‘Gezonde voeding is een Utopie’

Paul Smeets is voedingscoach en stelt diëten samen op basis van bloedonderzoek. Hij maakt voor ieder individu een bijpassend dieet met wat het beste werkt voor jou als persoon. Hij is het ook totaal niet eens met wat het voedingscentrum voorschrijft.

Uw standpunt is: ik adviseer niet wat goede voeding is,  zoals het voedingscentrum dat doet, maar welke voeding je lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Wat is hier het verschil tussen?

“Denk aan een appel. Een appel wordt gezien als gezond voedsel, dus als je die eet ben je gezond bezig. Van de andere kant, als je naar de functionaliteit van de appel gaat kijken vanuit de natuur, zie je dat de appel is gecreëerd om dik te maken. Er zitten wel vitamines en mineralen in, maar als een appel bedoeld was om alleen deze stoffen te geven zou de vrucht wel kleiner en geconcentreerder zijn. Toch koos de natuur voor een groter ding.

Als je kijkt naar de oermens, heeft die de behoefte om zich vol te eten. Appels zijn dan geschikter dan bijvoorbeeld bessen. Richting de winter had de oermens de noodzaak om meer vetten op te slaan,omdat hij een tekort kreeg aan vitamine D3 en dus energie . De snelste manier om vetten te creëren in je lichaam is hoge consumptie van fructose. De appelboom geeft veel fructose aan de appel. Door de appel te eten komt de fructose snel in het systeem. De fructose zorgt voor orgaanvet. Zo wordt het overlevingsmechanisme in de mens aangewakkerd. Het kan dan op korte termijn veel vetten opnemen en zo kon de oermens beter overleven.

Als je dus naar de functionaliteit van een appel gaat kijken, kun je niet stellen dat een appel voor iedereen even gezond is. Daarvoor moet je altijd naar het individu kijken. Voor iedereen is “gezonde voeding” dus anders. Dat is wat ik doe. Ik kijk naar wat ieder individu nodig heeft.”

Bloedonderzoek

“Aan een losstaand druppeltje bloed kun je heel veel aflezen. Je kunt er alleen nog geen medische conclusie uit trekken. De conclusie zit in het feit dat een persoon een analyseformulier invult. Per orgaan ga ik vragen stellen om te kijken of de persoon een specifiek klachtenpatroon heeft wat in relatie kan staan met wat uit de bloedanalyse  naar voren is gekomen. Van daaruit maak ik een bijpassend voedingspatroon. Ik neem als basis de al bestaande diëten en ga  kijken of de persoon bijvoorbeeld meer vetten nodig heeft of zelfs helemaal geen vetten in eerste instantie. Afhankelijk daarvan  bepaal ik het soort voedingspatroon, rekening houdend met het dagelijks leefpatroon. De drempel moet zo laag mogelijk zijn zodat het individu zich er  makkelijk aan houdt. Voel je je prettig bij het nieuwe voedingspatroon, dan kun je dit je hele leven volhouden en bewuste keuzes maken die voor jou het beste werken. Wat mijn doel dus is, is het veranderen van hun levensstijl. Zo hebben mensen ook geen last van het jojo-effect, oftewel het terugvallen op het oude gewicht. Het is namelijk geen dieet wat er gevolgd wordt, maar het is gewoon het dagelijkse leefpatroon geworden.”

Perfecte voeding bestaat niet      

De medische wereld kijkt niet naar wat de klachten veroorzaakt, maar waar je de klacht voelt. Er wordt niet verder gekeken. Ze kijken naar een protocol en naar wat ze op school hebben geleerd. Zo blijft je lichaam als het ware verstopt en komt de stofwisseling niet op gang en kan je dus niet afvallen. Ik kijk waar de klacht vandaan komt. Dan behandel ik dit zodat de stofwisseling weer op gang komt en je dus wel kunt afvallen. Je kunt dus wel zogenaamde gezonde voeding gaan eten, maar als je niet eerst de verstopping weghaalt werkt dit niet en krijg je zelfs nog meer klachten. Je lichaam is niet in staat om het voedsel te verwerken.

Dat is waarom gezonde voeding een utopie is.  Het is een gecreëerd iets. Je kunt niet zeggen dat wanneer ergens vitamines en mineralen inzitten dat het daarom gezonde voeding is. Zo werkt het helemaal niet. Je bent een individu en ieder individu heeft andere stoffen nodig om het lichaam optimaal te houden of te krijgen. Het heeft er ook mee te maken in welke leefomstandigheden je zit. Als je in een gestreste situatie zit heb je andere voeding nodig dan wanneer je in een fijne situatie zit. Je kunt dus geen perfect voedingsschema samenstellen of hebben voor elke omstandigheid. Dat is voor mij een Utopia.”

Waarom schrijft u ook koolhydraatarme oftewel eiwit/vetrijke diëten voor? Bijvoorbeeld het Atkinsdieet of het ketodieet. Deze kunnen toch in geen enkel perspectief gezond zijn voor welk individu dan ook?

“Vetten zijn voedingsstoffen op zich. Wanneer je in een gestreste situatie zit zijn eiwitten en vetten de sleutel tot succes van je gezondheid. De mens is een vet verbrandende machine en vet is het meest elementaire stofje dat wij nodig hebben. Koolhydraten zijn alleen maar nodig als er stress is. Daarom heb je die voorraden in het systeem. De koolhydraten heb je nodig om gelijk te kunnen reageren als er gevaar is. Dat is eigenlijk een stukje basis.”

Maar groenten en fruit worden weggelaten bij dit soort diëten en die heb je toch nodig voor een ‘gezonde’ voeding?

“Ja, dat klopt. Daarom schrijf ik dit soort diëten nooit langer dan zeven dagen voor. Na deze zeven dagen moet je weer gebalanceerd gaan eten.  De rede dat ik dit dieet toch voorschrijf is omdat je je lichaam als het ware leert om vet te verbranden in plaats van  koolhydraten. Dit omdat je die simpelweg niet binnen krijgt. Ik breng dus de stofwisseling op gang, waardoor je nog steeds vet verbrandt als je stopt met dit koolhydraatarm dieet. Zo blijf je afvallen. Nogmaals, dit soort diëten moet je niet te lang blijven doen, want dan ga je weer last krijgen van andere klachten zoals: obstipatie, slapenloosheid, duizeligheid, en overgeven.”

Worden niet veel oude diëten en beetje aangepast en in een nieuw jasje gestopt om er zo weer opnieuw  winst mee te maken?

“Ja, dat vind ik wel. Heel veel diëten hebben dezelfde basis, zoals het net genoemde keto, Dunkin en Atkins dieet. Ze  hebben er alleen een iets leuker verhaal van gemaakt.  De verhoudingen van de vetten verschillen alleen een beetje, daar zit het verschil in, maar zoals bij veel andere diëten is de basis gelijk aan elkaar.”

Welke trend ziet u op dieet gebied?

“Wat je nu ziet is dat de gezondheid binnen het voedingsadvies en binnen de diëten gaat prevaleren. Ze gaan proberen  vanuit hun gezondheidsgroep daar een invulling aan te geven, maar dat is nogmaals niet voor iedereen geschikt. Mensen worden zich bewuster van gezondheid en merken ook dat de arts niet altijd de oplossing is, dus ze proberen daar toch wat verstandiger mee om te gaan. Mensen gaan meer nadenken “wat is goed voor mij en niet wat de dokter zegt wat goed voor mij is.”

 

Door: Kara Mondelaers