakketten in kwijt kan dan in een gewone bakfiets. Maar de koeriers vinden het fietsen juist leuk en zo’n trike is minder ‘echt’ fietsen. Dan krijg je een ander type koerier, want ze hebben er dan gewoon minder plezier in.’’

                                           De elektrische trike van Raas

Zullen de fietskoeriers de busjes ooit helemaal vervangen? ‘’Dat niet’’, vertelt Telgen, ‘’maar op een gegeven moment mag je gewoon de stad niet meer in met een benzine of diesel auto, dat moeten dan bijvoorbeeld elektrische voertuigen of fietsen zijn. Er zullen toch altijd wel busjes blijven, onder andere voor de grote pakketten. Ik verwacht dat er zeker wel meer fietskoeriers zullen zijn in de toekomst.’’ Telgen lacht en zegt: ‘’En ik hoop dat wij als Raas fietskoeriers dat dan vooral gaan regelen.’’         

 

   

 

Vincent Telgen, bedrijfsleider van Raas fietskoeriers in Tilburg