Ook kleine ongelukjes statistisch niet uit te sluiten

PRAAG – Hete thee over je heen krijgen, dat gebeurde Gráinne Dunworth begin vorig jaar op de terugreis naar haar vaderland. De stewardess waaraan ze de warme drank vroeg gaf haar een beker met een deksel welke niet goed afgesloten zou zijn. 

Ryanair stewardessen blijven mensen. En mensen maken fouten. (Foto: independent)

Dunworth (27) uit Kilmihill, Ballingarry, Co Limerick, zei dat ze terugkwam van een ‘vriendentripje’ naar Praag en dat ze een steward had gevraagd om een kopje thee. Ze verklaarde dat het kopje thee voor haar geplaatst was maar dat de dop kennelijk niet goed afgesloten was; het deksel viel er af toen ze de beker optilde. Ze vertelde haar advocaat Peter Clein op dat moment nogal geschrokken te zijn waardoor ze de beker liet vallen en de thee morste. Hierbij verbrandde ze haar buik en rechterdijbeen.

Dunworth vertelde haar advocaat dat ze intense pijnen had geleden en in shocktoestand verkeerde nadat ze ijs, crème, gel en verband had gekregen. De rest van de vlucht heeft ze doorgebracht in het toilet, zo’n anderhalf uur lang. Irene Haygir van het cabinepersoneel bevestigde het verhaal aan de rechter Jacqueline Linnane. Zelf was ze niet de verantwoordelijke maar Haygir wist ook niet te vertellen welk lid van het cabinepersoneel de vrouw had geserveerd. Haygir: “Personeel wordt bij ons specifiek opgeleid in hospitaliteit en dus ook in de kunst van het uitserveren van drink- en eetwaren.’’ Ze deelde verder mee dat deksels van hete dranken speciaal in verband met veiligheidsvoorschriften ‘‘hier een extra puntje van aandacht vormen’’.

Vanuit haar kant kon ze echter niet met volle honderd procent zekerheid melden of het deksel op de juiste manier was bevestigd. Haygir voegt eraan toe dat ze best zelf verantwoordelijk kan zijn geweest voor het morsen van de thee als ze bijvoorbeeld wat koffiemelk als creamer had toegevoegd. Er zat een creamerzakje in haar afvalbak en de restjes in de kop thee leken verkleurd te zijn alsof er melk in gezeten had.

Ryanair ging in hoger beroep maar toch nam de rechter Dunworths kant van het verhaal  voor waar aan en besloot haar tegemoet te komen met een schadevergoeding van ruim tienduizend euro.

Grainne Dunworth verbrandde zichzelf aan een kop hete thee (Foto: @GrainneDunny/ Twitter).

Vergelijkbare zaak

In 2012 bijvoorbeeld was er sprake van een vergelijkbaar incident waarbij een nog grotere schadevergoeding uitgekeerd werd door de Ierse luchtvaartmaatschappij. Ryanair passagier Ronald Furlong, toen 33 jaar, werd tijdens zijn vlucht van Londen naar Dublin in augustus dat jaar ook overgoten door thee. Een gedeelte van zijn buik, zijn liezen, dijen en kruis werden vol geraakt door de warme drank toen de stewardess zijn buurman wilde bedienen. Furlong werd zo gedwongen om zijn broek uit te trekken om vervolgens in het midden van het gangpad behandeld te worden. Ook hier wilde Ryanair eerst alle aansprakelijkheid ontkennen maar uiteindelijk bleken ze toch te willen schikken. Bijna 32.000 euro werd door de rechter uitgekeerd nadat het slachtoffer tijdens zijn laatste woorden er nog eens aan toevoegde dat het ongeluk zijn persoonlijk leven ‘in de weg stond’.

De compensatie kon de klap enigszins verzachten (Foto: @suretysolutionsllc)

Een woordvoerder van de maatschappij sprak dat er elke maand wel sprake is van een dergelijk ongeval: “Ongelukken gebeuren nu eenmaal af en toe, ook bij Ryanair’’.