Grootste trekpleister van Nederland ligt in Roermond

Het trekt meer bezoekers dan de Efteling in een jaar. Het trekt zelfs meer bezoekers dan het Rijksmuseum én het Anne Frankhuis bij elkaar. Met in 2016 een totaal van 5.9 miljoen bezoekers is de McArthur Glen Designer Outlet de grootste trekpleister van Nederland.

 

 

Waar de mensen altijd in grote getalen aanwezig zijn, weer of geen weer, is in de Outlet. Op loopafstand van de historische binnenstad ligt het merkenparadijs, op het terrein dat vroeger een brandweerkazerne was. Lars op ’t Hoog, medewerker van outdoor-kledingzaak Salomon, werkt al een aantal jaar op de outlet. “Sinds de afgelopen paar jaar is de drukte echt enorm toegenomen. Dit komt vooral door de reclame die de outlet krijgt in Duitsland. Vervoerders bieden speciale ‘Outletshuttles’ aan. Deze vertrekken van Keulen of Düsseldorf naar de Outlet. Ik denk dat 75% Duits is” zegt Lars. In China worden er zelfs speciale reizen aangeboden waarbij je “alles” ziet wat Nederland te bieden heeft: Amsterdam, de Hollandse molens, de Keukenhof en tenslotte de Outlet in Roermond.

“Ze komen met bussen vol naar de Outlet. Laatst was er een ‘bedrijfsuitje’ van een Chinees bedrijf naar de Outlet. Toen kwamen er drieduizend tegelijk. We krijgen dan vooraf bericht dat we veel Aziaten kunnen verwachten. “Wanneer we iemand aannemen, is het een pré dat diegene vloeiend is in Duits en Engels. Dat moet ook wel met zo veel buitenlandse klanten. Iemand die je om hulp vraagt in het Nederlands is zeldzaam.”

 

 

“We moeten eigenlijk iemand hebben die Chinees kan praten”

 

 

“De Chinezen komen omdat het hier veel goedkoper is. Een blouse die hier vijftig euro kost, kost in China al gauw tweehonderd Euro. Ze kopen zoveel, dat ze koffers in de winkel tegenover ons moeten komen omdat ze het niet kunnen dragen”. De reden hiervoor is dat sommige merken in China erg exclusief zijn, terwijl ze hier goed betaalbaar zijn.

 

Het winkeldorp is nu in totaal 46.700 vierkante meter groot, dat zijn tien voetbalvelden.

De Outlet heeft meer dan 180 winkels en er werken in totaal 2647 mensen. De grootte van de Outlet brengt een enorme drukte met zich mee. De meeste mensen komen met de auto, wat voor grote files zorgt “De infrastructuur van Roermond kan dit gewoon niet aan” zegt Roy Simons, assistent-manager van Salomon. “Vooral op de zogenoemde Duitse Dagen is het erg druk.” Dit zijn de dagen dat de Duitsers vrij hebben van werk, maar de Nederlanders niet. Het is dan goed te merken dat er erg veel Duitsers naar de Outlet komen.

 

Een ander nadeel van de Outlet is het leeglopen van de binnenstad. Winkeliers merken dat hun verkoop een klap heeft gekregen na de komst van de Outlet. Vooral op die erg drukke dagen is het goed te merken dat bezoekers in de Outlet blijven hangen, en nadat ze alles hebben gekocht, even een kijkje in de binnenstad nemen. Maar dan kopen ze niks meer. Dit zorgt uiteindelijk voor het sluiten van winkels en het ontslaan van werknemers. Het AD schreef al: “Als het in de outlet regent, druppelt het in Roermond”. Volgens hun cijfers, loopt een derde van de bezoekers van de Outlet de binnenstad ook binnen.

 

“We spreken mensen aan in het Duits, daar gaan we ondertussen gewoon vanuit”

 

 

De Outlet verwacht dat de drukte zal blijven toenemen komende jaren.