Van internationaal naar hyperlokaal

voedsel uit de omgeving

Van bakmixen tot vlees, van ijs tot thee, producten uit de omgeving zijn in. Niet alleen de lokale britteproducten zijn in, ook het ondernemerschap wordt steeds populairder.

Cynthia Verwei (foto, rechts) speelde in op die trends en zette een concept op: ‘Farm I See’, de natuurlijke apotheker in uw regio. Bij binnenkomst in de winkel valt, naast de variëteit aan producten, de grote brommende koelkasten die achter de toonbank staan, op. Melk, groente, chocolade, bakmixen etc. en dat allemaal uit de omgeving.
Onder het genot van een ‘lokaal theetje’ vertelt Cynthia over haar winkel en de lokale producten.

De leegstaande apotheek is nu veranderd in een zogeheten pop-upstore. Maar hoe is zij op het idee gekomen?
“Het was heel stom eigenlijk”, zegt ze lachend.  “We vonden dat er iets moest gebeuren met deze ruimte, omdat de apotheek al zo lang leegstond. Onderling hoorde we dat heel veel ondernemers iets met het pand wilden.” Ze besloten de krachten samen te bundelen en kwamen zo uit op dit concept. “We zijn gaan brainstormen met de vraag: wat is nou leuk. Gezonde voeding is heel erg belangrijk tegenwoordig, dus zo zijn we een beetje op de streekproducten gekomen. Er wordt heel bewust nagedacht over de producten. Denk daarbij aan chocolade, dat wordt uiteraard nooit gezond, maar door minder suikers toe te voegen en geen conserveringsmiddelen erin te verwerken wordt het een stuk gezonder. Evenals het ijs wat wij verkopen, het blijft ongezond, maar er zit een bewust verhaal achter en het is ambachtelijke bereid. ”

Waarom de keuze voor lokale producten?
“Hier in de omgeving Midden-Delfland heb je heel veel mooie lokale producten en we hadden zoiets van: waarom zou je producten van ver weg halen als je het ook in de buurt hebt. Een andere reden is dat je weet waar alles vandaan komt. Het is allemaal gezond, behalve bier dan want dat is niet per definitie gezond.” Ook vindt Cynthia dat je de lokale ondernemers moet ondersteunen.

“We hadden in het begin gelijk al mensen die interesse hadden en die het leuk vonden. We zijn nu nog steeds af en toe opzoek naar wat nieuwe inbreng.” Maar met 21 leveranciers, die allemaal een eigen stukje in de winkel hebben en meerdere producten verkopen, oogt de winkel vol genoeg.

De producten in de winkel moeten aan bepaalde eisen voldoen en één daarvan is dat het product lokaal is. “We hebben nu een straal van vijftig kilometer. Het verste wat we hebben is de Hoeksche waard (zo’n veertig kilometer verderop). De rest wat we hebben komt echt direct uit de omgeving.”

Er zijn ook nadelen aan het lokale van de producten. “Je merkt dat mensen bepaalde producten willen hebben, bijvoorbeeld geitenkaas, maar wij hebben nog geen goede geitenkaasboerderij hier in de buurt gevonden die mee wil doen. Dan moet je buiten je bereik gaan kijken, wat we liever niet willen. Mensen vinden het soms raar dat je sommige producten niet hebt.  Meestal gaan ze dan ergens anders heen. Dat is het nadeel.”

Ligt de focus bij jullie ook op het milieu?
“Daar zijn we nog niet heel erg mee bezig, maar we willen daar wel wat meer naartoe gaan. Dat was ook een van de criteria van de Cittaslow Ondernemersaward (een prijs die in het leven is geroepen om aandacht te geven aan ondernemers die zich op bijzondere wijze inspannen voor Midden-Delfland); hoe groen je bent en of je groene stroom gebruikt. Maar dat is hier zo lastig”, zegt ze terwijl ze vriendelijk een klant begroet en helpt. Het loopt niet storm, maar de klanten, voornamelijk volwassenen, druppelen de hele dag binnen en iedereen die binnenloopt koopt wel íets.

“Je wil natuurlijk dat alles zo groen mogelijk is”, vervolgt ze, “maar dat gaat niet, want wij draaien met oude koelkasten. Daar moeten we in de toekomst wat meer op letten.”

Nieuwe ideeën, zoals een maaltijdbox of bezorgdienst werken niet. Mensen vergaten de boxen op te halen of deden alsof ze hun box zagen staan en claimde die vervolgens, terwijl dat helemaal niet hun box was. “Met zoiets als bezorgen ben je ook niet heel duurzaam bezig, denk ik.”

Na een jaar gedraaid te hebben loopt in maart het contract af en dat is tegen de verwachtingen, die ze eigenlijk van te voren niet hadden, in. De winkel zou namelijk maar tot september 2016 open blijven.

“Stiekem hopen we hierna nog ergens een winkel te kunnen openen en te kunnen blijven groeien. Uitbreiden. En nog meer producten in de winkel, dat zou echt prachtig zijn”, eindigt ze met een lichte glinstering in haar ogen.

 

Door Britte Drenth